کد خبر: 484024
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۱۵:۰۵:۰۰
| |

برگی دیگر از رسوایی دولت ترامپ؛ جاسوسی از خبرنگاران

روزنامه واشنگتن پست در افشاگری تازه ای نوشت: براساس برخی نامه‌ های دولتی و به گفته بعضی از مقامات مشخص شده است، وزارت دادگستری دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور محرمانه به سوابق تلفنی سه نفر از خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست که در سه ماه نخست فعالیت دولت وی گزارش‌ هایی تهیه کرده بودند، دست یافته بود.

برگی دیگر از رسوایی دولت ترامپ؛ جاسوسی از خبرنگاران
کد خبر: 484024
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۱۵:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| دولت ترامپ به طور مخفیانه به سوابق تلفنی خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست که در سه ماه نخست فعالیت دولت وی گزارش‌ هایی تهیه کرده بودند، دست یافته بود.

به گزارش جماران، روزنامه واشنگتن پست در افشاگری تازه ای نوشت: براساس برخی نامه‌ های دولتی و به گفته بعضی از مقامات مشخص شده است، وزارت دادگستری دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور محرمانه به سوابق تلفنی سه نفر از خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست که در سه ماه نخست فعالیت دولت وی گزارش‌ هایی تهیه کرده بودند، دست یافته بود. این یافته، نگرانی ها را در مورد «آزادی بیان در آمریکا» را تشدید می کند.


همچنین مشخص شده است که وزارت دادگستری وقت به دلیل گزارش‌ هایی که آنها در ماه‌ های نخست ریاست جمهوری ترامپ درباره نقش روسیه در انتخابات 2016 تهیه کرده بودند، به طور محرمانه تلاش کرده بود به ایمیل های این افراد نیز دسترسی پیدا کند.

وزارت دادگستری در سه نامه جداگانه به تاریخ 3 ماه مه و به آدرس «الن ناکاشیما و گرگ میلر» خبرنگاران واشنگتن پست و «آدام انتوس» خبرنگار سابق این روزنامه به آنها اطلاع داده است که این وزارت خانه سوابق تلفنی آنها را برای دوره 15 آوریل 2017 تا 31 ژوئیه 2017 دریافت کرده است.

خبرنگاران

این گزارش‌ ها شامل سوابق شماره تلفن محل کار، منزل و تلفن همراه این افراد در این دوره سه ماه و نیمه می‌ شده است.

«کامرون بار» مدیر داخلی واشنگتن پست ضمن ابراز نگرانی درباره این گونه استفاده دولت از قدرت برای دسترسی پیدا کردن به ارتباطات خبرنگاران گفت: وزارت دادگستری باید هرچه سریع تر دلایل این مداخله در فعالیت‌ های خبرنگارانی را که به وظایف خود عمل می‌ کنند، توضیح دهد.

سازمان‌ های خبری و مدافعان متمم اول قانون اساسی آمریکا همواره از تلاش‌ های دولت این کشور برای دسترسی به سوابق تلفنی خبرنگاران به منظور شناسایی منابع خبری آنها انتقاد می‌ کنند و معتقدند این کار به بنیاد جمع آوری اخبار مهم آسیب می‌ رساند.

رابطه رسانه‌ ها با دونالد ترامپ در دوره چهار ساله ریاست جمهوری‌ اش همیشه چالش‌ آفرین بود. از استفاده مکرر ترامپ از توئیتر به عنوان تریبون رسمی خود برای اعلام مهم ترین موضع‌ های سیاسی و متهم کردن برخی از رسانه‌ های رسمی به دروغ‌ گویی گرفته تا شمردن دروغ‌ های روزانه ترامپ توسط رسانه‌ ها باعث شد که رابطه ترامپ با رسانه‌ ها نامطلوب باشد.

فارغ از انتقادهایی که به حضور پُررنگ ترامپ در «توئیتر» وارد شده بود، برخورد او با برخی از رسانه‌ ها نیز مورد توجه منتقدان قرار گرفته بود. او که در جریان رقابت‌ های انتخاباتی خود در سال 2016 از برخی رسانه‌های جمعی انتقاد می‌ کرد و معتقد بود که این رسانه‌ ها در جهت منافع ملی آمریکا حرکت نمی‌ کنند، در دوره رئیس جمهوری نیز این انتقادها را با حجم بیشتری ادامه داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها