کد خبر: 484315
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۲:۵۷:۰۰
| |

پایان وضعیت هشدار در اسپانیا؛ بازگشت تدریجی به زندگی عادی

دولت اسپانیا به محدودیت های سختگیرانه پس از 14 ماه از آغاز آن در ماه مارس سال گذشته (اسفند 1398)، پایان می‌دهد و مقررات سراسری کرونایی در اسپانیا تعدیل می‌شود.

پایان وضعیت هشدار در اسپانیا؛ بازگشت تدریجی به زندگی عادی
کد خبر: 484315
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۲:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| در پی کاهش چشمگیر آمار ابتلا، از اولین ساعات بامداد یکشنبه، دولت اسپانیا نیز مانند برخی دیگر از کشورهای اروپایی، پایان وضعیت هشدار ناشی از همه‌گیری را اعلام کرد. مردم اسپانیا نیز همراه با تعدیل مقررات کرونایی، با احتیاط و مسئولیت‌پذیری به استقبال زندگی عادی می‌روند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری افه اسپانیا، دولت اسپانیا به محدودیت های سختگیرانه پس از 14 ماه از آغاز آن در ماه مارس سال گذشته (اسفند 1398)، پایان می‌دهد و مقررات سراسری کرونایی در اسپانیا تعدیل می‌شود. از یکشنبه، سفرهای بین شهری در بسیاری استان‌ها آزاد خواهد بود و رفت و آمد شبانه در داخل شهرها نیز طبق ضوابطی تسهیل و مقررات منع عبور و مرور شبانه بین ساعات 23 تا 6 صبح لغو می شود. هتل ها و مهمان خانه ها تا نیمه‌های شب می‌توانند باز باشند و تجمع افرادی که از یک خانواده نیستند، در مکان های عمومی و در فضاهای سربسته با رعایت فاصله اجتماعی لازم بلامانع خواهد بود. با این وجود بازگشت به وضعیت عادی، مستلزم رعایت احتیاط‌ها و مراقبت‌های شخصی خواهد بود.

روزنامه ال پائیس اسپانیا در این باره نوشت: 100 روز آینده، آزمونی برای بازگرداندن وضعیت نرمال به جامعه اسپانیا خواهد بود. برنامه 100 روزه دولت، بازگشایی مکانها و از سرگیری مشاغل ضروری خواهد بود که در محدودیت های بهداشتی به تعطیلی کشیده شده اند. با این وجود، دولت برای اطمینان بخشی درباره بازگشت وضعیت عادی، با اقدامات گام به گام پیش می رود.

به این ترتیب، پس از این دوره 100 روزه، در نیمه های ماه اوت (مرداد- شهریور) اسپانیا میزان دستیابی و نزدیکی به هدف خود را ارزیابی خواهد کرد. آمار ابتلا در بالاترین حد خود باید کمتر از 25 مورد از هر 100 هزار نفر باشد و به لطف ادامه روند واکسیناسیون که تا آن زمان نزدیک به 70 درصد جمعیت اسپانیا را مصون خواهد کرد، میزان مرگ و میر به کمترین حد ممکن رسیده باشد.

این برنامه در حالی در دستور کار دولت اسپانیا قرار گرفته که بیش از 13 میلیون نفر (حدود 30 درصد از جمعیت اسپانیا) اولین دوز واکسن را دریافت کرده اند و نیمی از آنها (حدود 6 میلیون نفر) نیز با اتمام مراحل واکسیناسیون در حالت مصونیت پس از تزریق واکسن به سر می برند. اسپانیا از 27 دسامبر سال گذشته (دیماه 1399) طرح واکسیناسیون خود را اجرایی کرد.

در این میان دادگاه عالی اسپانیا به دلیل برخی ناهماهنگی ها بین جوامع خودمختار اسپانیا، این اقدام دولت را تا اندازه ای مورد اشکال و بررسی قرار داده است. دولت اسپانیا سه شنبه مصوبه حکم اجرایی مربوطه را به دیوان عالی اسپانیا ارائه داد. اما از آنجا که درباره دامنه اعمال محدودیت های آتی در میان جوامع خودمختار اسپانیا اختلافاتی وجود دارد، دادگاه عالی اسپانیا با هشدار درباره کافی نبودن شرط مصوبه دولت برای اجرای حکم، بر هماهنگی و یکسان‌سازی معیارهای بهداشتی در سراسر اسپانیا تاکید کرد.

«فرناندو سیمون» مدیر مرکز هماهنگی هشدارها و موارد اضطرار بهداشتی اسپانیا (CCAES) در گفت و گویی مطبوعاتی گفت: در حال حاضر اقدامات معمول و مسئولیت پذیری مردم برای مهار میزان خطری که با آن روبروییم کافی خواهد بود. با این وجود، وی درباره لزوم تداوم اقدامات احتیاطی شخصی برای جلوگیری از انتقال هشدار داد.

مردم اسپانیا، به دور از این اختلافات، با خوشحالی آشکاری از شنیدن پایان وضعیت هشدار پاندمی، برای بازگشت به زندگی عادی گام های امیدوار و رو به جلو بر می دارند.

براساس اعلام وزارت بهداشت اسپانیا، با کاهش چشمگیر شمار مبتلایان و جانباختگان ناشی از بیماری همه گیر، شمار مبتلایان این کشور در 24 ساعت گذشته هشت هزار و 186 نفر و موارد فوتی 66 نفر اعلام شده است. به این ترتیب، اسپانیا تاکنون بیش از 3 میلیون و 500 هزار مبتلا و بالغ بر 78 هزار و 700 نفر فوتی بر اثر کووید 19 ثبت کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها