کد خبر: 484262
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۱:۵۳:۰۰
| |

ویروس جهش یافته هندی خطری برای هند و جهان

وزارت بهداشت هند امرور در گزارش خود، آمار 24 ساعت گذشته کرونا در این کشور را 401 هزار و 78 نفر و قربانیان این بیماری را 4 هزار و 187 نفر اعلام کرد. به این ترتیب تاکنون بیش از 21 میلیون و 900 هزار نفر در هند به کرونا مبتلا شده و بیش از 238 هزار نفر نیز قربانی این ویروس همه گیر شده‌اند. 

ویروس جهش یافته هندی خطری برای هند و جهان
کد خبر: 484262
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۱:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| موج انفجاری کرونا در هند همچنان قربانی می‌گیرد و در میان جمعیت این کشور با سرعت زیادی در حال پخش شدن است. در همین حال رهبران سیاسی این کشور اعلام کرده‌اند که این ویروس جهش یافته یک تهدید برای هند و جهان است.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت هند امرور در گزارش خود، آمار 24 ساعت گذشته کرونا در این کشور را 401 هزار و 78 نفر و قربانیان این بیماری را 4 هزار و 187 نفر اعلام کرد.


به این ترتیب تاکنون بیش از 21 میلیون و 900 هزار نفر در هند به کرونا مبتلا شده و بیش از 238 هزار نفر نیز قربانی این ویروس همه گیر شده‌اند.


این درحالی است که تخمین‌های غیر رسمی آمار کرونا در هند را 10 برابر بیشتر از ارقام اعلام شده از سوی مقامات رسمی این کشور می‌دانند.


این سومین روز متوالی است که هند بیش از 400 هزار مورد جدید ابتلا به کرونا را ثبت می‌کند. این کشور در روز گذشته بیش از 414 هزار ابتلای جدید گزارش داده بود.

سیاستمدار هندی: موج انفجاری کرونا خطری برای هند و جهان است

راهول گاندی رهبر حزب مخالف کنگره روز گذشته اخطار داد اگر موج سهمگین دوم کرونا در این کشور کنترل نشود، این ویروس بر هند تاثیر شدید خواهد گذاشت و سایر جهان را نیز تهدید خواهد کرد.


شبکه خبری "ایندیا تودی" در این خصوص گزارش داد: راهول گاندی در نامه خود به نارندرا مودی نخست وزیر کشورش از وی خواست تا یک قرنطینه سراسری دیگر را اجرایی کرده و روند واکسیناسیون را تسریع بخشد و در کنار آن به صورت علمی ویروس و جهش‌های آن را تحت نظر داشته باشد.


وی افزود: هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت در یک جهان متصل مسولیت دارد تا از رشد انفجاری کرونا در داخل مرزهای خود جلوگیری کند.


نوع جهش یافته ویروس کرونا در هند (B. 1. 617) هم اکنون به کشورهای دیگر سرایت کرده است و بسیاری از کشورها رفت و آمد با هند را متوقف یا محدود کرده‌اند.


دولت هند به دلیل عدم اقدام به موقع برای کنترل موج دوم کرونا در این کشور با وجود نشانه‌های آشکار و برگزاری مراسم های مذهبی و انتخاباتی بزرگ مورد انتقاد قرار گرفته است.


نارندرا مودی نخست وزیر هند همچنین هنوز با وضع قرنطینه سراسری در این کشور موافقت نکرده است. از سوی دیگر ایالت‌های مختلف از جمله گوا، تامیل نادو و دهلی وارد قرنطینه کامل شده‌اند.


مقامات دولتی هند معتقدند قرنطینه سراسری رشد اقتصادی هند را متوقف خواهد کرد و بسیاری از افراد را با خطر بیکاری مواجه خواهد ساخت.


به گزارش "آسیا تایمز" بسیاری از شرکت‌های خودروسازی هند مجبور به تعطیلی کارخانه‌های خود شده‌اند. شرکت هایی چون "هوندا، ماروتی سوزوکی، ماهیندرا، تویوتا، ‌ام جی و تاتا"، کارخانه‌های خود در مناطق مختلف این کشور را به صورت موقت تعطیل کرده‌اند.


شرکت‌های اقتصادی هند نیز خواهان تسریع واکسناسیون در این کشور شده‌اند.


این کشور تاکنون بیش از 157 میلیون نفر را در مقابل ویروس کرونا واکسینه کرده است اما نرخ واکسناسیون این کشور در روزهای اخیر به شدت کاهش یافته است. دلیل این امر کمبود واکسن در هند اعلام شده است.

نفوذ ویروس کرونا به مناطق بی‌دفاع روستایی هند

اگرچه کارشناسان و مسوولان بهداشتی هند تخمین می‌زدند موج دوم کرونا در این کشور به زودی به اوج خود برسد، اما آمار یک روز گذشته نشان داد که این کشور هنوز مسیر طولانی را برای غلبه بر موج دوم کرونا در پیش دارد.


نشریه "هندوستان تایمز" نوشت: امروزه ویروس کرونا از کلان شهرها و شهرهای این کشور به مناطق روستایی و دور افتاده رسیده است که اغلب هیچ امکاناتی برای درمان بیماران کرونایی ندارند.


بیمارستان های قدیمی و فرسوده در مناطق روستایی اغلب کادر درمان و پزشک کافی ندارند و اعضای خانواده بیمار مجبورند با حضور در بیمارستان‌ها از فرد مورد نظر مراقبت کنند.


نبود امکانات از جمله آزمایش کرونا و واکسن آن در مناطق روستایی به این معنی است که جمعیت روستایی هند که بیش از 70 درصد از جمعیت آن را تشکیل می‌دهند با خطر بزرگ یک ویروس از کنترل خارج شده روبرو هستند.


"هندوستان تایمز" افزود: در شهر سوندر در ایالت مدیا پرادش، به بیماران در خارج از بیمارستان، زیر سایه درختان و بر روی پتو رسیدگی می‌شود.


نبود آمبولانس باعث شده تا تعدادی از مراکز خیریه از خودروهای سه چرخ (ریکشا) که برای جابجایی مسافر در هند محبوب هستند، به عنوان آمبولانس استفاده کنند.

فشار کرونا در سرتاسر جنوب آسیا حس می‌شود

گروه‌های امدادی هشدار می‌دهند عبور ویروس کرونا از مرزهای هند منطقه جنوب آسیا را به سمت فاجعه سوق می‌دهد.

کشورهایی مانند بنگلادش، پاکستان، نپال و افغانستان و سریلانکا نیز با افزایش موارد روزانه ابتلا به کرونا مواجه شده‌اند.


"رویترز" گزارش داد در نپال بیمارستان‌ها با کمبود تخت، اکسیژن، واکسن و دارو مواجه هستند و مقامات اخطار داده‌اند نظام پزشکی این کشور قادر مقابله با ویروس جهش یافته هند نیست.


این کشور در ماه گذشته روزانه 10 تا 12 مورد جدید ابتلا به کرونا را ثبت می‌کرد اما روز پنجشنبه آمار روزانه کرونا در نپال به رقم بی‌سابقه 8 هزار و 600 نفر رسیده بود.


شرکت امداد و خیریه "مرسی" اعلام کرد: نپال به کمک و حمایت فوری جامعه جهانی نیاز دارد.


سازمان ملل می‌گوید در استان خیبرپختونخوا پاکستان، بیمارستان‌ها با کمبود تخت، اکسیژن و مواد دارویی دست و پنجه نرم می‌کنند و مناطقی از شرق افغانستان شاهد افزایش چشمگیر بیماران کرونایی است.


همسایگان هند اغلب از نظر تجهیزات پزشکی و واکسن به این کشور وابسته هستند، اما این روزها هند خود با کمبود شدید تجهیزات پزشکی و مواد دارویی مواجه شده است.


دکتر نترا پراساد تیمسینا از صلیب سرخ نپال گفت: آنچه در حال حاضر در هند اتفاق می‌افتد پیش نمایش وحشتناکی از آینده نپال است. ما باید این موج دوم کرونا را مهار کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها