کد خبر: 483793
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۰۹:۴۱:۰۰
| |

کوبا تحریم‌های آمریکا را مانع تولید واکسن‌های بومی کرونا دانست

وزیر امور خارجه کوبا در صفحه توییترش نوشت: تحریم‌های ایالات متحده علیه کوبا، تولید واکسن‌های بومی علیه بیماری کووید-19 را با مانع مواجه کرده است.

کوبا تحریم‌های آمریکا را مانع تولید واکسن‌های بومی کرونا دانست
کد خبر: 483793
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۰۹:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه کوبا ضمن محکوم کردن تحریم‌های آمریکا، اینگونه اقدامات را مانعی در مسیر تولید واکسن‌های بومی این کشور علیه کووید-19 دانست و افزود، محدودیت‌های اعمال شده از سوی واشنگتن، تامین تجهیزات لازم به منظور مقابله با همه‌گیری کرونا را به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسا لاتینا، برونو رودریگس وزیر امور خارجه کوبا در صفحه توییترش نوشت: تحریم‌های ایالات متحده علیه کوبا، تولید واکسن‌های بومی علیه بیماری کووید-19 را با مانع مواجه کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کوبا تصریح کرد، محدودیت‌های تجاری و مالی علیه شرکت‌های کوبایی و اشخاص ثالث، تامین تجهیزات لازم به منظور مقابله با همه‌گیری را به تاخیر می‌اندازد.

«گروه تجاری صنایع بیوتکنولوژی و دارویی کوبا» اخیرا سیاست واشنگتن در ممانعت از دستیابی به منابع در راستای تامین و تضمین دارو از سوی نظام بهداشت کوبا را محکوم کرد. این انجمن، افزایش هزینه‌های مواد اولیه برای تولید واکسن را از جمله این موانع دانست.

این نهاد پزشکی همچنین تصریح کرد: تامین کنندگان عادی دارو نیز از ترس تاثیر سیاست وحشیانه تحریم علیه شرکت‌های خود، از تهیه داروها خودداری می‌کنند.

بر اساس گزارش دولت کوبا، در بازه زمانی آوریل 2019 (فروردین- اردیبهشت 98) تا مارس 2020 (اسفند 98- فروردین 99) میزان خسارت‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا بر بخش استراتژیک پزشکی کوبا، 161 میلیون دلار برآورد شده است.

در این گزارش آمده است، تحریم‌های واشنگتن سبب شده تا این صنعت هر ساله در حوزه تحقیقات، ساخت، تجاری سازی محصولات خود و همچنین تبادل علمی با مشکلات بیشتری مواجه شود.

با این وجود کوبا در حال حاضر پنج نوع واکسن علیه ویروس کووید-19 در دست تولید دارد که از این تعداد، دو مورد آن (ابدالا و سوبرانا 02) در مرحله سوم آزمایش‌های بالینی قرار دارند.

در صورت تایید واکسن‌های کوبا توسط نهادهای نظارتی، کوبا نخستین کشور آمریکای لاتین و کارائیب خواهد بود که به واکسن بومی دست یافته است.

به گفته مقام‌های کوبایی، 70 درصد جمعیت این جزیره تا اواسط سال جاری میلادی (2021) با واکسن‌های تولید داخل ایمن سازی خواهند شد.

میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا به تازگی اعلام کرد: سیاست ظالمانه آمریکا اگر در بیش از شش دهه گذشته، خانواده های کوبایی را با کمبودها مواجه کرده، در یکسال اخیر و در دوران بیماری همه‌گیر کرونا، این تحریم‌ها تقریبا خفه‌کننده بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها