کد خبر: 484287
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۲:۲۳:۰۰
| |

سفر رئیس موساد به آمریکا/ اسرائیل درصدد اخلال در نشست وین است

پایگاه خبری عربی پست نوشت: توافقنامه 2015 وین در ازای لغو تحریم های بین المللی علیه تهران، محدودیت هایی را برای برنامه هسته ای ایران اعمال می کند و اسرائیل به زعم اینکه ایران به دنبال سلاح هسته ای است تلاش می کند تا به نوعی مانع این توافق شود.

سفر رئیس موساد به آمریکا/ اسرائیل درصدد اخلال در نشست وین است
کد خبر: 484287
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۲:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| به دنبال سفر هفته گذشته «یوسی کوهن» رئیس موساد به واشنگتن و دیدار از پیش تعیین نشده وی با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا تحلیل ها و ارزیابی های مختلفی در مورد چند و چون این دیدار در محافل خبری منتشر شد که رسانه های منطقه بیشتر به آن پرداختند.

به گزارش ایرنا آنچه مورد توجه رسانه های عربی در انعکاس این خبر قرار گرفته موضوع پرونده هسته ای ایران است که آن را یکی از اهداف سفر کوهن به آمریکا برشمرده و به بررسی آن پرداخته اند که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می شود.

پایگاه خبری «عربی پست» با اشاره به دیدار کوهن و بایدن گفت که این سفر به دنبال گفتگوهای جاری در وین درباره توافق هسته ای ایران صورت گرفت که پس از خروج «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا از آن در سال 2018 تحریم های اقتصادی را علیه تهران اعمال کرد.

این پایگاه خبری افزود: توافقنامه 2015 وین در ازای لغو تحریم های بین المللی علیه تهران، محدودیت هایی را برای برنامه هسته ای ایران اعمال می کند و اسرائیل به زعم اینکه ایران به دنبال سلاح هسته ای است تلاش می کند تا به نوعی مانع این توافق شود در حالی که تهران اتهامات مربوط به تلاش برای تولید سلاح هسته ای را بارها رد کرده و این برنامه را تنها تلاشی برای اهداف صلح آمیز عنوان کرده است.

تارنمای خبری «الرویه» نیز در گزارشی با پرداختن به سفر رئیس موساد به امریکا گفت که کوهن به مدت 5 سال ریاست موساد را برعهده دارد و علی رغم موقعیت فعلی با صحبتهای جاه طلبانه خود در مورد جانشینی بنیامین نتانیاهو توانست در کانون توجهات اسرائیل و بیشتر کشورهای غربی قرار گیرد.

الرویه گزارش داد که به نظر می رسد اطلاعاتی که کوهن در رابطه با پرونده ایران با خود به همراه داشت، دیدار او را با بایدن در کاخ سفید میسر کرد هر چند که رابطه بین بایدن و کوهن به سالهای گذشته در دوران رئیس جمهوری «باراک اوباما» برمی گردد که در آن زمان کوهن به عنوان مشاور امنیت ملی اسرائیل خدمت می کرد.

این پایگاه خبری گفت: بایدن از یک طرف متعهد به توافق نامه های اخیر"صلح ابراهیم" بین اسرائیل و کشورهای عربی است و از سوی دیگر خواهان مذاکره با ایران در پرونده هسته ای است و باید دید که چگونه به این رویکرد ادامه می دهد تا بتواند اهداف خود را پیش ببرد.

پایگاه خبری «الموجز» هم در واکنش به این خبر گفت که دیدار کوهن با بایدن نه تنها در مورد پرونده هسته ای ایران بلکه درباره مسائل مهم منطقه صورت گرفته است.

به گزارش الموجز این یک جلسه سری از جلساتی بود که اسرائیل ماموریت امنیتی خود در واشنگتن را با دیدار مقامات آمریکایی انجام داد و رئیس موساد پیام های مهمی را از جانب نتانیاهو برای بایدن داشت.

این پایگاه خبری افزود: رویکرد بایدن برخلاف ترامپ همگام با تمام خواسته های اسرائیل نیست و او سعی کرد تا کوهن را به نوعی مجاب کند که هنوز برای توافق با ایران راه طولانی در پیش است و به صراحت در این باره صحبت نکرد تا بتواند در فضایی آرام وقایع جاری در وین را دنبال کند.

پایگاه خبری الوطن نیز در بازتاب این خبر گفت: به نظر می رسد بایدن کار دشواری را در پیش رو دارد . او از یک طرف باید مقامات اسرائیل را از خود راضی نگه دارد و از سوی دیگر باید با ایران بر سر سازو کار برنامه هسته ای به توافق برسد.

تارنمای خبری «البلد» هم با پرداختن به سفر کوهن به واشنگتن گفت که بایدن ، کوهن را با بیان این جمله که برای گفتگو با ایران تا رسیدن به توافق هسته ای سال 2015 مسیری طولانی در پیش دارد، به نوعی راضی روانه اسرائیل کرد.

البلد افزود: کوهن که از سال 2016 مدیر موساد است در این دیدار موضع اسرائیل را درباره این توافق به بایدن منتقل کرده و بازگشت به مذاکرات برجام را به صورت یک جانبه اشتباه ایالات متحده خوانده است.

پایگاه خبری «العین» اما با اشاره به اینکه دیدار کوهن با بایدن اولین ملاقات یک مقام اسرائیلی با رئیس جمهوری جدید آمریکا است گفت: در حالیکه رئیس جمهور جو بایدن احتمال بازگشت ایالات متحده به توافق سال 2015 را که توسط دونالد ترامپ رها شده بود، بررسی می کند، اسرائیل خواستار محدودیت های گسترده تر در فن آوری ها و پروژه های حساس ایرانی شده است.

العین افزود: این درخواست اسرائیل از بایدن او را با چالش های زیادی روبرو خواهد کرد زیرا اسرائیل روابط دیرینه ای با آمریکا دارد و از سویی بایدن تمایلی برای تکرار رفتارهای ترامپ در سطح روابط بین الملل ندارد بنابراین تصمیمات او تاثیرات بسیاری بر آینده آمریکا خواهد گذاشت.

در همین حال پایگاه خبری «رادیو عرب» گفت که مذاکرات احیای توافق هسته ای بین ایران ، ایالات متحده ، انگلیس ، فرانسه ، چین ، روسیه و آلمان که اخیراً در وین آغاز شده است و هدف آن بازگشت واشنگتن به این توافق و هموار ساختن برخی محدودیت های اعمال شده برای این کشور است، اما به نظر می رسد که اسرائیل تحرکات جدیدی را برای اخلال در روند مذاکرات شروع کرده است و با فرستادن رئیس موساد به آمریکا سعی در تغییر معامله به نفع خود دارد.

بیشتر رسانه های خبری منطقه از جمله الجزیره، العربیه، المیادین، الشرق الاوسط، روسیا الیوم، عربی 21، المنار و... تنها به انعکاس این خبر پرداخته و به جزئیات بیشتر اشاره نکرده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها