کد خبر: 484395
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۵:۰۱:۰۰
| |

بالاخره کیانوش تسلیم شد

قهرمان طلایی المپیک ریو که در المپیک لندن هم نقره گرفته بود دیروز از مسابقه‌های گزینشی المپیک توکیو انصراف داد.

بالاخره کیانوش تسلیم شد
کد خبر: 484395
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۵:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| کیانوش رستمی با انصراف از مسابقات گزینشی المپیک پذیرفت این دوره شانسی برای حضور در بازی‌های المپیک ندارد. کیانوش با مدال نقره بازی‌های لندن و مدال طلای ریودوژانیرو، امیدوار بود این بار در توکیو، سومین سکوی المپیکی‌اش را تجربه کند، اما نشد. او فدراسیون را مقصر می‌داند و فدراسیون هم خود او را.

به گزارش همشهری، بعد از بازی‌های 2016رستمی ترجیح داد جدا از تیم ملی تمرین کند. فدراسیون مدعی است که همین کار باعث شد سهمیه توکیو را از دست بدهد. فدراسیون جهانی این دوره قانون متفاوتی برای گزینش المپیکی‌ها اعمال کرد. طبق این قانون وزنه‌برداران در 3 بازه زمانی 6ماهه باید در 6 مسابقه گزینشی شرکت می‌کردند. هر وزنه‌برداری که امتیاز بیشتری به‌دست می‌آورد و در رنکینگ جهانی، یکی از 8 نفر اول بود، به المپیک می‌رفت. علاوه بر این 8 نفر، به نفر برتر قاره‌ها در هر وزن هم سهمیه داده می‌شود.

مشکل کیانوش در بازه زمانی دوم بود. او در مسابقات قهرمانی جهان تایلند اوت کرد و در آن بازه زمانی هیچ مسابقه‌ای جز تورنمنت سوئیس برگزار نمی‌شد. بعد از اتفاقی که در مسابقه جهانی افتاد تصمیم گرفت به مسابقات سوئیس برود اما مسئله این بود که فدراسیون نامش را برای شرکت در این تورنمنت به فدراسیون جهانی نداده بود و طبق قوانین امتیازات این مسابقه برایش حساب نمی‌شد. با این حال کیانوش در سوئیس وزنه زد و طلا گرفت. بارها بابت این کوتاهی از فدراسیون انتقاد کرده است. اگر فدراسیون نام او را به لیست تیم ملی اضافه می‌کرد، حالا سهمیه توکیو در دستش بود.

دیروز داوود باقری، نایب‌رئیس فدراسیون در گفت‌وگو با تسنیم، دوباره همه‌‌چیز را گردن خود کیانوش انداخت: « او این اجازه را دارد تنها تمرین کند، بنابراین وقتی می‌خواهد به مسابقه‌ای برود، باید بیاید و با فدراسیون تعامل کند. فدراسیون که نمی‌تواند همه مسابقات را برای او پیش‌بینی کند. اینکه می‌گوید فدراسیون مقصر است، حرف درستی نیست.»

منتقدان فدراسیون می‌گویند رستمی عضو تیم ملی وزنه‌برداری است و با اجازه خود فدراسیون تنهایی تمرین می‌کند و این وظیفه فدراسیون بوده که شرایط حضور در مسابقات را برای او فراهم کند. فدراسیون برای این مسابقات فراموش کرده بود اسم سعید علی‌حسینی را هم در لیست قرار دهد. او با این اتفاق شانس گرفتن سهمیه را از دست داد و برای همیشه از وزنه‌برداری خداحافظی کرد.در مسابقات گزینشی تاشکند که چندی پیش برگزار شد، کیانوش نتوانست امتیازات از دست رفته را جبران کند. او در همان مسابقات به محمد جلود، دبیر کل فدراسیون جهانی نامه داد تا شاید امتیازات مسابقات سوئیس برایش محاسبه شود. امیدوار بود این اتفاق بیفتد اما به‌نظر می‌رسد جلود فقط برای احترام، نامه او را پذیرفته است چرا که گفته می‌شود فدراسیون جهانی به قوانینش پایبند است.

با انصراف کیانوش از مسابقات کلمبیا گفته می‌شود او مطمئن شده است امتیازات مسابقات سوئیس محاسبه نمی‌شود و به همین دلیل از حضور در توکیو ناامید شده است. کیانوش دیروز در حالی از رفتن به کلمبیا انصراف داد که فدراسیون برای او، سهراب مرادی و محمدحسین برخواه، سرمربی تیم ویزا گرفته بود.

تیم دو نفره وزنه‌برداری، بامداد امروز به ترکیه رفت تا از آنجا به کلمبیا برود اما نه خود سهراب و نه برخواه امید چندانی ندارند که در کلمبیا اتفاقات خوبی بیفتد. سهراب مرادی که در بازه دوم انتخابی مصدوم بود، در مسابقات جهانی تایلند وزنه‌های سبکی زد تا از لیست مدعیان سهمیه حذف نشود. او در تاشکند هم وزنه‌های مورد نظر را بالای سر نبرد و نتوانست از طریق رنکینگ سهمیه بگیرد. با این حال با امتیازاتی که داشت، امیدوار بود به‌عنوان بهترین قاره‌ها به سهمیه برسد. چند روز پیش فدراسیون جهانی قوانین را دوباره تغییر داد و سهراب این امید را هم از دست داد. طبق قوانین جدید وزنه‌برداران اگر در 2 بازه زمانی در 4 مسابقه شرکت کرده باشند، دیگر نیازی به مسابقات بیشتر نیست. این قانون تعداد متقاضیان سهمیه را افزایش داد. اگر تا دیروز در وزن 96کیلوگرم بحث سر این بود که حق سهراب است به المپیک برود یا کیانوش، حالا همه نگرانند که هیچ‌یک از آنها در این بازی‌ها نباشند. سهراب برای گرفتن سهمیه باید 388کیلوگرم در مجموع وزنه بزند؛ 5کیلوگرم بیشتر از وزنه‌هایی که در مسابقات تاشکند زد. به‌نظر کار سختی می‌رسد. اگر سهراب نتواند سهمیه بگیرد، فدراسیون از بین علی هاشمی در دسته 109و علی میری در دسته 96کیلوگرم یکی را برای المپیک انتخاب می‌کند. هاشمی امتیازات لازم را برای سهمیه داشت و کافی بود در مسابقات کلمبیا حاضر شود تا سهمیه‌اش قطعی شود که دیگر نیازی به این حضور نیست. قانون جدید هم سهمیه میری را قطعی کرد. گفته می‌شود اگر سهراب به سهمیه نرسد، فدراسیون ترجیح می‌دهد میری را همراه علی داوودی وزنه‌بردار سنگین‌وزن به توکیو اعزام کند.

آخرین سهمیه المپیکی فرنگی پرید

ناصر علیزاده شکست خورد و تیم ملی کشتی فرنگی نتوانست با سهمیه کامل به بازی‌های المپیک توکیو برود. 5 فرنگی‌کار مجوز شرکت در این بازی‌ها را داشتند و قرار بود دیروز سهمیه آخر در صوفیه بلغارستان، محل برگزاری آخرین مسابقه گزینشی فرنگی به‌دست بیاید. این وظیفه به علیزاده جوان داده شد. قرعه، روز سختی را برای او پیش‌بینی نکرده بود. علیزاده در دور اول مسابقات وزن 87کیلوگرم 6بر صفر رامون بتچارت از سوئیس را برد، در دور دوم مقابل ماتسو سومی از ژاپن با نتیجه یک-‌ یک به پیروزی رسید. اما در مرحله یک چهارم نهایی مقابل زورابی داتوناشویلی که مدال طلای اروپا از صربستان را دارد، یک - یک شکست خورد و سهمیه را از دست داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها