در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

واکنش‌ها به ابلاغ شرایط داوطلبان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان چه بود؟

شورای نگهبان روز چهارشنبه، 15 اردیبهشت، شرایط حداقلی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 را به وزارت کشور ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه، از این پس داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری برای ثبت‌نام باید در بازه سنی 40 تا 75 سال باشند.

حجم ویدیو: 4.70M | مدت زمان ویدیو: 00:02:35 دانلود ویدیو
کد خبر: 483192
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۲۲:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شورای نگهبان روز چهارشنبه، 15 اردیبهشت، شرایط حداقلی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 را به وزارت کشور ابلاغ کرد.

بر اساس این ابلاغیه، از این پس داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری برای ثبت‌نام باید در بازه سنی 40 تا 75 سال باشند.

داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن و سابقه تصدی حداقل چهار ساله در سمت‌های مدیریتی کشور از دیگر شرایط اعلام شده برای ثبت‌نام است.

همچنین وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای 2 میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدای انتخابات شوند.

تمام نامزدها باید عدم سوءپیشینه ارائه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.

پیش از ابلاغ این شرایط، هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان، در پستی اینستاگرامی توضیحاتی درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه کرده بود.

به گفته او در جلسه هفته گذشته شورای نگهبان مباحثی در خصوص نابسامانی و بی‌نظمی وضعیت ثبت‌نام داوطلبان مطرح شد و اعضا نسبت به ساماندهی این وضعیت اتفاق نظر داشتند.

در نهایت مقرر شد مصوبه سال 1396 این شورا در خصوص شفاف‌سازی «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» اصلاح شود.

اما ابلاغ شرایط حداقلی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 از سوی شورای نگهبان واکنش‌هایی هم به همراه داشت.

اولین واکنش‌ها به ابلاغ مصوبه جدید شورای نگهبان جهت ساماندهی شرایط ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی نمایندگان مجلس یازدهم اتفاق افتاد.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها، با تشکر از شورای نگهبان گفت: «مجلس از هر اقدامی در راستای اجرای سیاست‌های کلی انتخابات و ساماندهی شرایط ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت می‌کند.»

علی حدادی، سخنگوی کمیسیون شوراها، هم گفت: «آنچه‌ که ما در صحن مجلس تصویب کردیم تقریباً همان بوده که شورای نگهبان اعلام کرده است.»

در واکنش بعدی غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت، گفت: «این ابلاغیه هیچ مغایرتی با اصل 115 قانون اساسی ندارد.»

به گفته او شورای نگهبان حق اعلام حداقل سن برای کاندیداتوری را دارد و می‌تواند محدوده سنی را مشخص کند.

در همین راستا آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات، نیز به مصوبه شورای نگهبان واکنش نشان داد و نوشت: «طبق وظایف و اختیاراتی که قانون برای ⁧شورای نگهبان⁩ تعیین کرده، این شورا نمی‌تواند خود در مغایرت با قانون عملی انجام دهد.»

منصوری افزود: «تصویب و ابلاغ شرایط کاندیداهای ریاست‌جمهوری توسط این شورا به دولت خلاف قانون است. شورای نگهبان قانون‌گذار نیست. دولت روحانی نباید زیر بار این مصوبه غیرقانونی برود.»

به نظر می‌رسد با توجه به مصوبه شورای نگهبان بخش مهمی از کسانی که تا امروز برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده‌اند یا نام آنها برای حضور در انتخابات مطرح بود، از دایره انتخابات خارج می‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها