کد خبر: 483723
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۰۸:۱۲:۰۰
| |

معافیت درمانی و خطر دوپینگ:

ورزشکاران در آستانه المپیک سهل‌انگاری نکنند!

معافیت مصرف درمانی (TUE) یکی از مواردی است که در صورت سهل انگاری ورزشکار در رابطه با توجه به آن، مصداق دوپینگ تلقی می شود.

ورزشکاران در آستانه المپیک سهل‌انگاری نکنند!
کد خبر: 483723
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۰۸:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| در رابطه با مقوله معافیت درمان یا TUE بسیاری از ورزشکاران حرفه ای وجود دارند که به دلیل مشلات پزشکی از جمله آسیب دیدگی مراجعه کرده و سعی در درمان خود دارند اما متاسفانه مسئولیتی که بر عهده دارند را در نظر نگرفته و پس از مصرف دارو و مثبت شدن تست به دنبال توجیه کردن مصرف دارو هستند!

به گزارش ایسنا، هر زمان دارویی تجویز شود، ورزشکاران باید با کمیته پزشکی و پزشک ورزشی مشورت کرده و مطمئن شوند داروی مربوطه در لیست داروهای ممنوعه قرار ندارد تا اینگونه پس از اطمینان اقدام به مصرف کنند.

تنها مورد استثنا، موارد اورژانسی است که ورزشکار به بیمارستان مراجعه کرده و به دلیل مسائلی که حیات وی را به خطر می اندازد مجبور است دارو را مورد استفاده قرار دهد، اما ورزشکار باید به این نکته توجه داشته باشد که پس از ترخیص باید حتما به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ مراجعه کرده و موضوع را اطلاع دهد و پس از مصرف، درخواست معافیت را اعلام کند.

همچنین ورزشکار باید فهرست مواد ممنوعه را چک و به پزشک اطلاع دهد که نباید داروی ممنوعه را مصرف کند و اگر قرار شد دارویی نیز مصرف شود باید برای معافیت درمانی اقدام شود.

در عین حال اینگونه نیست که حتما پس از درخواست ورزشکار به وی معافیت درمانی تعلق گیرد، بلکه پس از درخواست ممکن است معافیت درمانی تعلق گیرد یا اینکه چنین اجازه ای داده نشود.

ورزشکار اگر در سطح ملی باشد باید درخواست معافیت درمانی خود را به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) ارائه کند، اما اگر ورزشکار در سطح بین المللی فعالیت می کند و قرار است داروی ممنوعه مصرف کند باید درخواست خود را به فدراسیون جهانی ارائه دهد.

درخواست TUE علاوه بر اینکه به صورت کاغذی است، به صورت آنلاین نیز روی سامانه آدامز قرار دارد و این مسئله از الزامات جدید سیستم کنترل دوپینگ است و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به محض دریافت باید موضوع را ثبت کرده تا اینگونه از انجام تخلفات معافیت درمان جلوگیری شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها