کد خبر: 483383
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ۱۴:۰۱:۰۰
| |

در دیدار با لاوروف:

ایروان خواستار آزادی همه اسرای ارمنی از جمهوری آذربایجان شد

ایوازیان، وزیر امور خارجه ارمنستان روز پنجشنبه در دیدار با لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ایروان پایتخت ارمنستان خاطرنشان کرد که مساله اصلی تامین شرایط بازگشت همه اسرای ارمنی و اتباع ارمنستان دستگیر شده ازسوی نیروهای جمهوری آذربایجان است. 

ایروان خواستار آزادی همه اسرای ارمنی از جمهوری آذربایجان شد
کد خبر: 483383
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ۱۴:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| آرا ایوازیان وزیر امور خارجه ارمنستان در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود خواستار آزادی همه اسرای ارمنی شد که در جنگ قره باغ توسط نیروهای جمهوری آذربایجانی به اسارت گرفته شده اند.

به گزارش ایرنا از دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ارمنستان، ایوازیان روز پنجشنبه در دیدار با لاوروف در ایروان پایتخت ارمنستان خاطرنشان کرد که مساله اصلی تامین شرایط بازگشت همه اسرای ارمنی و اتباع ارمنستان دستگیر شده ازسوی نیروهای جمهوری آذربایجان است.

وی با بیان اینکه این مساله را هرچه زودتر باید حل کرد، ادامه داد: اطلاعات زیادی در دست داریم که حاکی از نقض قوانین بین المللی انسانی در مورد اسرای ارمنی از سوی آذربایجان است.

وی افزود: در چارچوب برنامه سفر شما، امروز در خصوص ازسرگیری روند حل و فصل مساله قره باغ گفت و گو می کنیم. در این رابطه بر اهمیت ازسرگیری روند حل مساله قره باغ تحت نظارت گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکید می کنم.

بر پایه قرارداد آتش بسی که در 20 آبان ماه سال 1399 میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان امضا شد، قرار بود طرفین تمامی اسرای خود را مبادله کنند. چند هفته بعد از پایان جنگ در تاریخ 25 آذر ماه سال گذشته، 44 سرباز ارمنی اسیر در آذربایجان با 12 سرباز آذری مبادله شدند. اما هنوز شمار دقیق سربازانی که نزد طرفین اسیر مانده‌اند، معلوم نیست.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در 30 دی ماه سال گذشته مدعی شد ارمنستان تمام اسرای جنگی جمهوری آذربایجان را آزاد کرده، اما آذربایجان روند آزاد کردن اسرای ارمنستان را متوقف ساخته است.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز 18 فروردین در سفر به مسکو از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواست تا برای آزادی سربازان این کشور که در جریان جنگ قره‌ باغ در سال گذشته به اسارت جمهوری آذربایجان درآمده‌اند کمک کند.

حضور صلحبانان روسی در قره باغ مانع ادامه خشونت ها شد

وزیر امور خارجه ارمنستان در ادامه دیدار خاطرنشان کرد که حضور صلحبانان روسی در قره باغ مانع ادامه خشونت ها در مورد ساکنان محلی این منطقه شد.

وی تصریح کرد که مشارکت سازمان های بین المللی در امر بازسازی منطقه قره باغ نباید به یک موضوع سیاسی تبدیل شود.

وزیر خارجه روسیه نیز در دیدار با همتای ارمنی گفت که طرف های روس و ارمنی درخصوص مسائل مربوط یوروآتلانتیک (آمریکای اروپای شمالی) و موضوعات اروپایی رایزنی می کنند.

وی به گفت و گوهای منظم روسیه و ارمنستان درچارچوب سازمان جامعه همسود، سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: قصد داریم علاوه بر این گفت و گوها، درخصوص مسائل مربوط به روابط کشورهای ما با آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، حوزه دریای کارائیب و مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا رایزنی کنیم.

روسیه در مورد واکسن اسپوتنیک وی با ارمنستان همکاری می کند

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود به عزم کشورش برای همکاری با ارمنستان در مورد واکسن روسی اسپوتنیک وی که واکسن اصلی ضدکرونای روسیه محسوب می شود، اشاره کرد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که مسکو امکان تحویل یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی به ارمنستان را بررسی می کند.

پاشینیان به تازگی در دیدار با پوتین به نیاز کشورش برای تحویل گرفتن یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی برای واکسیناسیون مردم ارمنستان اشاره کرده بود.

لاوروف همچنین گفت که امکان تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ارمنستان بررسی خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها