فروش و اجاره زمین به خارجی‌ها در قزاقستان ممنوع شد

نمایندگان پارلمان قزاقستان با اصلاحات مجلس سنای این کشور در مورد ممنوعیت کامل فروش و اجاره زمین به شهروندان خارجی موافقت کردند.

فروش و اجاره زمین به خارجی‌ها در قزاقستان ممنوع شد
کد خبر: 483358
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ۱۲:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| نمایندگان پارلمان قزاقستان با اصلاحات مجلس سنای این کشور در مورد ممنوعیت کامل فروش و اجاره زمین به شهروندان خارجی موافقت کردند.

به گزارش فارس در دوشنبه، نمایندگان پارلمان قزاقستان با اصلاحات مجلس سنای این کشور در مورد ممنوعیت کامل فروش و اجاره زمین به شهروندان خارجی موافقت کردند.

در 5 فوریه امسال «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان خواستار قانونی شدن مسئله ممنوعیت فروش و اجاره اراضی این کشور به شهروندان خارجی شده بود.

14 آوریل پارلمان قزاقستان پیش نویس اصلاحات قانون زمین را که به امضای رئیس جمهور رسیده بود را تصویب کرد.

در 15 آوریل مجلس، پیش نویس تاکایف را با اصلاحات خاص خود تصویب کرد. نمایندگان مجلس به این قانون مصوبی را در مورد اجاره اراضی به خارجی ها برای جنگل کاری به مدت 25 سال وارد کردند که در نتیجه باعث نارضایتی تعدادی از فعالان قزاق شد.

مخالفان این سند، چنین مصوبی را در قانون دور زدن خواسته‌های مردم درباره ممنوعیت کامل فروش و اجاره زمین به خارجی‌ها عنوان کردند، پس از آن، سنا این اصلاحیه را لغو کرد.

به گفته «ابدلی نورعلی اف» نماینده پارلمان در جریان بررسی این موضوع پیشنهاد شد تا در ماده‌های 48 و 128 قانون زمین این کشور برای ارائه جنگل کاری انفرادی تنها به شهروندان قزاقستان و اشخاص حقوقی بدون مشارکت خارجی اصلاحاتی وارد شود و نمایندگان سنا از این پیشنهاد حمایت کردند.

«ساپارخان عمراف» وزیر کشاورزی قزاقستان قبل از این اعلام کرد که سند مذکور ممنوعیت کامل ارائه زمین‌های کشاورزی به خارجی‌ها و شرکت‌های خارجی، شرکت‌های قزاقی با سهام خارجی، افراد بدون تابعیت، مراکز علمی با مشارکت بین المللی و همچنین به «قدناس» ها (قزاق های بازگشته به وطن تاریخی خود) پیش بینی می‌کند.

علاوه بر این، بر اساس این سند زمان اجاره زمین‌های کشاورزی که در اختیار خارجی‌ها و شرکت های قزاقی با سهام خارجی قرار دارند، قابل تمدید نیست و تنها تا پایان مهلت اجاره در اختیار آنها خواهد بود.

بنابر سخنان وی، در حال حاضر زمین‌های کشاورزی قزاقستان به 7 شخص حقوقی با مشارکت خارجی اجاره داده شده است. حجم کلی این اراضی 74.4 هزار هکتار را تشکیل می‌دهد.

سند مذکور برای امضا به رئیس جمهور قزاقستان منتقل شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها