قیمت جهانی مواد غذایی برای یازدهمین ماه گران‌تر شد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در آوریل برای یازدهمین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین حد از ماه مه سال 2014 صعود کرد.

قیمت جهانی مواد غذایی برای یازدهمین ماه گران‌تر شد
کد خبر: 483572
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ۱۳:۰۵:۱۴

اعتمادآنلاین| شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در آوریل به 120.9 واحد در مقایسه با 118.9 واحد در مارس رشد کرد و شکر بزرگترین افزایش را در میان شاخصهای اصلی این سبد داشت. آمار مارس پیش از این 118.5 واحد اعلام شده بود که مورد بازبینی صعودی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، شاخص قیمت غلات فائو در آوریل بر مبنای ماهانه 1.2 درصد و بر مبنای سالانه 26 درصد افزایش یافت. نگرانیها در خصوص وضعیت محصول آرژانتین، برزیل و آمریکا باعث افزایش 5.7 درصدی قیمت ذرت در ماه گذشته شد اما قیمت گندم تا حدود زیادی ثابت بود. در مقابل، قیمت جهانی برنج کاهش داشت.

شاخص قیمت روغن گیاهی فائو تحت تاثیر قیمت بالاتر روغنهای سویا، کلزا و پالم که قیمت پایینتر روغن آفتابگردان را جبران کرد، در آوریل 1.8 درصد نسبت به ماه پیش افزایش یافت.

شاخص قیمت لبنیات در آوریل 1.2 درصد رشد کرد که تحت تاثیر تقاضای قوی از سوی آسیا برای کره، پودر شیر بدون چربی و پنیر بود. شاخص قیمت گوشت تحت تاثیر تقاضای قوی از سوی شرق آسیا 1.7 درصد رشد کرد.

شاخص قیمت شکر پس از افت شدیدی که در مارس داشت، در آوریل بر مبنای ماهانه 3.9 درصد و بر مبنای سالانه 60 درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش چشمگیر تحت تاثیر نگرانیها نسبت به عرضه محدودتر در فصل زراعی 2021-2020 به دلیل برداشت کند در برزیل و خسارت یخبندان در فرانسه روی داد.

فائو پیش بینی خود برای تولید جهانی غلات در سال 2020 را به میزان 1.7 میلیون تن افزایش داد و به 2.767 میلیارد تن رسید با این حال میزان تولید برآورد شده 2.1 درصد نسبت به سطح سال 2019 کاهش نشان می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، این آژانس سازمان ملل همچنین نخستین دورنمای گندم در فصل زراعی 2022-2021 را ارائه و پیش بینی کرد تولید به 778.8 میلیون تن می رسد که با انتظار برای افزایش شش درصدی تولید در اتحادیه اروپا، 0.5 ردصد بالاتر از برآورد سال 2020 خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها