کد خبر: 484342
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۳:۳۵:۰۰
| |

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل منطقه:

مذاکرات وین تصورات عربستان را مبنی بر انزوای ایران تغییر داد/ ایران و عربستان باید جایگاه یکدیگر را به رسمیت بشناسند

صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مذاکرات وین می تواند تصورات نادرستی را که مقامات عربستان درمورد ایران داشتند و گمان می کردند که ایران روزبه روز منزوی تر می شود را تغییر دهد.

مذاکرات وین تصورات عربستان را مبنی بر انزوای ایران تغییر داد/ ایران و عربستان باید جایگاه یکدیگر را به رسمیت بشناسند
کد خبر: 484342
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۳:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| صباح زنگنه تحلیلگر مسائل منطقه به جماران گفت: ایران همواره چه درمورد مسائل یمن چه عراق، عربستان را دعوت به گفت و گو می کرد و این دعوت همچنان برقرار است و به نظر می رسد همین رویکرد زمینه های لازم را برای آغاز یک گفت و گو فراهم کرده است.

به گزارش جماران، مذاکرات میان ایران و عربستان در روزهای اخیر به صدر اخبار رسانه ها بازگشته است، به ویژه وقتی که خبرهای دیگری مبنی بر تلاش اماراتی ها برای بهبود روابط با ایران نیز در رسانه ها منتشر شد.

در همین رابطه، یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: این مذاکرات می تواند تصورات نادرستی را که مقامات عربستان درمورد ایران داشتند و گمان می کردند که ایران روزبه روز منزوی تر می شود را تغییر دهد.


صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: باید علت اختلافات میان و عربستان مشخص شود و ببینیم که آیا منشأ اختلافات از بین رفته یا خیر؟ بخشی از اختلافات ایجاد شده میان دو کشور و قطع روابط موجود، به اقدامات تحریک آمیز عربستان در اعدام علمای شیعه و به دنبال آن بروز اعتراضاتی در ایران و در نهایت حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری اش در مشهد برمی گردد.

روند یمن و منطقه عربستان را با واقعیات آشنا کرد


وی افزود: البته پیشتر هم مقدماتی برای قطع روابط فراهم شده بود و صرفا بهانه ای نیاز داشت که به وجود آمد. یکی دیگر از دلایل بروز اختلاف میان دو کشور مربوط به بلندپروازی ها و اقدامات فرادینی نسل جدید حکومت عربستان است که تاثیراتی در منطقه برجای گذاشته است. تاثیراتی که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و طایفه گری در جهان اسلام را ترویج می کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: با روندی که در یمن و منطقه در پیش گرفته شد، عملا مقامات عربستان با واقعیت های منطقه بیشتر آشنا شده و در مدت اخیر نیز از حامی آمریکایی خود مایوس شدند. بنابراین ما شاهد دو تحول در این مسیر هستیم. یکی شکست سیاست های عربستان در یمن و عکس العمل مقامات خاندان سلطنتی سعودی به این مسأله و دوم کناررفتن ترامپ به عنوان حامی سیاست های عربستان که منجر به لمس واقعیات موجود در مقامات عربستانی شد.

مذاکرات وین تصورات عربستان را مبنی بر انزوای ایران تغییر داد


وی بیان کرد: ایران همواره چه درمورد مسائل یمن چه عراق، عربستان را دعوت به گفت و گو می کرد و این دعوت همچنان برقرار است و به نظر می رسد همین رویکرد زمینه های لازم را برای آغاز یک گفت و گو فراهم کرده است. روند کنونی با توجه به شرایط محیطی، داخلی، پیرامونی، منطقه ای و بین المللی کمک می کند تا گفت و گوها آغاز شود و از روابط امنیتی و رسانه ای به روابط سیاسی و اقتصادی توام با تعاملات منطقه ای گسترش پیدا کند.

زنگنه با اشاره به مذاکرات وین و نقش آن در بهبود روابط میان ایران و عربستان گفت: این مذاکرات می تواند تصورات نادرستی را که مقامات عربستان درمورد ایران داشتند و گمان می کردند که ایران روزبه روز منزوی تر می شود را تغییر دهد. آنها به این نتیجه رسیده اند که ایران کشوری منزوی نیست و می تواند مشکلات خود را با کشورهای بزرگ به خوبی حل و فصل کند.

ایران و عربستان باید جایگاه یکدیگر را به رسمیت بشناسند


این تحلیلگر مسائل منطقه ای گفت: مذاکرات وین کمک می کند تا موقعیت ایران در منطقه و جهان استحکام پیدا کند. ولی تنها این مذاکرات نیست که جایگاه ایران را محکم تر از گذشته می کند بلکه توافقات با چین نیز می تواند مسائل ایران را تا حدودی مرتفع کند. صادرات نفت ایران به چین می تواند به اقتصاد ایران کمک کند. موقعیت ایران در سوریه، عراق و لبنان می تواند به حل بحران های این کشورها در آینده کمک کند.

زنگنه گفت: ایران و عربستان باید دو اصول اساسی را رعایت کنند. هر کدام از این دو کشور دارای نفوذ، جایگاه و طرفدارانی در منطقه و جهان هستند. بنابراین طرفین باید جایگاه یکدیگر را به رسمیت بشناسند. دیگر اینکه هیچکدام از دو کشور، سیاست حذف، فاصله انداختن یا تحریک دیگران علیه کشور مقابل را در پیش نگیرند و به سمت حضور مشترک و تفاهم برای حل بحران های منطقه روند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها