کد خبر: 483667
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۰۷:۱۳:۰۰
| |

زخم ملتهب قدس / اعتراضات گسترده جوانان فلسطینی در قدس اشغالی

اقدام تازه دولت اسراییل در صدور مجوز ساخت‌وساز شهرک در منطقه شیخ جراح که از مناطق اشغالی بعد از 1967 محسوب می‌شود، با واکنش جهانی مواجه شده است. اعتراضات گسترده جوانان فلسطینی در قدس اشغالی با حمایت گسترده گروه‌های مقاومت در غزه و شهروندان فلسطینی در شهرهای دیگر سرزمین‌های اشغالی مواجه شده است.

زخم ملتهب قدس / اعتراضات گسترده جوانان فلسطینی در قدس اشغالی
کد خبر: 483667
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۰۷:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| روز جمعه همزمان با روز جهانی قدس؛ در حالی که مسلمانان جهان از همبستگی با مردم قدس اشغالی گفتند و اشغال فلسطین را محکوم کردند، تنش‌ها در قدس اشغالی بر سر اخراج ساکنان محله عرب‌نشین شیخ جراح و ساخت‌وساز شهرک‌های اسراییلی در کرانه باختری همچنان ادامه داشت.

به گزارش روزنامه اعتماد، اقدام تازه دولت اسراییل در صدور مجوز ساخت‌وساز شهرک در منطقه شیخ جراح که از مناطق اشغالی بعد از 1967 محسوب می‌شود، با واکنش جهانی مواجه شده است. اعتراضات گسترده جوانان فلسطینی در قدس اشغالی از ابتدای ماه رمضان به دلیل محدودیت‌های رفت‌و‌آمد و برگزاری مراسم مذهبی با حمایت گسترده گروه‌های مقاومت در غزه و شهروندان فلسطینی در شهرهای دیگر سرزمین‌های اشغالی مواجه شده است. گروه‌های مقاومت غزه هفته گذشته در حمایت از معترضان قدس اقدام به موشک‌باران شهرک‌های مجاور نوار غزه کردند.

حالا با اضافه شدن احتمال اخراج خشونت‌آمیز ساکنان محله شیخ جراح و آغاز ساخت‌وسازهای جدید در زمین‌های فلسطینیان در کرانه باختری، احتمال افزایش تنش‌ها در قدس را بالا برده است. تنش‌ها در قدس در شرایطی ادامه دارد که سران رژیم اشغالگر بعد از برگزاری چهار انتخابات متوالی در طول دو سال گذشته هنوز از تشکیل یک دولت پایدار ناتوان هستند. روز چهارشنبه، بعد از آنکه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر از تشکیل دولت جدید اعلام ناتوانی کرد، روون ریولین، رییس رژیم مسوولیت تشکیل دولت را به رقیب او یاییر لاپید، از حزب یش عتید سپرد. لاپید که تنها 13 کرسی در کنست دراختیار دارد، باید در چهار هفته آینده در گفت‌وگو با احزاب سیاسی دیگر بتواند اکثریت 61 کرسی برای تشکیل دولت از میان 120 کرسی کنست را به دست بیاورد.

بن‌بست ادامه‌دار سیاسی


سه‌شنبه شب گذشته، بعد از آنکه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشبرد امور رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، ساعاتی پیش از پایان مهلتش برای تشکیل دولت اعلام کرد که از این کار ناتوان است، یاییر لاپید، رهبر حزب یش عتید از سوی رییس رژیم، مسوول تشکیل دولت شد. یاییر لاپید، مجری پیشین تلویزیون اکنون چهار هفته فرصت دارد در رایزنی با مخالفان سرسخت نتانیاهو، بعد از 12 سال کرسی نخست‌وزیری را از او بگیرد، هر چند که این مسوولیت برای این ستاره پیشین تلویزیونی چندان ساده نیست.

اگرچه نتانیاهو و متحدانش کرسی‌های لازم برای 61 رای مورد نیاز برای نخست‌وزیری را دراختیار نداشتند، اما کرسی‌های مخالفان او هم چندان آمادگی ائتلاف با یکدیگر ندارند. لاپید که حزبش تنها 17 کرسی در کنست دارد، برای به دست آوردن حمایت 44 کرسی دیگر مجبور است با گروه‌هایی از چپ‌گراترین گروه‌های اسراییل تا راست‌گرایانی که پیش از این از جمله متحدان نتانیاهو محسوب می‌شدند با احزاب عربی مذاکره کند تا بتواند یک ائتلاف اکثریت برای تشکیل دولت به دست بیاورد. تنها نقطه اشتراک این گروه‌ها این است که همگی از استمرار نخست‌وزیر نتانیاهو کلافه شده‌اند و منتظر پایان دوران زعامت او بر رژیم اشغالگر هستند.


در طول دو سال گذشته چهار انتخابات زودهنگام برای تشکیل دولت جدید در سرزمین‌های اشغالی برگزار شده است. نتانیاهو هر چند بعد از انتخابات سوم توانست دولتی ائتلافی با حزب آبی- سفید به رهبری بنی گانتز ایجاد کند، اما این ائتلاف به سرعت دچار شکاف شد و پیش از آنکه نوبت نخست‌وزیر دوره‌ای بنی گانتز فرا برسد، کنست منحل و انتخابات جدید اعلام شد. حالا یاییر لاپید وعده داده است که در طول چهار هفته فرصتش بتواند یک دولت وحدت تشکیل دهد و با جمع کردن گروه‌ها با اعتقادات مختلف گرد همدیگر به دو سال «فلج سیاسی» پایان دهد. لاپید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است: «یک دولت وحدت به معنای مصالحه یا آخرین فرصت نیست، بلکه دولت وحدت یک هدف است که به آن نیاز داریم.» امید اصلی لاپید برای تشکیل دولت، نفتالی بنت، وزیر جنگ پیشین است. بنت که یک راست‌گرای افراطی و به صورت طبیعی متحد نتانیاهو محسوب می‌شود، بعد از اختلافات در دولت پیشین راه خود را از نتانیاهو جدا کرده است و حاضر به اتحاد با او برای تشکیل دولت جدید نشد.

حزب یمینا به رهبری بنت 7 کرسی دراختیار دارد که ائتلاف با او می‌تواند برای لاپید سرنوشت‌ساز باشد. به نوشته رسانه‌های اسراییلی لاپید به بنت پیشنهاد داده است که در دولت ائتلاف به صورت دوره مسوولیت نخست‌وزیری میان دو نفر تقسیم شود و اولین دوره نخست‌وزیری نیز به نفتالی بنت برسد. با این حال حزب یمینا تاکنون برای مشارکت در کابینه‌ای که بخشی از آن سهم گروه‌های چپ‌گرا باشد اعلام رضایت نکرده است.

افزایش تنش‌ها در قدس اشغالی


همزمان با بن‌بست سیاسی در میان گروه‌های سیاسی اسراییل، اعتراضات در قدس اشغالی به تلاش برای تصرف زمین‌های فلسطینیان توسط رژیم اشغالگر همچنان ادامه دارد. در حالی که در طول هفته‌های گذشته، قدس اشغالی در پی اعتراضات جوانان فلسطینی به عدم صدور مجوز برپایی مراسم مذهبی متشنج بود، صدور دستور تازه رژیم اشغالگر برای ساخت و ساز در منطقه شیخ جراح در قدس شرقی باعث شعله‌ور شدن خشم فلسطینیان شده است. شیخ جراح محله‌ای عرب‌نشین در قدس شرقی است که از محله‌های اشغال‌شده بعد از سال 1967 محسوب می‌شود. دولت اسراییل به تازگی به شرکت‌های خصوصی برای ساخت‌وساز در این منطقه مجوز و به ساکنان هشدار داده است که محل را ترک کنند.


اقدام اسراییل برای ساخت‌وساز در این منطقه فلسطینی‌نشین با اعتراض بین‌المللی مواجه شده است. دولت‌های فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا رو پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک از اسراییل خواستند تا ساخت‌وساز در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری را متوقف کند. در این بیانیه کشورهای اروپایی از اسراییل خواسته‌اند که پیشبرد برنامه ساخت 540 واحد مسکونی در منطقه شیخ جراح را در منطقه کرانه باختری اشغالی متوقف کند و سیاست توسعه شهرک‌ها در مناطق اشغالی فلسطین را کنار بگذارد. این بیانیه تاکید می‌کند که اگر ساخت‌وساز در منطقه موسوم به «هر هوما» حد فاصل بین قدس شرقی و بیت‌لحم عملی شود، آسیب شدیدی به دورنمای تشکیل یک کشور فلسطینی وارد می‌شود.


ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن روز جمعه در صفحه توییتری خود نوشت: اخراج ساکنان محله «شیخ جراح» در قدس اشغالی از خانه‌های‌شان، جرمی است که جهان باید از وقوع آن جلوگیری کند. او افزود: ادامه اقدام‌های غیرقانونی و برنامه‌های تحریک‌آمیز رژیم اسراییل در قدس اشغالی و نقض حقوق فلسطینی‌ها از جمله اهالی «شیخ جراح» در خانه‌های‌شان، بازی خطرناکی با آتش است. وزیر امور خارجه اردن ادامه داد: طبق قوانین بین‌المللی رژیم اسراییل به عنوان یک اشغالگر موظف است که از این حقوق مالکیت محافظت کند.

او با استقبال از بیانیه پنجشنبه آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و انگلیس خواستار متوقف کردن سیاست غیرقانونی یهودی‌سازی در کرانه باختری اشغالی شد و تاکید کرد که برای جلوگیری از اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌های‌شان در محله شیخ جراح در قدس توسط اشغالگران، باید اقدام‌های فوری بین‌المللی انجام شود. صفدی افزود: ایجاد و گسترش شهرک‌ها، مصادره اراضی، تخریب خانه‌ها و اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌های‌شان عملی غیرقانونی است که اشغالگری را تداوم می‌دهد و شانس دستیابی به صلح عادلانه و همه‌جانبه که یک ضرورت منطقه‌ای و بین‌المللی است را از بین می‌برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها