کد خبر: 483757
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۰۸:۴۹:۰۰
| |

علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان:

امکان نظارت دقیق بر درآمد شهرداری‌ها وجود ندارد/ شورای شهر به یک مانع برای توسعه جوامع شهری تبدیل شده‌ است

یک نماینده مجلس گفت: از آنجاکه شهرداری‌ها درآمدهای هنگفتی دارند و بعضا برخی درآمدها بی حساب و کتاب است و گاها نظارت دقیقی بر آنها صورت نگرفته یا امکان نظارت دقیق بر این گونه درآمدها وجود ندارد.

امکان نظارت دقیق بر درآمد شهرداری‌ها وجود ندارد/ شورای شهر به یک مانع برای توسعه جوامع شهری تبدیل شده‌ است
کد خبر: 483757
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۰۸:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه شورای شهر در کشور ما به شورای شهرداری تبدیل شده است، اظهار کرد: براساس نص صریح قانون اساسی شورای شهر باید در موضوعاتی نظیر بهبود شرایط خدمات درمانی، بهداشت، آموزشی، عمرانی و ... در شهرها ورود پیدا کند، اما آنچه که امروز مشاهده می کنیم فاصله گرفتن شورای شهر از وظایف و ماموریت‌هایی است که قانون اساسی بر عهده این نهاد مردمی قرار داده و امروز صرفا به شورای شهرداری تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، وی در توضیح تبدیل شدن شورای شهر به شورای شهرداری گفت: از آنجاکه شهرداری‌ها درآمدهای هنگفتی دارند و بعضا برخی درآمدها بی حساب و کتاب است و گاها نظارت دقیقی بر آنها صورت نگرفته یا امکان نظارت دقیق بر این گونه درآمدها وجود ندارد، لذا شورای شهر بر اینگونه درآمدها تکیه زده که ضعف بسیار بزرگی است و باید این نقیصه پس از پنج دوره فعالیت شورای شهر برطرف و جبران شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف پارلمان شهری کاهش تصدی گری است، افزود: شورای شهر نه تنها در کاهش تصدی گری موفق عمل نکرده است بلکه امروز یک مانع در توسعه و پیشرفت جوامع شهری به دلیل فاصله گرفتن از وظایف قانونی خود محسوب می‌شود.

این نماینده مردم در خانه ملت در ادامه گفت: متاسفانه برخی اعضای شورای شهر با نحوه اداره شهر آشنا نیستند و بعضا دیده شده که در بین اعضای شورای شهر هستند کسانی که آشنایی کافی با قوانین حوزه مدیریت شهری و شهرداری و کارکرد کمیسیون هایی نظیر ماده 5 و ماده 100 و ... ندارند و پس از ورود به شورای شهر باید به آنها آموزش داده شود. عضو شورای شهری که با حوزه عمرانی، شهرسازی، معماری و ... شهری آشنا نبوده و نامانوس است طبیعی است که توان کمک به اداره شهر را ندارد.

او در ادامه با تاکید بر اینکه شورای شهر جای سیاسی کاری نیست، افزود: متاسفانه سیاسی کاری‌ها در پارلمان شهری موجب سیاست زدگی شورای شهر شده و به کارکرد این نهاد آسیب وارد می‌کند، در حالی که شورای شهر ماهیتا نهادی غیرسیاسی بوده و یک مجموعه تخصصی، فنی و حرفه‌ای برای خدمت رسانی به شهروندان است، اما اعضای شورای شهر این نهاد را وارد بازی‌های سیاسی کرده اند تا بتوانند به پست‌های بالای مدیریت دست پیدا کنند.

وی تصریح کرد: یکی از آسیب‌هایی که متوجه شوراهای شهر است این است که اعضای شورا بعضا ابزار دست استانداران، معاونان استاندار و ... قرار می‌گیرند و به دلیل ناآگاهی به وظایف و عدم شناخت از کارکرد و فعالیت این نهاد از خود استقلال ندارند و باید دیگران برای آنها تصمیم بگیرند. در بسیاری از شهرها معاونین عمرانی استاندار برای شورای شهر تصمیم گیری می کنند و اعضای شورا همواره مقلد هستند.

سلیمی در پاسخ به این پرسش که دلیل دستگیری های متعدد و بازداشت های مکرر برخی اعضای شورای شهر در سطح کشور چیست، گفت: نبود نظارت دقیق و کافی بر عملکرد و رفتار اعضای شورای شهر منجر به سوء استفاده و تخلفات اعضای شورا می شود.

وی به مسئولیت خطیر اعضای هیات اجرایی و نظارت در احراز صلاحیت داوطلبان عضویت در شورای اسلامی شهر اشاره کرد و گفت: باید این بار سنگین به افراد امین سپرده شود. اعضای هیات اجرایی و نظارت با بررسی دقیق صلاحیت‌ها اجازه ندهند که افراد فاقد صلاحیت لازم و سست عنصر در معرض انتخاب مردم قرار گیرند.

وی به وضعیت آشفته اختلاس و رانت و به یغما رفتن میلیاردها تومان از بیت‌المال را نتیجه ورود افراد فاقد صلاحیت به شورای شهر دانست و افزود: در مجموع، عملکرد شورای شهر پنجم در سراسر کشور غیر قابل قبول بوده است و این میزان اختلاس، تخلف اقتصادی و حجم بالای دستگیری‌ها و بازداشت‌ها آبروی پارلمان شهری را برد و به حیثیت کشور آسیب وارد کرد و امیدواریم به نحوی عمل شود که در دوره ششم اتفاقات این چنینی صورت نگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به اعتراضات برخی داوطلبان شورای شهر در خصوص عدم تائید صلاحیت آنان از سوی هیات‌های نظارت نیز اشاره کرد و گفت: پاسخ این اعتراضات واهی در سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب داده شد. این افراد باید پایبند به نظامات قانونی باشند و زیر سوال بردن اعضای هیات نظارت اشتباه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها