ماروین کالب، استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد:

همه طرف‌های توافق هسته‌ای خواهان احیای برجام هستند/ نشست‌های وین علی‌رغم همه کارشکنی‌ها ادامه پیدا می‌کند/ به اظهارات صلح‌طلبانه سعودی‌ها در مورد ایران بدبین هستم

ماروین کالب، استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد در ارزیابی روند نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: معتقدم نتیجه حداقلی مذاکرات وین این است که نشان داد که همه طرف‌های توافق هسته‌ای، از جمله ایران و ایالات متحده، از احیای این توافق طرفداری می کنند.

همه طرف‌های توافق هسته‌ای خواهان احیای برجام هستند/ نشست‌های وین علی‌رغم همه کارشکنی‌ها ادامه پیدا می‌کند/ به اظهارات صلح‌طلبانه سعودی‌ها در مورد ایران بدبین هستم
کد خبر: 483746
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۰۸:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| استاد دانشگاه هاروارد تاکید کرد که نشست وین نشان داد عزم جدی در همه طرف‌ها برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد.

به گزارش ایلنا، ماروین کالب، استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد است. وی در حوزه روزنامه نگاری برنده جایزه گزارش برای CBS و NBC News شده و عضو ارشد موسسه بروکینز است.

این استاد دانشگاه در ارزیابی روند نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: معتقدم نتیجه حداقلی مذاکرات وین این است که نشان داد که همه طرف‌های توافق هسته‌ای، از جمله ایران و ایالات متحده، از احیای این توافق طرفداری می کنند.

وی در ادامه در مورد نتایج احتمالی نشست وین گفت: احتمال زیادی وجود دارد که بعد از وین توافق به نوعی بازسازی می‌شود، البته توافق جدید نه یک نسخه دقیق بلکه نسخه‌ای بسیار نزدیک به توافق اصلی یعنی برجام خواهد بود.

وی افزود: توافق برای جلوگیری از حرکت ایران به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای است اما من معتقدم امیدوارکننده‌ترین احتمالات نیز بعد از وین وجود دارد و آن این است که دو طرف تهران و واشنگتن مذاکرات مستقیمی را با اهداف مختلفی آغاز کنند که از جمله آن‌ها می توان به کنار گذاشتن کامل تحریم‌ها و همچنین تضمین‌های این کشور مبنی بر متوقف کردن حملات و خرابکاری‌های مخفی اسرائیل علیه ایران اشاره کرد.

کالب ماروین‌ گفت: من معتقدم نشست‌ها برای احیای برجام علی‌رغم همه کارشکنی‌ها ادامه پیدا می‌کند و حتی مواردی همچون انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه ایران، خللی در آن ایجاد نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه همچنین در تحلیل موضوع کاهش تنش میان ایران و عربستان، احتمال صلح میان تهران و ریاض را رد کرد و گفت: من اظهارات صلح طلبانه سعودی‌ها در مورد ایران را رد می‌کنم؛ در واقع من با بدبینی زیادی به داستان‌ها و احتمالات آشتی بین ایران و عربستان نگاه می کنم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها