کد خبر: 482998
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۱۱:۴۰:۰۰
| |

عذرخواهی وزیر خارجه فیلیپین از چین

رادیو بین‌المللی چین روز چهارشنبه در گزارشی بدون اشاره به متن یا توئیت عذرخواهی تئودور لوکسین وزیر خارجه فیلیپین به نقل از رسانه‌های فیلیپینی نوشت که وی عذرخواهی کرده است.

عذرخواهی وزیر خارجه فیلیپین از چین
کد خبر: 482998
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۱۱:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «تئودور لوکسین» وزیر امور خارجه فیلیپین که پیشتر با انتشار توییتی با الفاظ تند از چین خواسته بود کشتی هایش را از «آب های مورد مناقشه» خارج کند، اکنون از پکن به خاطر ادبیات نامناسبش عذرخواهی کرده است.

به گزارش ایرنا، رادیو بین المللی چین روز چهارشنبه در گزارشی بدون اشاره به متن یا توئیت عذرخواهی وزیر خارجه فیلیپین به نقل از رسانه های فیلیپینی نوشت که وی عذرخواهی کرده است.

تئودور لوکسین وزیر خارجه فیلیپین روز دوشنبه هفته جاری در توییتی نوشته بود: «چین، دوست من، چگونه می توانم این را مودبانه به شما بگویم؟ » او سپس با کلمات توهین آمیز از چین خواسته بود کشتی های خود را از «آب های مورد مناشقه» خارج کند. او همچنین فیلیپین را «پسری خوش تیپ» توصیف کرد که می خواهد با چین «زشت» دوست شود.

"وانگ ون بین" سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به توئیت وزیر خارجه فیلیپین اظهار کرد: جزیره «هوانگ یان» بخشی از قلمرو چین و آب های اطراف آن نیز تحت حاکمیت چین است لذا از فیلیپین می خواهیم به حاکمیت چین احترام بگذارد و از کارهایی که می تواند شرایط را پیچیده تر کند، دست بردارد.

وی افزود: «دیپلماسی میکروفونی» یا به عبارتی انتشار سخنرانی ها و پیام های انتقادآمیز از طرف مقابل در امور خارجی، تنها سبب تضعیف اعتماد متقابل می شود.

این مقام چینی ابراز امیدواری کرد که افراد مربوط در فیلیپین هنگام اظهار نظر از آداب و اصول اساسی پیروی کنند و در حد منزلت خود سخن بگویند.

تلویزیون فیلیپین هم فیلمی ضبط شده از سخنرانی رودریگو دوترته رئیس جمهوری آن کشور پخش کرد که در آن، دوترته بدون اشاره به نام وزیر خارجه خود تاکید کرد: «چین هنوز هم خیرخواه ما است درگیری ما با چین به این معنی نیست که باید بی ادبانه و نامحترمانه رفتار کنیم در واقع، مناسبت های زیادی، چه در گذشته و چه در حال حاضر وجود دارد که باید به خاطر آن ها، از چین تشکر کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم در واکنش به اظهارات رییس جمهوری فیلیپین گفت: همان طور که آقای دوترته رئیس جمهور فیلیپین گفته است، اختلافات و تناقضات دو کشور در مورد برخی مسایل خاص نباید بر دوستی و همکاری دوجانبه تاثیر بگذارد و این نیز یکی از توافقات مهم بین دو کشور است.

او اظهار کرد: چین همواره به دنبال رایزنی دوستانه با فیلیپین برای حل اختلافات و پیشبرد همکاری میان دو طرف بوده است و همچنان به ارایه کمک های لازم به فیلیپین برای مبارزه با همه گیری کرونا و بازیابی اقتصاد فیلیپین ادامه خواهد داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها