تاکتیک انتخاباتی کاندیدای اصلاح‌طلب لو رفت/ درخواست یک نماینده برای کاندیدا نشدن رئیسی و قالیباف

نماینده شهر بابک در مجلس با بیان این که بهتر است روسای قوای مقننه و قضاییه در حوزه های کاری خود باقی بمانند و وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری نشوند، از نامه دعوت نمایندگان برای حضور آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 انتقاد کرد.

تاکتیک انتخاباتی کاندیدای اصلاح‌طلب لو رفت/ درخواست یک نماینده برای کاندیدا نشدن رئیسی و قالیباف
کد خبر: 482567
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۳ ۱۵:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم درحالی نزدیک است که از محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیداهای احتمالی انتخابات نام برده می شود. هرچند که اصولگرایان برای رسیدن به وحدت خواهان روی کار آمدن رئیس قوه قضاییه به کارزار انتخابات هستند اما برخی از چهره ها سیاسی از روسای قوه مقننه و قضاییه درخواست کردند که برای انتخابات 1400 کاندید نشوند.

به گزارش ایسنا، برهمین اساس، مصطفی رضاحسینی قطب آبادی، در تحلیل فضای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: به نظرم عرصه انتخابات ریاست جمهوری این دفعه گرم است و حتی شاید زودتر از ادوار دیگر شروع شده دلیلش هم این است که برخی داوطلبان از سال گذشته کار خود را شروع کردند و بسیاری از افراد سرشناس به خصوص روسای قوای مقننه و قضاییه سفرهای استانی داشتند و همین نشان از گرم بودن فضای انتخابات است.

وی گفت: اگر ما احساس سردی و کمرنگی در این انتخابات می بینیم مربوط به داوطلبان و حضور آنها در صحنه نیست بلکه این کم انگیزگی انتخاب کنندگان است. بنا به دلایلی احساس می شود که مردم از فضای موجود ناراحت هستند ما که بین مردم هستیم این بحث مطرح می شود که اگر روسای قوا در دو قوه ای که ریاست آن را برعهده دارند فعال هستند چه دلیلی دارد که آن را رها کنند و به سمت قوه مجریه بروند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به امضای جمعی از نمایندگان برای دعوت از رییسی جهت کاندیداتوری در انتخابات اظهار کرد: من به این کار انتقاد دارم مجلس قوه قانون گذاری و نظارت است، آیا جمع آوری امضاء و دعوت از کاندیداها در مورد همه داوطلبان امکان پذیر است؟ از طرفی مجلس شورای اسلامی می خواهد دولت را مورد سوال و استیضاح قرار دهد و به کابینه رای دهد. فرض کنید اگر آن فرد انتخاب شود با کابینه او چطور می خواهند برخورد کنند لاجرم بدون چون و چرا هر کابینه را که معرفی می کند رای دهند، در عین حال من معتقدم شاید بسیاری از این امضاها امضای واقعی نباشد.

رضا حسینی اضافه کرد: من به عنوان خادم مردم به هر دو عزیز یعنی روسای قوه مقننه و قضاییه عرض می کنم که فضای کشور ایجاب می کند آنها که کمابیش در حوزه های خود موفق بوده اند کار خودشان را ادامه دهند و بگذارند افرادی وارد صحنه انتخابات شوند که می تواند فضای کشور را عوض کند.


ورود تاجزاده به انتخابات یک تاکتیک است

به گزارش شرق، غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره کاندیداتوری تاجزاده گفت: من فکر می‌کنم این یک تاکتیک است که آقای تاجزاده انجام داده است، چون ایشان حتما آمده حرف‌هایش را بزند و تاکتیکی است که به نتیجه هم می‌رسد. در شرایطی که خیلی‌ها صحبت‌های او را جدی گرفته‌اند و نظرات مثبت و منفی دراین‌باره شنیده می‌شود، برای ایشان دستاوردی است که توانسته حرف‌هایش را در بیانیه‌اش بزند؛ اما این را که اصلاح‌طلبان روی ایشان اجماع کنند، منتفی می‌دانم برای اینکه اولا ایشان باید ازسوی یک حزب معرفی می‌شد و بعد درصدی طبق قوانین نهاد اجماع‌ساز به خودش اختصاص می‌داد، بعد در گزینه‌های نهایی رأی‌گیری می‌شد؛ اما تاکنون هیچ‌کدام از این مراحل طی نشده و ایشان یکباره اعلام نامزدی کرده که از یک چهره سیاسی بعید است و من فکر می‌کنم این نامزدی جدی نیست و نباید جدی گرفته شود. به هر حال این حضور به مردم کمک می‌کند نگاه متفاوت‌تری به انتخابات داشته باشند.

رجایی درباره خاتمی محوری در اصلاح طلبان بیان کرد: من فکر می‌کنم آقای خاتمی کماکان محور اصلاح‌طلبان است. به هر حال جریان اصلاح‌طلبی به‌دلیل عملکرد خودش و عملکرد ضعیف دولت در مسائل اقتصادی ضربه‌های خودش را به مردم زده است؛ اما من خاتمی را یک فرد آبرومند می‌دانم و در میان اصلاح‌طلبان رأی آخر خواهد بود. در این شرایط، اصلاح‌طلبان فقط در صورت مذاکرات وین می‌توانند وضعیت بهتری پیدا کنند؛ اما با گزینه‌های متوسط و معرفی‌شده از سر تکلیف، شانسی برای پاستور ندارند.

وی درباره موضع محسن هاشمی در انتخابات گفت: در همین حد که کارگزاران ایشان را به‌عنوان نامزد در کنار جهانگیری مطرح کرده است. ایشان در حال ارزیابی هستند که اول روی ایشان اجماع شود و سپس تأیید صلاحیت شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها