کد خبر: 483945
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۱۳:۱۲:۰۰
| |

رکورد جنگل‌زدایی ماهانه آمازون شکسته شد

براساس داده‌های ماهانه ارائه شده توسط سیستم تشخیص و هشدار جنگل‌زدایی آمازون (Deter) و موسسه ملی مطالعات فضایی برزیل (INPE)، حجم جنگل‌زدایی این منطقه در ماه گذشته میلادی، 42 درصد بیشتر از آوریل 2020 برآورد شده است.

رکورد جنگل‌زدایی ماهانه آمازون شکسته شد
کد خبر: 483945
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۱۳:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| اطلاعات رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) حدود 580 هزار و 55 کیلومتر از جنگل‌های آمازون برزیل از بین رفته است که این میزان رکورد تازه ای از بزرگترین مساحت تخریب شده در این ماه در مقایسه با مدت مشابه در شش سال گذشته است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، براساس داده‌های ماهانه ارائه شده توسط سیستم تشخیص و هشدار جنگل‌زدایی آمازون (Deter) و موسسه ملی مطالعات فضایی برزیل (INPE)، حجم جنگل‌زدایی این منطقه در ماه گذشته میلادی، 42 درصد بیشتر از آوریل 2020 برآورد شده است.

رکورد قبلی با تخریب 490 کیلومتر از جنگل‌های بارانی آمازون در آوریل سال 2018 (فروردین- اردیبهشت 97) ثبت شده بود.

این برای دومین بار متوالی در سال جاری میلادی است که رکورد تخریب ماهانه جنگل‌های آمازون شکسته می‌شود. در ماه مارس گذشته (اسفند- فروردین) نیز نابودی این پهنه سبز به حدود 367 کیلیومتر رسید که نشان دهنده افزایش 12.6 درصدی نسبت به همان ماه در سال 2020 است.

ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری برزیل اگر چه در آخرین اجلاس آب‌وهوایی آمریکا متعهد شد تا بودجه حفاظت از محیط‌ زیست و مبارزه با تخریب غیرقانونی جنگل‌ها را تا سال 2030 دو برابر کند اما یک روز پس از آن، با کاهش 24 درصدی بودجه این بخش نسبت به سال گذشته میلادی موافقت کرد.

به نوشته افه، از زمان روی کار آمدن بولسونارو رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی در برزیل (یکم ژانویه 2019/ 11 دی 97)، روند ویرانی جنگل‌های بارانی آمازون در بدترین وضعیت در تاریخ این کشور قرار گرفته و سیاست‌های ضد زیست محیطی او به شدت با انتقاد سازمان‌های بین‌المللی مواجه شده است.

نابودی جنگل های آمازون از زمان ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو به اندازه ای شدت یافته است که این میزان طی یک سال گذشته (2020-2019) با افزایش 9.5 درصدی به بیشترین سطح خود از سال 2008 رسیده است.

هیئت بین المللی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (IPCC) در سال 2007 اعلام کرد در صورت روند جنگل زدایی در منطقه آمازون که قطعا به تغییرات آب و هوایی گسترده منجر خواهد شد، شاهد تغییر شکل «آمازونیا به ساوانا» خواهیم بود. ساوانا نوعی از جنگل های خشک و درختان فاصله دار است که کاملا منتفاوت از جنگل های بارانی بوده و ظرفیت بسیار پایینی در جذب کربن دارند.

جنگل زدایی مهمترین تاثیر مخرب انسان در منطقه آمازون بوده که به طور حتم نه تنها برای آب و هوای این منطقه بلکه برای قاره آمریکا و فراتر از آن جهان تاثیر گذار خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها