کد خبر: 484274
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۲:۰۸:۰۰
| |

اطلاعات کردستان عراق هم در ترور سردار سلیمانی نقش داشته است

به‌نظر می‌رسد اگر همکاری اسراییل و سازمان امنیتی کردستان عراق در عملیات ترور آقای سلیمانی نبود، شاید این عملیات پیش نمی‌رفت...

اطلاعات کردستان عراق هم در ترور سردار سلیمانی نقش داشته است
کد خبر: 484274
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۲:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| وب‌سایت خبری یاهونیوز، در یک گزارش بلند براساس گفت‌وگو با 15مقام کنونی و پیشین آمریکا نوشته #سه_تیم امنیتی ویژه آمریکا با همکاری اسراییل و سازمان امنیتی کردستان عراق در صحنه ترور قاسم سلیمانی، سپهبد شهید و فرمانده پیشین نیروی‌قدس سپاه، نقش جدی داشته‌اند.

به گزارش روزآروز، برنامه ترور از کی آغاز می‌شود؟ برنامه ریزی برای ترور آقای سلیمانی از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ و زمانی که مایک پمپئو، مدیر سی‌آی‌ای بود، آغاز شده. وزارت دفاع و مدیریت اطلاعات ملی آمریکا تا سال 2019 با این کار مخالف بودند ولی با بالا گرفتن تنش ها در این سال 2019 طراحی‌ها جدی‌تر شد؛خصوصا با کشته‌شدن یک پیمان‌کار غیرنظامی آمریکایی در یک حمله راکتی به شمال عراق.

روز حمله چه اتفاقی می‌‌افتد؟ تک تیراندازان یگان ویژه دلتافورس آمریکا و سه پهپاد مسلح به موشک‌های هلفایر در ترور آقای سلیمانی به کار گرفته شده‌اند و در جامه‌ها و خودروهای مبدل هم در اطراف محل ترور، فرماندهان ارشد، با مانیتورهای‌شان ترور را زیر نظر داشتند.

حتی در بغداد یک واحد اطلاعاتی ویژه عملیات ضربت دیگر، دستگاه‌های الکترونیکی آقای سلیمانی را رصد می‌‌کرده.

نظامیان آمریکایی به اسم برگزاری مانور،‌ بخشی از جنوب‌شرقی فرودگاه بغداد را در شب عملیات بستند و سه واحد تک تیرانداز دلتافورس را در فاصله‌های 550 تا 800 متری محل ترور مستقر کردند.

آقای سلیمانی و هیات همراهش از هواپیما پیاده می‌شوند و با دو خودرو از فرودگاه می‌روند . پهپادها خودروی آقای سلیمانی را تا به محل ترورِ از پیش تعیین شده می‌رسد، با دو موشک هلفایر می‌زنند و یکی‌از تک‌تیراندازان، راننده خودروی دوم را هم که با گاز دادن می‌خواسته بگریزد،و 90متر دورتر رفته بود، می‌زند و سپس این خودرو هم تا می‌ایستد، موشک‌باران می‌شود.

بخشی از عملیات هم شکست خورده... یاهونیوز می‌گوید این ترور، بخشی‌از نقشه بزرگ‌تری برای حمله به فهرست بلندبالایی از مقام‌های ارشد و فرماندهان نظامی ایرانی و گروه‌های نزدیک‌ به ایران در منطقه بود.

مثلا در روز ترور آقای سلیمانی، قرار بوده، عبدالحسین شهلایی، «فرمانده نیروی‌قدس سپاه در یمن»، هم ترور شود اما آمریکایی‌ها موفق نمی‌شوند.

در روز عملیات چه کسانی ناظر ماجرا بودند؟ این عملیات، برای دن‌ کوتس، مدیر امنیت ملی آمریکا و برایان هوک،‌ مسوول وقت امور ایران در دولت آمریکا،در کاخ سفید و نیز پمپئو و اسپر، وزیران خارجه و دفاع و مارک میلی، فرمانده ستاد ارتش آمریکا، در ساختمان وزارت‌دفاع زنده و هم‌زمان پخش می‌شده- حتی دوربین‌هایی روی تفنگ تک‌تیراندازان و پهپادها کار گذاشته‌شده‌بود.

ترامپ، هم که برای تعطیلات سال نو به فلوریدا رفته بود، به طور صوتی در جریان جزییات حمله بود.


نقش اقلیم‌کردستان عراق چه‌بوده؟ اعضای یگان ضدتروریست اقلیم کردستان عراق، س.ژ.ت(cgt)، به عملیات نظامیان آمریکایی در فرودگاه بغداد و گردآوری اطلاعات از ترورشدگان کمک کرده‌اند. هدایت این هواپیما به سمت توقف‌گاه و همچنین تخلیه بار همراه آن به وسیله ماموران واحد ضدتروریستی اقلیم کردستان صورت گرفت که با لباس مبدل در فرودگاه حضور داشتند و البته شناسایی چهره‌ها را نیز پیش می‌بردند.

یک مامور س‌.ژ.ت که لباس پلیس بغداد را داشته، پس از حمله، به سراغ خودروها رفته عکس برداشته‌، برای آزمایش دن‌ان‌ای از ترورشدگان نمونه‌برداری کرده و سپس از آن‌جا گریخته.

اسراییلی‌ها چه کرده‌اند؟ اگرچه عملیات ترور فرمانده ایرانی، از 2019 جدی می‌شود ولی عملیات اطلاعاتی برای رصد آقای سلیمانی از مدت‌ها قبل در جریان بوده. مثلا نیروهای اطلاعاتی اسراییل به آمریکا خبر داده بودند که یک مامور خرید ایرانی قصد دارد چند گوشی همراه پیشرفته برای فرماندهان نیروی قدس و از یک کشور عرب خلیج‌فارس بخرد.

آن‌ها با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده در شبکه فروش نفوذ می‌کنند و تعدادی گوشی آلوده به نرم‌افزارهای پیشرفته شنود و مکان‌یابی را به مامور ایرانی می‌فروشند و سرانجام یکی از این گوشی‌ها به‌دست یکی از فرماندهان نزدیک به آقای سلیمانی می‌ٰسد که زمان زیادی را در کنار او بود

اگرچه این گوشی، موفقیت چندانی در شنود نداشته و اگرچه آقای سلیمانی، در شش ساعت پیش از ترورش، سه بار تلفن همراهش را تغییر داده، اما چون اسراییلی‌ها از شماره این تلفن ها خبر داشتند. اطلاعات جابه‌جایی او را در به آمریکایی‌ها می‌دادند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها