وزیر آموزش و پرورش:

انتصابات سیاسی در آموزش و پرورش صورت نگرفته است

وزیر آموزش و پرورش گفت: در طول دوره مسوولیتم در وزارت آموزش و پرورش از انتصابات سیاسی پرهیز کرده ام.

انتصابات سیاسی در آموزش و پرورش صورت نگرفته است
کد خبر: 485030
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۱۱:۴۳:۵۰

اعتمادآنلاین| محسن حاجی میرزایی روز سه شنبه برای پاسخ به سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به سوال «ابراهیم عزیزی» نماینده مردم شیراز در مجلس درباره علت بی ثباتی مدیریت و سیاسی کاری و همچنین افت تحصیلی و بکارگیری عناصر سابقه دار در آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از ضرورت های موفق در مدیریت ثبات است؛ وزارت آموزش و پرورش مجموعه پهن محور است که بیش از هزار مدیر در سراسر کشور دارد که بنده تلاش کردم از ثبات در مدیریت به ویژه در دوران کرونا حمایت کنم.

وزیر آموزش و پرورش درباره انتصابات در این نهاد توضیح داد: 36 درصد انتصابات به دلیل بازنشستگی افراد، 28 درصد ارتقا، 20 درصد جابه جایی و ماموریت به سایر نهادها و تنها 8 درصد به دلیل تعارض منافع و 8 درصد نارضایتی و عملکرد نامناسب در استان ها صورت گرفته است.

حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش در لایحه تعارض منافع پیشگام شد تا تعارضات در این نهاد بررسی شود.

وی یادآور شد: تعامل با نمایندگان مجلس از اولویت های وزارت آموزش و پرورش است و بنده در میان وزرا ارتباط رو در رو بسیاری با نمایندگان مجلس داشته ام.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص افت تحصیلی نیز گفت: افت تحصیلی با 2 تراز ترک تحصیل یا تکرار پایه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حاجی میرزایی افزود: در 2 سال گذشته نشانگرهای ترک تحصیلی و تکرار پایه وضعیت خوبی را نشان می دهند. در این شرایط کرونا پوشش تحصیلی پایه اول سه درصد افت داشته که به دلیل نگرانی خانواده‌ها از بیماری کرونا بوده است.

وی با بیان اینکه با پدیده افت تحصیلی مواجه نیستیم، گفت: برای ارتقای تحصیلی دانش‌آموزان تلاش می‌کنیم. اجازه ندادیم به‌رغم شیوع بیماری کرونا، سال تحصیلی دانش‌آموزان از بین برود.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: همچنین نرخ تکرار پایه (مردودی) از 1.38 به 1.31 در دوره ابتدایی و از 1.36 به 1.30 در دوره متوسطه کاهش یافته است.

حاجی میرزایی ادامه داد: ترک تحصیل در 2 سال اخیر روند رو به رشدی را طی کرده و این نرخ از 1.11 به 1.4 در دوره ابتدایی و 4.11 به 3.67 در دوره متوسطه رسیده است.

وی با بیان اینکه نرخ گذر تحصیلی نیز رشد داشته است، گفت: وزارت آموزش و پرورش در دوره ابتدایی به متوسطه از 96.1 به 96.25 و در دوره اول و دوم از 91.6 به 91.89 رسیده است.

حاجی میرزایی تاکید کرد: البته این اعداد نرخ ها به سختی تغییر می کند اما نشاندهنده این است که در جهت پیشبرد کار تلاش شده است.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: همچنین میانگین نمرات نهایی در رشته های مختلف افزایش یافته که نشان از این است که با پدیده افت تحصیلی مواجه نیستیم و در شرایط مناسبی قرار داریم. در المپیادها هم رشد داشته ایم به طوری که در سال گذشته هفت مدال طلای جهانی در این حوزه کسب شده است.

وی خاطر نشان کرد: وزارت آموزش و پرورش در سال دشوار کرونایی وارد یک تجربه بی سابقه و یک فضای جدید شد و سرعت واکنش آموزش و پرورش قابل قبول بود؛ این وزارتخانه یک هفته بعد از تعطیلی عمومی به دلیل شیوع ویروس کرونا، مدرسه تلویزیونی ایران را به راه اندازی کرد و همچنین شبکه شاد نیز تاسیس شد که ساختار گسسته با دانش آموزان را به هم پیوند زد.

حاجی میرزایی گفت: هرچند که کیفیت آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نمی شود، اما شبکه شاد در هفته 13 میلیون کاربر دارد و 650 هزار ارتباط زنده روی این شبکه برقرار می شود.

وی بیان کرد: هشت هزار مربی پرورشی در دوران کرونا افزایش داشتیم و بازنگری در 21 رشته از رشته های تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان متناسب با نیاز صورت گرفت.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در ادامه این جلسه در پاسخ به سوال «علی اکبر کریمی» نماینده اراک در مجلس مبنی بر اینکه علت انتصاب و بکارگیری افراد بازنشسته و فاقد صلاحیت در سمت‌های مختلف در صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت های تابعه آن چیست، اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان مسائل تلخی را پشت سر گذاشته که سرمایه اجتماعی آن آسیب دید، اما امروز این سرمایه در حال بازیابی است.

حاجی میرزایی افزود: ضریب نفوذ صندوق ذخیره از 40 درصد جمعیت فرهنگیان به 82 درصد رسیده است و این رقم نشان می دهد که فرهنگیان اعتماد بیشتری به صندوق داشته اند.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر 6 درصد عضویت در این صندوق افزایش یافته و میزان واریزی فرهنگیان در طول این سال ها به صندوق پنج برابر شده است. این موضوع نشان می دهد که فرهنگیان به صندوق اعتماد کرده اند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: سه نماینده از فرهنگیان در صندوق حضور دارند و همه تلاش صیانت از حقوق فرهنگیان و بازیابی اعتماد آنان به صندوق است.

حاجی میرزایی گفت: سود عملیاتی صندوق در سال 1399 به سه هزار و 467 میلیارد تومان افزایش یافته و قریب به 30 برابر رشد داشته است. پیش بینی می شود این سود در شهریور ماه 1400 به پنج هزار و 900 میلیارد تومان برسد. این موضوع نشان می دهد که صندوق به سمت تامین منافع فرهنگیان در حال حرکت است. امروز صندوق فرهنگیان توانسته اعتماد فرهنگیان را بازیابی کرده و سود بیشتری داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در دوره یک ساله و نیمه پایانی دولت همزمان با مسئولیت بنده، تغییرات مدیریتی در صندوق ریسک بالایی داشت. هیچ انتصابی بدون نظر مراجع قانونی در صندوق ذخیره فرهنگیان انجام نشده و به کارگیری بازنشستگان در صندوق در دوره انتصاب بنده نبوده است.

حاجی میرزایی افزود: همچنین حضور مدیران کارکشته برای اداره یک بنگاه اقتصادی که با مشکل بزرگی رو به رو شده بود، امری ضروری است و نتایج نشان می دهد که موثر بوده است.

وی یادآور شد: در طول این مدت 10 درصد از مدیران بازنشسته کاهش یافته است و نمی توان این اقدام را به سرعت انجام داد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نیمی از مدیرانی که در این مدت منصوب شده اند، متولدین سال 57 به بعد هستند. آنچه که در انتصابات رخ داده در چارچوب اساسنامه صندوق است. قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل صندوق نمی شود البته شما در بودجه ما را مکلف کردید که اساسنامه صندوق را اصلاح کنیم، از این رو آموزش و پرورش هم در جهت تامین منافع بیشتر فرهنگیان در این زمینه اقدام کرده است.

حاجی میرزایی ادامه داد: همچنین2 مطالبه مهم دیگر از صندوق ذخیره فرهنگیان این بود که هلدینگ ها به بورس عرضه شود و فرهنگیان سهامدار شوند. همچنین فرهنگیان در ارزش افزوده دارایی های صندوق سهیم شوند که در این 2 حوزه گام هایی مثبت برداشته شد تا فرهنگیان بدانند که در جهت تامین منافع آنها تلاش می شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها