سید محمد حسینی، وزیر ارشاد در دولت دهم:

با تفسیر شورای نگهبان تعداد کاندیداها کم می‌شود

وزیر ارشاد در دولت دهم گفت: با تفسیر اخیر شورای نگهبان از اصل 125 قانون اساسی برخی کاندیداهای اصلاح‌طلب و اصولگرا که واجد شرایط نیستند صحنه رقابت را ترک خواهند کرد و تعداد کاندیداها کمتر خواهد شد.

با تفسیر شورای نگهبان تعداد کاندیداها کم می‌شود
کد خبر: 484624
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ۱۱:۲۰:۰۶

اعتمادآنلاین| دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: بر اساس شواهد و قرائن اطمینان داریم که آقای رئیسی کاندیدا خواهد شد، هرچند که هنوز رسما اعلام نکرده است.

به گزارش برنا، «سید محمد حسینی»، وزیر ارشاد در دولت دهم، در رابطه با کاندیداتوری رئیسی در انتخابات 1400 گفت: رئیسی تاکنون تمام تلاش خود را بر فعالیت های قوه قضاییه متمرکز کرده است و هنوز فرصتی برای دیدار و جلسه با فعالان سیاسی به منظور بحث پیرامون انتخابات نگذاشته است اما بر اساس تحلیل و رصد تحولات کشور، او در سیزدهمین دوره از انتخابات کاندیدا خواهد شد. اساتید همفکر ما در کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که در همه استانها شورا و دبیر استانی داریم و جلسات ماهانه بصورت مجازی با دبیران استانی برگزار می کنیم و از مهر 99 به جد موضوع انتخابات ریاست جمهوری را از ابعاد مختلف مورد بحث قرار دادیم، از سه ماه قبل از نوروز به این جمع بندی رسیدیم که از آقای رئیسی، به عنوان گزینه اصلح دعوت کنیم، چون با ویژگیهای ممتاز وی و شناختی که مردم از کارآمدی، کفایت، پارسایی، عدالت گستری و تحول‌گرایی او دارند، امیدواری و مشارکت مردم در انتخابات بیشتر خواهد شد.



دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی ادامه داد: بر اساس شواهد و قرائن اطمینان داریم که آقای رئیسی کاندیدا خواهد شد، هرچند که هنوز رسما اعلام نکرده است. گزینه اول شورای وحدت (متشکل از جامعه روحانیت و احزاب و اقشار) و نیز غالب اعضای شورای ائتلاف در سراسر کشور، رئیسی است، و علی القاعده جبهه پایداری و دیگر نیروهای جبهه انقلاب از داوطلبی او استقبال خواهند کرد و فرد دیگری مانند آقای رئیسی چنین مقبولیت و پایگاهی در بین نیروهای جبهه انقلاب و توده‌های مردم بر اساس بررسی‌های میدانی و نظرسنجی‌ها ندارد. با این وضع و موقعیت بر دکتر رئیسی تکلیف است که کاندیدا انتخابات شود، او‌ هم فردی تکلیف محور هست و دعوت اساتید، علماء، نمایندگان و دیگر اقشار را اجابت خواهد کرد.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: با تفسیر اخیر شورای نگهبان از اصل 125 قانون اساسی برخی کاندیداهای اصلاح طلب و اصولگرا که واجد شرایط نیستند صحنه رقابت را ترک خواهند کرد و تعداد کاندیداها کمتر خواهد شد، از این جهت آقای رئیسی با احساس مسئولیت بیشتر خواهد آمد و با این تحلیل چند ماهی است که فعالیت خودمان را آتش به اختیار شروع کرده ایم.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر آقای رئیسی اذن رهبری را هم اخذ کرده اند بیان کرد: این یک مسئله انحرافی است که برخی مطرح می کنند، با شناخت و سابقه‌ای که از مشی رهبری داریم، نفیا و اثباتا در مورد کاندیداها اعلام نظر نمی کنند مگر فرد خودش اصراری داشته باشد مانند آقای سید حسن خمینی که رهبری نظر خود را خیرخواهانه مطرح کردند و گرنه منعی برای حضور افراد در عرصه انتخابات ندارند. صحبتهای رهبری در نخستین روز سال 1400 که فرمودند قوه مجریه اختیارات و وظایف گسترده ای دارد و قابل مقایسه با قوای دیگر نیست دلالت بر این دارد که اگر فردی شایستگی دارد و می تواند در جایگاه بالاتری خدمت کند مانعی بر سر راهش نیست، حتی برای مسئولانی که از رهبری حکم دارند، حضرت آقا در سخنرانی نوروزی هم گفتند هر کس می تواند این بار سنگین را بدوش بگیرد، ورودش ایرادی ندارد و کسی که قادر نیست کاندیدا نشود.

حسینی بیان کرد: هیچ مانعی برای حضور رئیسی در انتخابات وجود ندارد با تجربه، تعهد و توانمندی که دارد، می تواند در این جایگاه بسیار مفید باشد. او شعار و اقدامش مبارزه با فساد و عدالتخواهی است و در قوه مجریه بهتر می تواند پیشگیری و برخورد با فساد را انجام دهد. اگر رئیس قوه مجریه چنین روحیه‌ و نظارتی بر مدیران داشته باشد، سوء استفاده از مناصب هم کاهش می یابد و حجم پرونده‌ها در قوه قضائیه هم به مراتب کمتر خواهد شد.

او‌ در پاسخ به این سوال که پس با این تفاسیر حضور رئیسی در این دوره از انتخابات قطعی است، گفت: بله ایشان شرکت می کنند و ان شاالله با حضورش بر شور و نشاط انتخابات خواهد افزود.

او‌‌ در پاسخ به این سوال که آیا برخی کاندیداها به نفع رئیسی کنار خواهند رفت، گفت: برخی از افراد مانند رستم قاسمی، قاضی زاده، نیکزاد و محمد عباسی اعلام کرده اند که به نفع آقای رئیسی کنار خواهند رفت اما برخی هم مانند ضرغامی مستقل می آیند و کاری به شورای وحدت و ائتلاف ندارند. ممکن است سعید محمد در صورت تایید، در مناظره ها در کنار و یاور آقای رییسی باشد و بعد که مقبولیت فراگیر رئیسی را ببیند به نفع ایشان کنار رود، بهر حال تنها کسی که می تواند باعث اجماع بین نیروهای انقلاب شود آقای رئیسی است، حال این وفاق صددرصدی و یا حداکثری خواهد بود. برخی از چهره ها با ابلاغیه جدید شورای نگهبان تایید نمی شوند زیرا باید 4 سال مسئولیت در مقامات مذکور داشته باشند که برخی فاقد آن هستند، مثلا فریدون عباسی 4 سال سابقه مسئولیت ندارد ایشان حداکثر سه سال معاونت رئیس جمهور را عهده دار بوده است، سابقه نمایندگی هم که در سوابق شورای نگهبان ذکر نشده که به آن اضافه شود، قاضی زاده هاشمی هم سابقه چنین مدیریتی را ندارد.

سید محمد حسینی در پایان در مورد دیگر کاندیداهای اصولگرا گفت: کاندیداهای دیگر افراد لایق و خوبی هستند و تجربیات ارزشمندی دارند ولی بررسی ها نشان میدهد که بدنه جامعه و تشکل ها واحزاب نگاهشان به آقای رئیسی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها