کد خبر: 484163
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۰۹:۴۸:۰۰
| |

غزل لطفی در پی حادثه‌ی برخورد صاعقه با بانوان شالیکار گیلانی مطرح کرد:

مسئولین چه زمانی قرار است درباره مشکلات این زحمتکشان فکر کنند؟

این روزها در خبرها بسیار از قیمت برنج و صعود آن تا آنجا که دیگر دست بسیاری از ایرانیان به آن نمی رسد شنیده و خوانده ایم و تاسف خورده ایم که این محصول که روزی قوت غالب مردم کشور ما بود، چرا از سفره‌های جمعیت بسیاری از هموطنان، ما کم شده است؟ اما نشنیدیم که شالیکاران از افزایش نجومی قیمت برنج سهمی داشته باشند. آنها همچنان کم توقع و با تلاشی بیش از پیش به فعالیت می پردازند و زمین دار و دلال و ... سود میبرند.

مسئولین چه زمانی قرار است درباره مشکلات این زحمتکشان فکر کنند؟
کد خبر: 484163
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۰۹:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| غزل لطفی در پی حادثه‌ی برخورد صاعقه با بانوان شالیکار گیلانی نوشت: حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی، قابل پیش بینی و پیشگیری نیستند، اما برای کمتر شدن تبعات آن می شود تدابیری اندیشید.


در چند روز گذشته از برخورد صاعقه با بانوان کشاورز گیلانی و متاسفانه مصدومیت آنها شنیدیم، زنانی که رنج کاشت برنج بر دوش آنهاست اما در هیچ مناسبتی؛ حتی روز کارگر که به تازگی آنرا پشت سر گذاشته ایم از آنها یاد نمی شود.


این بانوان صرفا بنا به آموزه‌های خود از مادرانشان و با توسل به تجربه سالها زندگی و کشاورزی، به کار کاشت برنج مشغولند نه آموزشی در کار بوده و نه حتی نظارتی در خور این عمده‌ترین قشری که برنج ایرانی را در جهان شهره کرده اند.


مانند بیشتر مواقع به دنبال علاج واقعه، پس از وقوع می گردیم و این بار هم بعد از آسیبی که این بانوان کشاورز دیده اند باید در جستجوی روند درمان و بهبودی آنها باشیم و جویا شویم که آیا بیمه ای هم داشته اند؟ بر دستمزد و دریافتی این شغل پر از رنج، آیا نظارتی هم است؟


سختی کار این بانوان در کدام جدول و ستون، بررسی شده؟ آیا اصلا مورد توجه و بررسی بوده یا سرنوشتان نیز مانند شغلشان با رنج و سختی در گذر است؟


شالیکاری یکی از سخت ترین، مشاغل زیر مجموعه حرفه‌ی کشاورزی است که عمداتا زنان به آن مشغولند. روزهای طولانی در گرما و سرما، با کمری خمیده و پاهایی تا زانو در آب، کار می کنند و با امید کمک به اقتصاد خانواده به کمترین دستمزد قانع هستند.


این روزها در خبرها بسیار از قیمت برنج و صعود آن تا آنجا که دیگر دست بسیاری از ایرانیان به آن نمی رسد شنیده و خوانده ایم و تاسف خورده ایم که این محصول که روزی قوت غالب مردم کشور ما بود، چرا از سفره‌های جمعیت بسیاری از هموطنان، ما کم شده است؟

اما نشنیدیم که شالیکاران از افزایش نجومی قیمت برنج سهمی داشته باشند. آنها همچنان کم توقع و با تلاشی بیش از پیش به فعالیت می پردازند و زمین دار و دلال و ... سود میبرند.

و سخن پایانی با مسئولین استانی و کشوری؛ وزیر محترم کشاورزی، استاندار گرامی استان گیلان، نمایند‌گان مردم شریف استان، مسئولین؛ چه زمانی قرار است درباره مشکلات این زحمتکشان فکر کنید؟ در کدام مجمع و نشست قرار است به بررسی و ساماندهی این شغل پر از رنج بپردازید؟

امیدوارم همان طور که تقدیرنامه‌هایتان را برای مرغوبیت حاصل دسترنج این زحمتکشان دریافت می کنید، ابتدا در ذهنتان و سپس در جلسات به بررسی احوال ‌کاریشان نیز بپردازید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها