معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح کرد:

لزوم شکل‌گیری کمپین‌های حمایت از روز قدس در شرایط کرونایی

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: باید واقعیت‌ها، حقایق، مسائل و اخبار فلسطین را برای نسل جوان بازگو کرد و به سوالات نسل جوانی که خود را شهروند جهانی می‌داند.

لزوم شکل‌گیری کمپین‌های حمایت از روز قدس در شرایط کرونایی
کد خبر: 483499
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ۱۰:۱۱:۰۴

اعتمادآنلاین| معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم شکل‌گیری کمپین‌های مجازی حمایت از روز قدس در شرایط پاندمی کووید 19، گفت: باید واقعیت‌ها، حقایق، مسائل و اخبار فلسطین را برای نسل جوان بازگو کرد و به سوالات نسل جوانی که خود را شهروند جهانی می‌داند؛ درباره چرایی بنیان گذاری روز قدس و مفهوم این روز پاسخ داد و درمورد فلسطین و روز قدس با نسل جوان گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار ضمن گرامی داشت روز قدس اظهار کرد: در شرایط پاندمی کووید 19 باید در فضای مجازی و صفحاتی که قابلیت گفت‌وگو را دارد درباره روز قدس با نسل جوان صحبت و تبیین کرد که مساله قدس نمی‌تواند غیر مرتبط با زندگی هیچ انسانی باشد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه در شرایط فعلی با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات جوانان خود را شهروند جهانی می‌دانند، ادامه داد: ما باید درباره این واقعیت‌ها با نسل جوان گفت‌وگو کنیم. یکی از ملاک‌های شهروند جهانی بودن پایبندی به آرمانها و اصولی متعالی نظیر آزادی است که برای تمام بشریت در هر کجای عالم صدق می‌کند.

اگر بخواهیم شهروند جهانی باشیم نباید نسبت به اتفاقات دنیا بی‌تفاوت باشیم

وی افزود: باید با نسل جوان گفت‌وگو کرد که اگر بخواهیم شهروند جهانی باشیم نمی‌توانیم نسبت به اتفاقات دنیا بی‌تفاوت باشیم چراکه مباحث پیرامون فلسطین و قدس آرمانهای فراگیر تمام بشریت در تمام دوران است. بنابراین درباره روز قدس نه به شکل کلیشه‌ای و یک طرفه باید با جوان گفت‌وگو کرد.

ابتکار همچنین "گفت‌وگوی بین نسلی" را یکی از محورهای راهبردی کار معاونت امور زنان و خانواده دانست و گفت: اگر نسل‌ها نتوانند با یکدیگر گفت‌وگو کنند و نتوانیم مهارت‌های ارتباطی را در خانواده ایرانی تقویت کنیم؛ ممکن است مسائل به شکاف، پرخاشگری و خشونت درون خانواده منتهی شود. ما "گفت‌وگو" را راهبردی می‌دانیم و از این رو این معاونت طرح گفتگوی ملی خانواده، گفتگوی بین نسلی و راه اندازی پادکست‌ "رادیو نسل" را اجرا و دنبال می‌کند.

ظلم آشکار و بازی در حق ملت فلسطین

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری "دفاع از مظلوم" و "حقانیت مردم فلسطین" در برابر "ظلم آشکار" به آنها را عامل پایداری و استمرار روز قدس دانست و تصریح کرد: از جمله مباحثی که در سازمان ملل مطرح بود زندگی کردن حدود شش میلیون فلسطینی در اردوگاه‌ها است و نادیده گرفتن این موضوع چه ظلم بزرگی است. حتی در مجامع بین المللی مطرح می‌شد که اصلا چه سرزمینی برای فلسطین باقی مانده؟. اصطلاحی را مطرح می‌کردند که این سرزمین همانند پنیر سوراخ شده و جایی برای فلسطین وجود ندارد. این مساله نشان می‌دهد هیچ اراده جدی برای ارائه راه حل به دو کشور وجود ندارد و اینها فقط ظلم آشکار و بازی در حق ملتی است که باید تمام هویت، هستی و سرزمین خود را واگذار کند تا کشور دیگری موجودیت یابد.

تنها اهرم جریان مقاومت عدم به رسمیت شناختن اسرائیل است

ابتکار با اشاره به نقش کشورهای مسلمان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین، گفت: فشارهای دولت ترامپ در سالهای اخیر بر روی کشورهای منطقه در به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر و ارتباط با آن اتفاق بسیار ناگواری است و نشان می‌دهد روشنگری کافی نسبت به واقعیت سیاسی منطقه وجود ندارد چراکه اگر قرار بود راه حلی برای این مساله پیدا شود می‌توانستند تدابیر جدی‌تری را دنبال کنند. در این بین تنها اهرم مردم فلسطین و جریان مقاومت در برابر اشغالگری، عدم به رسمیت شناختن اسرائیل است.

وی تصریح کرد: بسیار در مجامع بین المللی با این سوال روبرو شدم که ایران چرا اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد؟. این عدم به رسمیت شناختن اسرائیل برای فلسطین و کشورهای مسلمان از این جهت اهمیت دارد که تنها اهرم موثر در زنده نگه داشتن جریان مقاومت همین است. این درحالی است که متاسفانه برخی کشورها منافع خاص خود را در نظر می‌گیرند که بسیار برای فلسطین و کشورهای دوستدار فلسطین مساله ناگواری بوده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری معتقد است که بسیاری از دولت‌ها در برابر این اشغالگری مقاومت کردند و این اتفاق ننگین و واقعه تلخ را نپذیرفتند. این مساله نشان دهنده این است که آنطور که ادعا می‌شد این طرح رژیم اشغالگر موثر نیست و کماکان بحث مقاومت جدی است.

جامعه جهانی باید نسبت به واکسیناسیون مردم فلسطین واکنش نشان دهد

ابتکار با اشاره به تحت فشار بودن مردم فلسطین در شرایط پاندمی کووید 19 و واکسیناسیون، ادامه داد: وقتی رژیم اشغالگر آمار واکسیناسیون خود را به عنوان دستاوردی بزرگ مطرح می‌کند به این واقعیت تلخ و ناگوار اشاره ندارد که مردم فلسطین از واکسیناسیون محروم‌اند و تبعیض این رژیم مساله دردناکی است. جامعه جهانی باید نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد چراکه ملت فلسطین به عنوان حقوق اولیه انسانی باید به بهداشت و سلامت دسترسی داشته باشند.

به گفته ابتکار، آنچه در صلح جهانی حائز اهمیت است "صلح پایدار" و "صلح عادلانه" است. صلح با شمشیر و سرنیزه محقق نمی‌شود و زمانی صلح به مفهوم واقعی خود می‌رسد که عدالت برقرار شود و توافقی پایدار و عادلانه شکل گیرد.

وی با بیان اینکه فلسطین تبدیل به نمادی از سوء مدیریت جهانی شده است، تصریح کرد: شاهد آن هستیم که سازمان‌های بین المللی که ادعای مدیریت صلح و امنیت را در دنیا را دارند چقدر در این موضوع ناتوان و ناموفق بوده‌اند و صداها و فریادهای مقابل ظلم‌های انجام شده را نمی‌شنوند. این مساله کمکی به صلح و امنیت در دنیا نخواهد کرد. صلح و امنیت زمانی برقرار می‌شود که حقوق تمام انسان‌ها در آن دیده شود و کشورهای متجاوز پایبند به قانون شوند که متاسفانه دنیای امروز اینگونه نیست.

متاسفانه قُلدری در بسیاری از جاهای دنیا حرف خود را می‌زند

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تصریح کرد: علیرغم تمام شعارها و آرمانهای متعالی که در زمینه صلح، عدالت، توسعه پایدار و امنیت مطرح می‌شود؛ کماکان می‌بینیم که زور و سرنیزه و قُلدری در بسیاری از جاهای دنیا حرف خود را می‌زند و تنها ایستادگی و مقاومت ملت‌ها ممکن است این فشارها را بشکند. نمونه‌ آن کشور خودمان است که با ایستادگی مردم در برابر تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری و جنگ اقتصادی به گفته رئیس جمهوری توانستیم تحریم‌ها را بشکنیم. در چنین شرایط تحریم‌های ظالمانه و جنگ روانی و اقتصادی که پاندمی کووید 19 نیز با آن همراه شد مردم ایستادگی کردند و همین امر منجر به شکست تحریم‌ها شد.

ابتکار در پایان گفت: مذاکره و گفت‌وگو برای صلح هنگامی معنا پیدا می‌کند که طرفین در یک موقعیت برابر قرار گیرند و قدرت مذاکره و استیفای حق خود را داشته باشند. متاسفانه آنچه تا کنون دیدیم، نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین در تمام جوانب، یک طرفه و بسیار ظالمانه بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها