کد خبر: 483960
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۱۳:۳۲:۰۰
| |

نگاهی به بهترین زوج‌های خط حمله تاریخ پرسپولیس:

ماشین مرگ دو نفره!

بهانه نگارش این مطلب، تشکیل غیرمنتظره یک زوج جدید در خط حمله پرسپولیس است. عیسی آل‌کثیر و شهریار مغانلو هر دو فصل گذشته در کورس آقای گلی لیگ نوزدهم بودند و حالا در پیشانی خط حمله سرخپوشان قرار گرفته‌اند. آنها در لیگ قهرمانان آسیا کنار هم قرار گرفتند و عملکرد خوبی داشتند.

ماشین مرگ دو نفره!
کد خبر: 483960
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۱۳:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| در حال حاضر امیدواری‌های زیادی به درخشش این دو بازیکن وجود دارد؛ اما بد نیست نگاهی گذرا به تاریخ بیندازیم و ببینیم این دو نفر پا جای پای چه کسانی گذاشته‌اند. در بسیاری از ادوار تاریخ پرسپولیس، این تیم به ارائه بازی تهاجمی شهرت داشته و مهاجمان برجسته زیادی پیراهن سرخ‌ها را به تن کرده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، گاهی تلاقی دوران حضور دو مهاجم توانا در کنار هم، یک زوج مخوف و ماندگار می‌ساخته است. این شما و این هم بعضی از زوج‌های خاطره‌سازی که در موردشان حرف زدیم.

همایون بهزادی- حسین کلانی: این دو مهاجم نام‌آشنا و تراز اول تاریخ فوتبال ایران، در دهه پنجاه زوج اصلی خط حمله پرسپولیس را تشکیل می‌دادند. مرحوم بهزادی و حسین کلانی مجموعا 154 گل برای پرسپولیس به ثمر رساندند. سهم بهزادی از این تعداد، 83 گل بود و کلانی هم 71 بار دروازه رقبای سرخپوشان را گشود. بهزادی و کلانی هر دو از سال 1347 به پرسپولیس پیوستند. در این میان کلانی تا سال 53 در این تیم توپ زد، اما بهزادی تا سال 54 در عضویت قرمزهای پایتخت باقی ماند. این دو نفر البته مکملی هم به نام صفر ایرانپاک داشتند. مرحوم ایرانپاک کمی بعدتر، از سال 49 به پرسپولیس پیوست و طی یک دهه حضورش در این تیم، با انجام 180 بازی 74 گل به‌ثمر رساند. ایرانپاک با هفت گل زده همچنان آقای گل تاریخ دربی‌های تهران هم به شمار می‌رود.

بهزادی

ناصر محمدخانی- فرشاد پیوس: با فاصله‌ای فراوان، آقای گل تاریخ باشگاه پرسپولیس فرشاد پیوس است که طی 11 فصل حضورش در این تیم، 261 بازی انجام داده و 153 گل برای سرخپوشان به ثمر رسانده است. پیوس طی سال‌های طولانی حضورش در پرسپولیس کنار چند مهاجم مکمل بازی کرده که به طور ویژه باید به ناصر محمدخانی اشاره کنیم. ناصر 13 فصل در پرسپولیس توپ زد و درست مثل فرشاد فقط برای یک دوره این تیم را به مقصد لیگ قطر ترک کرد. محمدخانی و پیوس در دهه شصت زوج طلایی خط حمله پرسپولیس را تشکیل می‌دادند. محمدخانی طی دوران حضورش در جمع قرمزها 59 بار موفق به گلزنی شد. بنابراین او و پیوس روی هم رفته 212 بار برای پرسپولیس گل زدند. چه در دهه پنجاه و چه در دهه شصت، بخش بزرگی از موفقیت‌های پرسپولیس مدیون مهاجمان زهردار این تیم بوده است.

محمد خانی پیوس

فرشاد پیوس- علی دایی : چنان که گفتیم سال‌های حضور پیوس در پرسپولیس آنقدر طولانی بود که او با دیگران هم زوج خط حمله را تشکیل بدهد. غیر از ناصر محمدخانی که تکنیکش زبانزد بود و تماشاگران از دیدن فوتبال او لذت می‌بردند، بعدها یک مهاجم استثنایی به نام علی دایی هم کنار فرشاد پیوس به بازی گرفته شد. علی دایی دو مقطع در پرسپولیس توپ زد و مجموعا طی سه فصل 43 گل برای سرخپوشان به ثمر رساند. دور اول بازی دایی در پرسپولیس در سال‌های 73 و 74 با حضور فرشاد پیوس همزمان شد و این دو نفر یک خط حمله مرگبار ساختند. در لیگ آزادگان سال 73 فرشاد پیوس با 19 گل زده آقای گل شد و علی دایی هم با 15 گل زده روی پله دوم قرار گرفت. بعدها اما دایی ترانسفر شد و دوران پرافتخار دیگری در مسیر فوتبالش رقم خورد.

دایی پیوس

نیکخت واحدی- محسن خلیلی : این یک مورد استثنایی است که شاید وزنش با بقیه زوج‌ها همخوانی نداشته باشد، اما نکته اینجاست که هم خلیلی و هم نیکبخت طی دوران کوتاه حضورشان در پرسپولیس «بهترین» دوران حرفه‌ای خود را تجربه کردند. به شکلی غریب، هر دو نفر در اوج بلوغ فنی سرخپوش شدند و کنار هم قرار گرفتن آنها در لیگ هفتم حرفه‌ای منجر به قهرمانی دراماتیک پرسپولیس شد. محسن خلیلی سه فصل در پرسپولیس توپ زد و طی 77 بازی 38 گل برای این تیم به ثمر رساند. او در لیگ هفتم حرفه‌ای با به ثمر رساندن 18 گل آقای گل فوتبال ایران شد. نیکبخت هم سه فصل برای قرمزها توپ زد و در 85 مسابقه 35 گل برای این تیم به ثمر رساند. پس خلیلی و واحدی روی هم 73 گل در پرسپولیس زدند که برای مدت کوتاه حضور آنها در این تیم خیلی چشمگیر است.

خلیلی نیکبخت

علی علیپور- مهدی طارمی : یکی از بهترین زوج‌های تاریخ باشگاه پرسپولیس در دهه نود شکل گرفت. علی علیپور و مهدی طارمی هر کدام بازی کنار مهاجمان دیگری همچون گادوین منشا، وحید امیری، مهدی عبدی و... را تجربه کردند، اما ترکیب دو نفره آنها عالی بود. همین حالا علیپور با 72 گل زده، پنجمین گلزن برتر تاریخ پرسپولیس به شمار می‌رود و اگر از این تیم جدا نمی‌شد طبیعتا این آمار بهبود می‌یافت. علیپور همچنین با 56 گل، بهترین گلزن پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر هم به حساب می‌آید. طارمی هم با 55 گل زده، هشتمین گلزن برتر تاریخ باشگاه است. این دو نفر روی هم 127 بار بانی تشکیل حلقه شادی برای سرخ‌ها شده‌اند. طارمی زمان حضور در پرسپولیس دو بار آقای گل لیگ برتر شد و علیپور هم یک بار کفش طلا را از آن خود کرد.

طارمی علیپور

عیسی آل‌کثیر- شهریار مغانلو : حالا اما نوبت شهریار مغانلو و عیسی آل‌کثیر شده که کنار هم قرار بگیرند و «احتمالا» با نظر یحیی گل‌محمدی زوج اصلی خط حمله سرخپوشان را بسازند. این دو نفر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در چند بازی کنار هم قرار گرفتند و عملکرد خوبی داشتند. باید دید برنامه یحیی برای لیگ چطور است. آل‌کثیر فصل گذشته با درخشش خیره‌کننده در لیگ قهرمانان خودی نشان داد و مغانلو هم در این فصل از زمان پیوستن به پرسپولیس نشان داده فوروارد قابلی است. این دو نفر پتانسیل ماندگار شدن در ذهن هواداران را دارند، اما به فعل رسیدن این ظرفیت ساده نخواهد بود. ستاره‌های اسم‌ورسم‌دار زیادی در طول چند دهه گذشته به پرسپولیس یا استقلال آمدند و رفتند، اما رد پای روشنی از آنها نماند. آیا زوج عیسی و شهریار، به تاریخ سنجاق خواهد شد؟

مغانلو آل کثیر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها