کد خبر: 484986
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

نکاتی که سرمایه‌گذاران مبتدی باید بدانند

انتخاب یک سهم، یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یا انتخاب انواع دیگر سرمایه‌گذاری برای یک فرد مبتدی می‌تواند ترسناک و سخت باشد. در این گزارش می‌کوشیم تا چند راه ساده برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به شما معرفی کنیم.

نکاتی که سرمایه‌گذاران مبتدی باید بدانند
کد خبر: 484986
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخاب یک سهم، یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یا انتخاب انواع دیگر سرمایه‌گذاری برای یک فرد مبتدی می‌تواند ترسناک و سخت باشد. در این گزارش می‌کوشیم تا چند راه ساده برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به شما معرفی کنیم.

سرمایه‌گذاری چیست؟

به طور کلی سرمایه‌گذاری خلق پول بیشتر از طریق استفاده از سرمایه اولیه است. انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری وجود دارد مثل خرید سهام، اوراق قرضه و همچنین سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات. ذکر این نکته نیز ضروری است که شما باید بدانید این بازارها ریسک‌های خاص خودشان را دارند. یکی از اصول اصلی سرمایه‌گذاری این است که شما باید سطح مشخصی از ریسک‌پذیری را در سرمایه‌گذاری‌تان بپذیرید؛ و هرچه میزان ریسک‌پذیری بیشتر باشد میزان سود و زیان شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

1

انواع سرمایه‌گذاری‌ها

همان‌طور که در ابتدای این گزارش نوشتیم، سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارد که می‌تواند از خرید سهام شرکت‌ها تا خرید ملک و زمین را در بر گیرد. در ادامه چند نوع از سرمایه‌گذاری را به صورت کوتاه معرفی می‌کنیم.

سهام

برگه‌های سهم بخش‌های کوچکی از یک شرکت هستند که در بازار بورس اوراق بهادار به فروش می‌روند و شما به عنوان یک سرمایه‌گذار می‌توانید تعدادی از این برگ‌های سهم را خریداری کنید. ارزش سهام شما در بازار و به صورت عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و موفقیت و سودآوری آن شرکت نیز بر موفقیت و شکست سرمایه‌گذاری شما اثرگذار است. سودآوری شرکت می‌تواند شرایط را برای بالا رفتن قیمت سهم در بازار فراهم کند و میزان زیان آن شرکت هم می‌تواند تاثیری منفی بر قیمت سهام شما بگذارد.

شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه هر سال تصمیم به تقسیم سود نقدی می‌گیرند و شما با خرید سهام شرکت‌ها می‌توانید از سود سالانه آنها نیز بهره‌مند شوید.

بورس

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک متشکل از سهام، اوراق قرضه و سایر انواع سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک به شما این امکان را می‌دهد که مجموعه‌ای از اوراق بهادار را خریداری کنید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران کوچک بسیار مناسب است زیرا شما می‌توانید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را با قیمت مناسب خریداری کنید و از حاشیه سود مناسب آن بهره‌مند شوید.

1

سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETF

صندوق سرمایه‌‎گذاری قابل معامله هم مانند صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است و شما می‌توانید تعداد مشخصی از سهام صندوق‌های ETF را در بورس خرید و فروش کنید. این صندوق‌ها با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار تشکیل شده‌اند.

ای تی اف

سرمایه‌گذاری روی ملک

خرید یک ملک تجاری یا خانه به عنوان سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری است. هرچند خرید ملک می‌تواند سرمایه شما را در آینده متحول کند اما این نوع از سرمایه‌گذاری یک مشکل عمده دارد و آن این است که شما در ابتدای راه به سرمایه زیاد نیاز دارید.

مسکن در بورس

اوراق بهادار و اوراق قرضه خزانه‌داری

اوراق قرضه خزانه‌داری این روزها در ایران حسابی سروصدا به پا کرده و برخی از فعالان بازار سرمایه نیز بخش عمده مشکلات این روزهای بورس را متوجه فروش این اوراق از طرف بانک مرکزی می‎‌دانند. هرچند این اوراق سال‌هاست که در بازار سرمایه ایران خرید و فروش می‌شود؛ اما فروش آنها در ماه‌های گذشته باعث تشدید ریزش بازار سرمایه ایران شده است.

این اوراق طیف گسترده‌ای دارند که عبارت‌اند از: اوراق بدهی دولتی و شرکتی. این اوراق قرضه یک نوع سرمایه‌گذاری هستند که سرمایه‌گذار به شخص حقوقی یا نهادی دولتی پول قرض می‌دهد و طرف مقابل که همان قرض‌گیرنده است متعهد می‌شود وجه یا اعتبار مورد نظر را در بازه زمانی مشخص و با پرداخت سود دوره‌ای ثابت بازپرداخت کند.

1

هزینه‌های شروع سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری برای شما هزینه‌هایی نیز به همراه دارد مثل کارمزد و مالیاتی که به دولت و کارگزاری‌ها پرداخت می‌کنید. شما باید هنگام سرمایه‌گذاری به این نکته نیز توجه کنید.

چگونه شروع به سرمایه‌گذاری کنیم

بعد از آشنایی با برخی از مسائل بازار سرمایه وقت آن است که درباره سرمایه‌گذاری‌تان تصمیم بگیرید. تصمیم‌گیری در مورد نحوه سرمایه‌گذاری شامل چندین انتخاب است که در ادامه با هم مرورشان می‌کنیم.

مرحله اول؛ اهداف خود را تعیین کنید

اولین قدم در سرمایه‌گذاری برای مبتدیان پاسخ به این سوال است: چرا سرمایه‌گذاری برای شما مهم است؟ درست در همین شروع کار اهداف بلندمدت خود را فهرست کنید تا بتوانید از آنها برای موفقیت در سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

این لیست می‌تواند شامل بخش‌های زیر باشد:

بازنشسته شدن

پرداخت هزینه تحصیل در دانشگاه

خرید خانه یا سایر املاک و مستغلات

ایجاد یک تجارت

وقتی دانستید که چه می‌خواهید می‌توانید برنامه‌ریزی را شروع کنید. برای موفقیت بیشتر می‌توانید به یک مشاور مالی مراجعه کنید. اگر برای رسیدن به اهداف بلندمدت خودتان نیاز به منابع مالی بیشتر دارید، سعی کنید چند هدف کوتاه‌مدت برای خودتان ترسیم کنید. برنامه شما احتمالاً شامل استفاده از چندین ابزار مالی خواهد بود.

 آینده بورس

مرحله دوم؛ بودجه خود را مرور کنید

در این مرحله شما باید تعیین کنید چه مقدار پول برای سرمایه‌گذاری دارید. می‌توانید بخشی از درآمد خود را به این کار اختصاص دهید. با این حال قبل از اینکه مبلغی را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهید سعی کنید مقداری از پولی را که دارید برای مواقع ضروری کنار بگذارید.

بودجه‌بندی مرحله مهمی است زیرا شما می‌خواهید بدانید چقدر نقدینگی دارید؛ به عنوان مثال اگر برای پرداخت وام‌هایتان به دارایی نیاز دارید، باید منابع درآمدی آن را مشخص کنید. شما نباید از هزینه‌های ماهانه خودتان برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

مرحله سوم؛ نوع سرمایه‌گذاری را انتخاب و سطح ریسک‌پذیری خود را تعیین کنید

تعیین سطح ریسک‌پذیری نکته بسیار مهم است. مهم‌ترین نکته برای سرمایه‌گذاران مبتدی این است که یک آزمون تحمل ریسک بدهند. این آزمون شامل چند سوال درباره نحوه خرج کردن و پس‌انداز فرد است و اینکه فرد با یک پول بادآورده چه کار خواهد کرد. جواب این سوال‌ها می‌تواند شما را در بازار سرمایه به موفقیت برساند. برای مثال فردی که ریسک‌پذیری پایینی دارد متوجه می‌شود که باید سرمایه‌گذاری‌های محافظه‌کارانه‌تری مانند خرید اوراق قرضه انجام دهد. اگر برای مقابله با ریسک بیشتر آماده هستید، می‌توانید سهامی با ریسک بالا خریداری کنید.

ریزش بورس

نکاتی برای سرمایه‌گذاران مبتدی

1- از کم شروع کنید. بدین ترتیب حاشیه امینت بیشتری دارید. ضمن اینکه یاد می‌گیرید که چگونه پس‌انداز کنید و آن پس‌انداز را وارد بازار سرمایه کنید.

2- بلندمدت فکر کنید. بورس هر روز صعود و نزول می‌کند. حتی اگر نگران هستید که تمام پول خود را از دست بدهید، به طور معمول بهتر است در شرایط بحرانی پول خودتان را از بازار بیرون بکشید. به این صورت می‌توانید بعد از آرام شدن اوضاع دوباره به بازار بازگردید.

3- روی پولی که نیاز ندارید سرمایه‌گذاری کنید. پیش‌فرض کل سرمایه‌گذاری این است که برای ایجاد بازدهی بالا باید برخی از ریسک‌ها را بپذیرید. شما باید بدانید که در بازار سرمایه احتمال ضرر وجود دارد پس اگر پولی دارید که توانایی از دست دادن آن را ندارید، هرگز آن را وارد بازار سرمایه نکنید. هرگز با پول پیش‌خرید خانه یا پس‌انداز ضروری وارد بازار نشوید.

4- روی چیزی که به آن باور دارید سرمایه‌گذاری کنید. بدین ترتیب احتمالاً به یک برنامه طولانی‌مدت سرمایه‌گذاری پایبند خواهید بود.

به عنوان مثال اگر فکر می‌کنید ایلان ماسک یک نابغه است که جهان را متحول خواهد کرد، پس بهتر است که سهام شرکت تسلا را بخرید. به این شکل امکان پایبندی شما به سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود.

5- تحقیق کنید. چه بخواهید سرمایه‌گذاری خود را به تنهایی مدیریت کنید و چه بخواهید از مشاور کمک بگیرید اخبار بازار سهام می‌تواند گیج‌کننده باشد. پس اگر با یک مشاور مالی کار می‌کنید، از پرسیدن سوالاتی درباره نحوه عملکرد بازارهای مالی نترسید. اگر اخبار بازار سهام را می‌خوانید و اصطلاحات جدیدی به گوشتان می‌خورد، سعی کنید آن را فرا بگیرید و به دانش خود اضافه کنید.

6- یک معامله‌گر فعال نباشید. حتی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نیز به سختی می‎‌توانند بازار سهام را شکست دهند. اگر به عنوان یک سرمایه‌گذار تازه‌ کار خود را آغاز کرده‌اید، این نکته را به یاد داشته باشید که نباید هر روز معامله کرد.

بورس

7- هزینه‌ها را درک کنید. هزینه‌ها می‌تواند به طور چشمگیری بر نتایج سرمایه‌گذاری شما تاثیر بگذارد. قبل از شروع سرمایه‌گذاری سعی کنید تمام هزینه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری مثل کمیسیون کارگزاری‌ها و مالیات دولت را حساب کنید.

8- سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید. تمام سرمایه‌گذاری‌ها با درجه خاصی از خطر همراه هستند. با این حال با متنوع کردن سرمایه‌گذاری می‌توانید ریسک‌های سرمایه‌گذاری را کاهش دهید.

در این گزارش تلاش کردیم تا شما را با چند راه ساده اما مهم برای سرمایه‌گذارای آشنا کنیم. شما نیز به عنوان مخاطب اعتمادآنلاین می‌توانید تجربه خودتان را از حضور در بازار سرمایه با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها