العربی الجدید:

اسرائیل از آمریکا ناامید شده است / اسرائیل می‌گوید واشنگتن تحریم‌های ایران را بدون هیچ امتیازی لغو می‌کند

یکی از مهمترین انتقادات اخیر اسرائیل به تحرکات آمریکا ان است که ایالات متحده از سلاح تحریمها دست بر می دارد، بدون آنکه در مقابل از ایران امتیاز قابل توجهی بگیرد. در نظر اسرائیل، رفع تحریمهای آمریکا از ایران، هر اندازه محدود و نمادین باشد، به معنای دستاورد بزرگی است، نه تنها در نظر ایرانی ها و هم پیمانان آنها، بلکه در نظر دشمنان منطقه ای.

اسرائیل از آمریکا ناامید شده است / اسرائیل می‌گوید واشنگتن تحریم‌های ایران را بدون هیچ امتیازی لغو می‌کند
کد خبر: 484178
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۰:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| العربی الجدید در مطلبی به قلم رنده حیدر نوشت: آیا اسرائیل قادر به تاثیر گذاری روی توافق ایران است؟ این همان سوال اساسی است که در بین فرماندهان نظامی و سیاسی در اسرائیل مطرح می شود، آن هم در شرایطی که دغدغه داخلی در اسرائیل، ناتوانی نتانیاهو در تشکیل دولت پس از چهارمین انتخابات بوده و مذاکرات بین عربستان و ایران و عملیات نزدیکی ایران به تعدادی از دولتهای عربی در حال انجام است؛ دولتهایی که اسرائیل برای تایید مخالفت خود با توافق هسته ای، روی آنها حساب باز کرده بود.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: علاوه بر این، اسرائیل مهمترین حامی خود در کاخ سفید در مقابله با برنامه های هسته ای ایران، یعنی دونالد ترامپ را از دست داد و کمترین چیزی که در مورد دولت دموکرات فعلی در آمریکا می توان گفت آن است که روابط دوستانه ای با نتانیاهو ندارد و بعید نیست تحریمهای اقتصادی ایران را بخاطر بازگشت سریع به توافق هسته ای اصلی، لغو کند.

در حال حاضر، اسرائیل تلاش می کند آمریکایی ها را در مورد عدم بازگشت به توافق قدیمی با ایرانی ها قانع کند، به دو شکل: تهدید و اعلام آنکه هر توافقی که به دست آید، اسرائیل به آن پایبند نیست. اعزام هیئت بلند پایه ای به واشنگتن، برای توافق با هیئت آمریکایی که در حال مذاکره با ایران است، با هدف انتقال دیدگاه اسرائیل و اطلاع نزدیک از پیشرفت مذاکرات. این در حالی است که اسرائیل می داند اینگونه دیدارها تاثیری در روند مذاکرات ندارد.

یکی از مهمترین انتقادات اخیر اسرائیل به تحرکات آمریکا ان است که ایالات متحده از سلاح تحریمها دست بر می دارد، بدون آنکه در مقابل از ایران امتیاز قابل توجهی بگیرد. در نظر اسرائیل، رفع تحریمهای آمریکا از ایران، هر اندازه محدود و نمادین باشد، به معنای دستاورد بزرگی است، نه تنها در نظر ایرانی ها و هم پیمانان آنها، بلکه در نظر دشمنان منطقه ای که در مقدمه آنها، دولتهای عربی معتدل جای دارند. هر گونه رفع تحریم از سوی آمریکا، منجر به تقویت موقعیت منطقه ای ایران شده و آن را بعنوان یک دولت قدرتمند مطرح می کند که توانسته است بدون دادن امتیاز، اراده خود را به آمریکایی ها تحمیل کند.

در این میان، اسرائیل از پیامدهای مذاکره سعودی ایرانی بر توافق های ابراهیم و عملیات عادی سازی با دولتهای عربی و همبستگی دولتهای مخالف ایران در منطقه نگران است. آزادی ایران از بار سنگین تحریمها اولین پیروزی روانی و اقتصادی بسیار مهم برای این کشور محسوب می شود، بویژه آنکه در این مسیر مجبور به امتیاز دهی یا عقب نشینی در زمینه برنامه های هسته ای و نظامی خود یا سیاستهای منطقه ای اش در یمن، سوریه، عراق و لبنان هم نشد.

به نظر می رسد اسرائیل برنامه های هسته ای ایران را صرفا ابزاری برای تقویت سیطره ایران بر منطقه می داند و آنچه از زمان امضای توافق هسته ای در سال 2015 در زمینه توسعه حضور نظامی ایران در سوریه و عراق، یمن و لبنان محقق شده، بهترین دلیل اسرائیل برای این فرضیه است. ایران تلاش می کند دولتی در آستانه دست یابی به سلاح اتمی باشد و پذیرش جامعه بین الملل را به دست آورد.

این کشور با وجود مشکلات اقتصادی بسیار در سالهای اخیر، توانست پایدار و استوار به سیاستهای خود ادامه دهد. به عقیده تحللیگران اسرائیلی، دولت بایدن به اشتباه تصور می کند که با رفع تحریمها از ایران، می تواند این کشور را به توافق هسته ای بازگرداند، چرا که در واقع ایران با قبول کاهش غنی سازی اورانیوم، به یک محبوبیت سیاسی در دو سطح منطقه ای و بین المللی دست می یابد.

اسرائیل آنچه در مورد مذاکرات بین ایران و عربستان جریان دارد را نتیجه تحولات در سیاست خارجی سعودی می داند، با این حال در امکان دست یابی ایران و عربستان به تفاهم هایی که منجر به پایان جنگ یمن شود، تردید دارد. صهیونیستها در حال آماده شدن برای مقابله به تنهایی با تبعات ایستادگی در برابر توافق هسته ای جدید با ایران هستند. اما آیا مرحله بعدی شاهد تجدید مقابله ها و جنگ های پنهانی بین ایران و اسرائیل در خشکی، هوا و دریا خواهد بود؟ این مساله منوط به عوامل متعددی است که در مقدمه آنها، طبیعت حکومت آینده اسرائیل و گرایش هایی که خواهد داشت، تحولات امنیتی در منطقه و چگونگی رابطه بین دولت جدید اسرائیل و دولت جو بایدن قرار دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها