کد خبر: 482522
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۳ ۱۲:۳۹:۰۰
| |

بیژن سلیمان‌پور، معاون استانداری قم:

روزانه حدود 400 بیمار مبتلا به کرونا در قم شناسایی می‌شوند / باید همه در رعایت نکات بهداشتی اهتمام لازم را داشته باشند

بیژن سلیمان‌پور گفت: تقریبا 560 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که حال 110 تن از آنان وخیم است، همچنین روزانه حدود 400 بیمار مبتلا به کرونا در قم شناسایی می‌شوند.

روزانه حدود 400 بیمار مبتلا به کرونا در قم شناسایی می‌شوند / باید همه در رعایت نکات بهداشتی اهتمام لازم را داشته باشند
کد خبر: 482522
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۳ ۱۲:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| بیژن سلیمان‌پور، معاون سیاسی، اجتماعی و استانداری قم روز دوشنبه در سالن کرامت استانداری برگزار گفت: آمارهای روزانه کرونا در استان حکایت از ضرورت توجه بیشتر به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دارد و نباید تصور شود در حال عبور از قله پیک کرونا هستیم.

به گزارش ایرنا، بیژن سلیمان‌پور تاکید کرد: این که گفته شود در هر روز تست400 نفر مثبت می‌شود نشان از حساسیت شرایط دارد و به همین دلیل صحبت از توقف بیماری و کاهش میزان مبتلایان در تولیدهای رسانه‌ای که موجب عادی انگاری می‌شود، صحیح نیست.

وی ادامه داد: در بحث واکسیناسیون به لطف الهی مراحل کار تا حد زیادی تسهیل شده‌ و علاوه بر واردات در زمینه تولیدهای داخلی هم پیشرفت‌های خوبی بدست آمده‌است، استان قم نیز در موضوع واکسیناسیون به نقش شاخص خود عمل کرده‌است و خوشبختانه تا کنون در استان هیچ گونه حادثه ناگواری ناشی از تزریق واکسن گزارش نشده‌ و این مساله بسیار امید بخش است.

وی با اشاره به این که واکسیناسیون میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد، بیان داشت: واکسن تنها یک طرف موضوع است و کسانی که واکسن دریافت کرده‌اند نیز باید حتما در کنار آن پروتکل‌ها را رعایت کنند.

سلیمان‌پور گفت: در بحث تمدید محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها باید رعایت دستورالعمل‌ها در دستورکار همه بخش‌ها و دستگاه‌ها باشد و کوتاهی در این زمینه از هیچ فرد و نهادی پذیرفته نیست.

وی بیان کرد: در بحث خدمات الکترونیک آن اقدام‌هایی که مورد نیاز بود هنوز انجام نشده است، باید با هر سازمان، نهاد و بخشی که در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کوتاهی می‌کند برخورد لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نمازهای جمعه و جماعت، اماکن متبرک همچون مسجد مقدس جمکران، همچنین دانشگاه‌ها،‌ مدارس و غیره مطلوب است و باید همه در رعایت نکات بهداشتی اهتمام لازم را داشته باشند.

معاون سیاسی،‌ امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: جلسه‌های مذهبی در این ایام حتما باید در فضای باز و با رعایت فاصله برگزار شود، همچنین افراد شرکت کننده حتما با ماسک شرکت کنند، زمان برگزاری مراسم نیز کوتاه باشد.

وی بیان کرد: در قم افراد متدین به خوبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما متاسفانه یک طیف اندک نیز هستند که با انجام برخی اقدام‌ها موجب وهن دین می‌شوند.

روزانه 400 بیمار قطعی مبتلا به کرونا در قم شناسایی می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: تقریبا 560 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که حال 110 تن از آنان وخیم است، همچنین روزانه حدود 400 بیمار مبتلا به کرونا در قم شناسایی می‌شوند.

سیامک محبی افزود: ارقام قابل توجه است و نشان می‌دهد ما همچنان درگیر موج هستیم؛ رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیز در استان میان 65 تا 70 درصد است و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به این که نیازمند همراهی بیشتر مردم برای عبور از این شرایط هستیم، ادامه داد: اجرای گام‌های جدید طرح شهید سلیمانی و واکسیناسیون از اقدام‌های مهمی است که با جدیت در قم دنبال می‌شود.

وی افزود: با قرنطینه به موقع افرادی که تست کرونا آن‌ها مثبت می‌شود توسط گروه‌های رهگیری، گام های موثری برای مدیریت وضعیت بیماری کرونا در استان برداشته شده‌است.

محبی با اشاره به نظارت‌های صورت گرفته برای ارتقای وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان،‌ گفت: در میان برخی از گروه‌ها میزان رعایت‌ها مطلوب نیست اما در بخش‌هایی مانند نماز جمعه و اماکن متبرک همراهی مطلوب را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: از هفته قبل هم مرحله دوم واکسیناسیون در استان آغاز شد در این مرحله تزریق واکسن به سالمندان انجام می‌شود در کنار این گروه، گروه‌های جوان‌تر که بیمار زمینه‌ای دارند نیز واکسن دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به این که برنامه واکسیناسیون در استان مطابق دستورالعمل‌های اعلامی و با سرعت در حال انجام است، بیان کرد: 12 هزار سالمند بالای 80 سال در استان داریم که تاکنون سه هزار سالمند را واکسینه کردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اطلاع رسانی و تشویق مردم به واکسیناسیون باید در دستور کار رسانه‌های استان قرار گیرد،‌ چراکه وجود برخی تردیدها در رابطه با واکسیناسیون موجب افزایش آسیب بیماری و آمار فوتی‌ها می‌شود.

اجرای محدودیت‌ها در قم به دقت رصد می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استان قم نیز در این جلسه بیان کرد: با توجه به مصوبه ستاد ملی و برنامه‌های وزارت بهداشت، یک هفته دیگر هم محدودیت‌ها تمدید شد و گروه‌های دو، سه و چهار تعطیل هستند.

محسن اوروجی ادامه داد: در همین رابطه ورود خودروهای غیر بومی به قم ممنوع است و از همه می‌خواهیم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از انتشار بیشتر ویروس جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: رعایت پروتکل‌ها همچون ماسک زدن، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات بهترین راهکار در امان ماندن از این ویروس منحوس است.

وی افزود: در مورد شب‌های قدر هم باید پروتکل‌های بهداشتی به نحو احسن رعایت شود و آیین های مذهبی با حفظ سلامت مردم ترتیب ‌یابد، همچنین انجام پذیرایی و برپایی ایستگاه صلواتی در برنامه‌های شب‌های قدر صحیح نیست.

مدیرکل مدیریت بحران قم با اشاره به لزوم جبران آسیب‌های وارد شده به اصناف در این ایام،‌ گفت: برای حمایت از اصناف مصوباتی درنظر گرفته شده است تا خسارت وارد شده به آنان کاهش یابد.

وی تاکید کرد: تجمعات زیادی در استان داریم که باید با روش‌های مناسب همچون برگزاری مراسم‌ آنلاین جایگزین شود، چراکه تنها رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ایجاد موج‌های جدید بیماری جلوگیری می‌کند.

تشویق مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط گروه‌های جهادی

همچنین جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم در این جلسه گفت: یکی از وظایف اصلی ستاد این است که معروف و منکر در موارد خاص محدود نشود و در همین رابطه از ظرفیت‌های آن برای مبارزه با بیماری کرونا استفاده می‌شود.

سید محمد تقی حسینی افزود: با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی مطالبه‌گر که 30 گروه در قم فعال هستند و سایر گروه‌های مردمی در سطح شهر نسبت به تشویق افراد نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تذکر به کسانی که به این مهم توجه ندارند، اقدام می‌شود.

قم از هجدهم فروردین‌ماه در شرایط پرخطر و قرمز کرونایی قرار دارد و درصدر استان هایی قرار گرفت که شیوع آن رشد صعودی داشت و دست اندرکاران به احتمال افزایش موارد ابتلا و فوتی در صورت توجه نکردن کافی شهروندان به محدودیت ها، پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی ابراز نگرانی کردند، امری که به وقوع پیوست و گاه آمار جان باختگان روزانه را تا 8 نفر بالا برد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-19» می‌شود و این ویروس 24 آذر 1398 در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 9 دی 1398 به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 4030، 3136 و 190 تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار 15 خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها