لیگ ملت‌های 2021 والیبال متفاوت‌تر از گذشته / روسیه مدعی اصلی قهرمانی

لیگ ملت‌های 2021 درحالی آغاز خواهد شد که شرایط شیوع کرونا باعث شده این دوره از مسابقات متفاوت تر از گذشته دنبال شود.

لیگ ملت‌های 2021 والیبال متفاوت‌تر از گذشته / روسیه مدعی اصلی قهرمانی
کد خبر: 484099
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۰۷:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| لیگ ملت های 2021 در حالی در شهر ریمینی ایتالیا برگزار خواهد شد که این رقابت ها در سال 2020 به دلیل شیوع کرونا لغو شده بود. قرار است مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها در گروه مردان از هفتم خردادماه آغاز شود و تا دوم تیرماه به مدت 27 روز ادامه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، پس از تایید هیات مدیره فدراسیون جهانی والیبال و توافق با میزبانان رویداد چلنجرکاپ، به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن این رقابت ها لغو شد. با لغو شدن این رویداد تصمیم گرفته شد که در لیگ ملت های 2021هیچ تیمی سقوط نکند و همه تیم هایی که در لیگ ملت های 2021 حضور دارند مجوز حضور در لیگ ملت های 2022 را دریافت کنند.

لیگ ملت های والیبال که از محبوبیت خاصی در بین طرفداران والیبال برخوردار است برای اولین بار با وجود شیوع کرونا باید کار خود را پیش ببرد. آن چیزی که باعث شده لیگ ملت های امسال با سال های دیگر تفاوت داشته باشد، نزدیک بودن زمان برگزاری این مسابقات با رقابت های المپیک است.

قرار است والیبالیست ها بلافاصله بعد از لیگ ملت ها عازم ژاپن شوند تا در مسابقات حساس المپیک توپ بزنند. باتوجه به فشرده بودن رقابت های والیبال و پیش رو بودن المپیک، کشورهای صاحب نام از فدراسیون جهانی درخواست کردند که در این رقابتها از بازیکنان به نام خود استفاده نکنند؛ اما این درخواست مورد موافقت فدراسیون جهانی قرار نگرفت.

پس از درخواست های مکرر بزرگان والیبال، فدراسیون جهانی عقب نشینی کرد و برای اولین بار یک قانون جدید را در لیگ ملت های 2021 به تصویب رساند. طبق قانون جدید فدراسیون جهانی والیبال، به تیم‌های ملی اجازه داده شده تا در طول مسابقات حداکثر شش بازیکن را از لیست خود تغییر دهند و این تغییر فقط یکبار و در یک تاریخ مشخص خواهد بود. جابجایی بازیکنان و تغییر و تحول در تیم ها در اواسط رقابت های لیگ ملت ها انجام خواهد شد.

در گذشته و قبل از این قانون تیم‌ها اجازه نداشتند لیست اولیه‌ی خود را تغییر دهند و باید با همان لیست اولیه در رقابت ها شرکت می‌کردند.

این قانون اجازه استراحت به بازیکنانی که بیشترین بازی را در فصل گذشته و در باشگاه های خود داشته اند، خواهد داد و آنها می‌توانند با کمی وقفه به بازی‌های لیگ ملت های 2021 وارد شوند. بر اساس آنچه که بزرگان والیبال هر کشور گفته اند بسیاری حاضر خواهند بود که از این قانون استفاده کرده تا بازیکنان خود را برای المپیک حفظ کنند.

کشورهای صاحب نام در والیبال به این رقابتها به عنوان مسابقات تدارکاتی نگاه می کنند.

در فاصله چند هفته مانده به برگزاری لیگ ملت ها چین از حضور در این مسابقات کنار کشید و تیم ملی والیبال مردان هلند جایگزین تیم ملی والیبال مردان چین در لیگ ملت‌های والیبال 2021 شد. چین به دلیل کمبود منابع مالی و محدودیت‌های سفر متاثر از شیوع ویروس کرونا از این رقابت‌ها انصراف داد.

فدراسیون جهانی والیبال بر روی برگزاری این رقابت ها تاکید فراوانی دارد و به فدراسیون ها قول داده که موارد بهداشتی در حد بسیار عالی اجرا شود. حتی فدراسیون ایران بارها از فدراسیون جهانی درخواست کرده که از تعداد نفرات بیشتری در این رقابت ها استفاده کند که با پاسخ منفی فدراسیون جهانی همراه بوده است. دلیل این مخالفت ها قوانین بسیار سخت بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا است.

والیبالیست ها باید بلافاصله بعد از ورود به ایتالیا تست های مربوط به کرونا داده و در قرنطینه بمانند. ملی پوشان در طول این رقابت ها اجازه خروج از محل بازی ها را نداشته و باید قرنطینه را رعایت کنند که در غیر اینصورت فدراسیون جهانی تیم های ملی را جریمه خواهد کرد.

تیم ملی والیبال ایران که با سرمربی جدید خود یعنی ولادیمیر آلکنو روسی تمرینات فشرده ای را در تهران پشت سر می گذارد قرار است برای حضور در این رقابت ها حاضر شود. به گفته آلکنو و با تایید فدراسیون ایران این رقابت ها برای تیم ملی جنبه تدارکاتی خواهد داشت.

ایران تاکنون دو دوره در لیگ ملت ها شرکت کرده است. ایران در سال 2018 به مقام دهم و در سال 2019 به مقام پنجم رسید. حتی فدراسیون جهانی والیبال در خصوص ایران نوشت که ملی پوشان امید سکو دارند و تنها به جمع چهار تیم برتر پایانی فکر می کنند.

قرار است ایران در لیگ ملت ها به جوانان میدان دهد تا در صورت لزوم در آوردگاه المپیک از آنان بهره گیرد.

رقابت ملی پوشان ایران در لیگ ملت های 2021 و در هفته های اول آسان نخواهد بود. تیم ملی والیبال مردان ایران به ترتیب به مصاف ژاپن، روسیه، هلند، کانادا، ایتالیا، بلغارستان، آمریکا، صربستان، آلمان، استرالیا، برزیل، اسلوونی، فرانسه، لهستان و آرژانتین خواهد رفت.

بزرگان والیبال بار دیگر در مسابقات لیگ ملت ها رو به روی یکدیگر قرار خواهند گرفت و 16 تیم برتر جهان پس از مدت ها به مصاف هم می روند. به گفته بسیاری از کارشناسان آنالیز تیم ها در این مسابقات گام اصلی برای موفقیت در مسابقات المپیک است.

از سال 2018 لیگ ملت‌ها جایگزین لیگ جهانی شد و فرمت و نام بازی ها تغییر کرد. روسیه در سال 2018 و 2019 توانست قهرمان این رقابت ها شود و تاکنون باکسب دو مدال طلا پر افتخار ترین تیم در لیگ ملت ها به شمار می آید. در سال 2020 هم این رقابت ها به دلیل شیوع کرونا لغو شد.

آمریکا دیگر مدعی این رقابت ها با کسب یک نقره و یک برنز در رده دوم پرافتخارترین تیم ها در لیگ ملت ها ایستاده است.

برنامه مسابقات ایران در پیکارهای امسال لیگ ملت‌ها به میزبانی شهر ریمینی ایتالیا به شرح زیر است:

7 خرداد - ساعت 15.30

ایران - ژاپن

8 خرداد - ساعت 14.30
ایران - روسیه

9 خرداد - ساعت 14.30

ایران - هلند

13 خرداد - ساعت 14.30

ایران - کانادا

14 خرداد - ساعت 22

ایران - ایتالیا

15 خرداد - ساعت 22

ایران - بلغارستان

19 خرداد - ساعت 18.30

ایران - آمریکا

20 خرداد - ساعت 12.30

ایران - صربستان

21 خرداد - ساعت 12.30

ایران - آلمان

25 خرداد - ساعت 14.30

ایران - استرالیا

26 خرداد - ساعت 23.30

ایران - برزیل

27 خرداد - ساعت 18.30

ایران - اسلوونی

31 خرداد - ساعت 15.30

ایران - فرانسه

اول تیر - ساعت 17.30

ایران - لهستان

2 تیر - ساعت 18.30

ایران - آرژانتین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها