نصرالله سجادی، سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو:

در 4 رشته شانس کسب مدال داریم/ فدراسیونی درخواست روانشناس نداشت

سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو گفت: من با تک تک فدراسیون‌ها صحبت کردم و اعلام کردند روانشناس مستقیم در کنار تیم ندارند و بعضا ممکن است از آن استفاده کنند.

در 4 رشته شانس کسب مدال داریم/ فدراسیونی درخواست روانشناس نداشت
کد خبر: 485036
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۱۱:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| نصرالله سجادی در نشست خبری آنلاین عنوان کرد: جلساتی با کمیته برگزاری بازی‌ها انجام شد. در خصوص ثبت‌نام کاروان صحبت‌هایی صورت گرفت. این بازی‌ها نسبت به دوره قبل با 5 رشته بیشتر برگزار می‌شود. 339 رویداد برگزار خواهد شد که حدود 11 هزار ورزشکار در بازی‌ها شرکت می‌کنند. مسابقات در 42 مکان ورزشی در توکیو برگزار خواهد شد که برخی از مکان‌ها از المپیک 1964 بازسازی شده است. دهکده المپیک نسبتا خوب است و تقریبا حدود 70 تا 75 درصد قبلا تکمیل بود و حالا کاملا آماده و تجهیز شده است.

وی ادامه داد: دستورالعمل اخیری که اعلام شده این است حضور تمامی شرکت‌کنندگان باید 72 ساعت قبل در کشور خود تست کرونا دهند و آن را در زمان ورود به ژاپن داشته باشند. در فرودگاه نیز تست گرفته می‌شود که تست سریعی است و در 10 دقیقه جواب آن اعلام می‌شود. اگر نمونه‌ای مثبت باشد شخص مبتلا به کرونا 15 روز به قرنطینه می‌رود.

سرپرست کاروان ایران در بازی‌های توکیو خاطرنشان کرد: در طول بازی‌ها به صورت رندومی از شرکت‌کنندگان تست گرفته می‌شود و آنها اجازه حضور در شهر را نخواهند داشت. ما تا الان در 13 رشته ورزشی 60 سهمیه کسب کرده‌ایم. تیم دختران 3 نفره 2 مسابقه پیش رو دارد، آبهای آرام نیز در جام جهانی روسیه شرکت می‌کند که شانس یک سهمیه داریم، کاراته مسابقات پاریس را دارد و باید ببینیم چه کسانی انتخاب می‌شوند.

انجام نوبت دوم واکسیناسیون ورزشکاران

سجادی با اشاره به محدودیت‌های موجود، گفت: اردوها به صورت منظم در رشته‌های مختلف ورزشی برگزار شده و آنها به مسابقات کسب سهمیه اعزام شده‌اند. هر چه رو به جلو برویم، اردوها فشرده‌تر می‌شود. روز گذشته نیز نوبت دوم واکسیناسیون ورزشکاران انجام شد و بیشتر شرکت‌کنندگان و همراهان در اردو واکسینه شدند. تعدادی نیز درگیر مسابقه بودند مانند تیراندازی که در اروپاست، بعد از بازگشت واکسینه خواهند شد. امیدواریم تا موقع بازی‌ها بچه‌ها سلامت کامل را داشته باشند.

برابر با لیست واکسیناسیون صورت گرفته است

وی در پاسخ به این سوال که واکسیناسیون براساس چه شاخص‌هایی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: من قبلا توضیح داده‌ام و دوباره می‌گویم. سهمیه‌بندی با توجه به مقدار واکسنی که هست از طریق وزارت بهداشت به فدراسیون پزشکی داده شد. از فدراسیون‌ها خواسته شد نفرات خود را معرفی کنند این نفرات کسانی بودند که سهمیه گرفته‌اند و همین طور حریفان تمرینی. لیست از سوی فدراسیون‌ها معرفی و به وزارت ابلاغ شد.

سجادی افزود: برابر لیستی که از این کانال گذشته فدراسیون پزشکی اقدام کرده است. فدراسیون پزشکی مسئولیت کنترل را داشت. لیست را وزارت بگوید اعلام می‌کنیم. فدراسیون پزشکی اسامی همه را دارد و در زمان واکسیناسیون نمایندگان وزارت بهداشت هم حضور دارند.

سرپرست کاروان ایران درباره رونمایی از لباس کاروان، خاطرنشان کرد: لباس ما برای مراسم رژه است و فعلا تا الان گفته‌اند هر کشور می‌تواند 10 نماینده داشته باشد. شاید مراسم خیلی محدود شود و لباس کاروان به زودی رونمایی می‌شود.

مصدومیت در ورزش عادی است

معاون سابق وزیر ورزش در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید نگرانی‌هایی در مورد کاروان وجود دارد و شاید شما دلگرم 2-3 مدال کشتی باشید، اما برخی ورزشکاران مصدوم هستند و نگرانی‌های شما چگونه است و کادر چه زمانی معرفی می‌شود، خاطرنشان کرد: مصدومیت در ورزش خیلی عادی است و ورزش توام با مصدومیت است به همین دلیل این موضوع خیلی نگران کننده نیست اما اگر نگرانی این باشد که ورزشکار به بازی نرسد بله درست است اما در خیلی از رشته‌ها ورزشکار جایگزین هست. ما 6 برابر کاروان اسامی را اعلام کرده بودیم. مثلا در یک وزن کشتی 4 نفر و در وزنی دیگر 6 نفر معرفی شده‌اند. حتی تعداد همراهان هم زیاد بود اما نفرات اصلی باید از بین آنها معرفی شوند. جایی برای نگرانی نیست.

سجادی درباره معرفی کادر سرپرستی، خاطرنشان کرد: زمانی که اسامی نهایی اوایل تیر به کمیته برگزاری بازی‌ها معرفی شد اسامی کادر را به شما می‌گوییم. به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان مجاز هستیم همراه ببریم. با توجه به 60 سهمیه بیشتر از 39 نفر نمی‌توانیم همراه داشته باشیم.

وی درباره اینکه برخی از روسای فدراسیون‌ها واکسن زده‌اند و حتی گفته می‌شود برخی مشاوران هم این کار را انجام داده‌اند، اظهار داشت: رشته‌ای مانند والیبال 6 سهمیه برای همراه دارد حالا فدراسیون خودش این 6 نفر را انتخاب می‌کند. شما دیده‌اید در رویدادها روسای فدراسیون‌ها اعزام می‌شوند ما از تعدادی خواستیم در دهکده باشند. انتخاب کادر با فدراسیون است. مثلا تنیس روی میز ممکن است حداکثر 2 سهمیه داشته باشد حالا رئیس فدراسیون تشخیص می‌دهد خودش بیاید یا شخص دیگر. او می‌تواند خودش سرپرست باشد.

وایلدکارت به ما تعلق نمی‌گیرد

سرپرست کاروان ایران درباره اینکه آیا ما شانسی برای وایلدکارت داریم، عنوان کرد: هیات‌هایی که کمتر از 8 نفر باشد وایلدکارت می‌گیرند بنابراین به ما وایلدکارت تعلق نمی‌گیرد. البته امکانی برای برخی رشته‌ها وجود دارد که بسیار محدود است آن هم تاکید شده به رشته‌هایی داده شود که یا شرکت‌کننده ندارند و یا شرکت‌کننده زن ندارند. این موضوع شامل ما نمی‌شود.

بعد از المپیک از رشته‌ها ارزیابی می‌شود

معاون سابق وزارت ورزش درباره اینکه فدراسیون‌ها بودجه خود را گرفته‌اند آیا این موضوع در نظر گرفته شده اگر فدراسیونی تعهد خود را انجام نداده باید پاسخگو باشد و برخوردی با آنها صورت بگیرد، تصریح کرد: ما باید با سقف اعتباراتی که داریم صحبت کنیم به خصوص اینکه نگاه ویژه‌ای روی رشته‌های المپیکی شده است. برای بودجه امسال شاخص تعیین شده که بسیار دقیق است که می‌توان به میزان شانس در مدال‌آوری، جمعیت تحت پوشش و ... اشاره کرد. با توجه به این ملاک و معیار می‌توان ارزیابی خوبی داشت که بعد از المپیک آن را انجام می‌دهیم. مسئولان ورزش هستند که می‌توانند در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

برگزاری کارگاه ویژه برای المپیکی‌ها

سجادی در پاسخ به این سوال که در آخرین نشست IOC کمیسیون ورزشکاران برای اعتراضات سیاسی تعلیق‌هایی را در نظر گرفته آیا درباره این خط قرمزها دستورالعملی برای کمیته آمده و اگر این طور است ورزشکاران در این خصوص توجیه هستند، عنوان کرد: در حد همان خبری که شنیدید نامه‌ای به کمیته زده‌اند. البته این روال همیشگی است و قبل از المپیک IOC آن را اعلام می‌کند. این دستوالعمل‌ها بلافاصله ترجمه می‌شود و در اختیار فدراسیون‌ها قرار می‌گیرد. یک کارگاه همگانی اوایل تیر خواهیم داشت تا نکات لازم را با ورزشکاران اعزامی در میان بگذاریم.

کسی درخواست روانشناس نداشت

وی درباره اینکه شنیده شده قرار نیست روانشناسی به المپیک اعزام شود، گفت: ما از فدراسیون‌ها خواسته‌ایم تمام کادری را که می‌خواهند کنارشان باشند در لیست بلند بگویند. در این لیست کسی روانشناس معرفی نکرد. روانشناس این نیست که اگر در المپیک مشکلی پیش آمد همان جا مشکل را حل کند. راهکارهای مقابله با ترس، استرس و ... باید آموزش داده شود مانند مهارت‌های فنی. من با تک تک فدراسیون‌ها صحبت کردم و اعلام کردند روانشناس مستقیم در کنار تیم ندارند و بعضا ممکن است از آن استفاده کنند. روانشناس مانند پزشک و فیزیوتراپ نیست، بلکه او باید با ورزشکار کار کرده و با ورزشکار آشنا باشد. الان هم مشکلی نیست اگر فدراسیونی بخواهد می‌تواند در چارچوب معرفی کند.

ارزیابی را از فدراسیون‌ها بپرسید

سرپرست کاروان ایران در بازی‌های توکیو در پاسخ به سوال خبرنگاری که تکلیف کاروان تا حدودی مشخص شده و نظر شما درباره جایگاه چیست و اینکه برخی از روسای فدراسیون‌ها گفته‌اند قول مدال نمی‌دهند و عقب نشینی کرده‌اند، یادآور شد: ارزیابی باید توسط فدراسیون‌ها انجام شود چون اطلاعات فنی را فدراسیون‌ها دارند. هر چه روز به جلو برویم و کسب سهمیه تمام شده باشد بهتر می‌توانند در این باره صحبت کنند. مسئولیت این کار را خودشان دارند اما در ارزیابی کلی باید بگویم در کشتی، تکواندو، کاراته، شمشیربازی تیمی که با یک بازی به جمع 4 تا می‌روند، شانس کسب مدال داریم. می‌توانید از خود فدراسیون‌ها بپرسید چرا عقب‌نشینی کرده‌اند.

لژیونرهای والیبال هم واکسینه خواهند شد

سجادی در ادامه صحبت‌های خود درباره اینکه 5 لژیونر والیبال مرحله اول واکسن را نزده‌اند به همین دلیل نتوانسته‌اند در مرحله دوم هم واکسن بزنند، آیا برنامه‌ای در این خصوص دارید، گفت: باید ببینیم بچه‌هایی که بیرون مانده‌اند جای دیگر واکسن زده‌اند یا خیر. من با دکتر نوروزی صحبت کردم آنها زمان‌هایی را تعیین خواهند کرد به همین دلیل لژیونرها هم واکسینه خواهند شد. ما 72 روز فرصت داریم ضمن اینکه IOC زدن واکسن را الزامی نکرده است.

سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو درباره اینکه IOC هم قرار است واکسن فایزر را تزریق کند، عنوان کرد: اطلاعیه‌ای به ما رسید که IOC چون واکسن در اختیار آنها قرار داده شده هر کسی می‌خواهد به شرط تایید دولت دریافت کند اما ما نیاز نداشتیم و تشکر کردیم. این واکسن فقط برای شرکت‌کنندگان بود و نمی‌توانستیم آن را بگیریم و به جای دیگر بگیریم.

شرایط در ژاپن تحت کنترل است

سجادی درباره لغو سفر باخ و اینکه با شرایط اضطراری المپیک برگزار می‌شود یا خیر، عنوان کرد: ممکن است با اطلاعاتی که داشته سفرش را به تاخیر انداخته است. او در شرایط کرونا فکر می‌کنم یکی دو بار رفته است. او خودش می‌داند کی باید برود و چه زمانی نه. ما روز گذشته یکی از سوالات‌مان از برگزار کنندگان همین شرایط اضطراری بود آنها گفتند شرایط تحت کنترل است که می‌توان به تعداد مرگ و میر اشاره کرد. تا امروز بناست المپیک برگزار شود. می‌گفتند فضای عمومی نگران است و ما باید آنها را توجیه کنیم که نگرانی وجود ندارد.

افزایش سهمیه در روئینگ بعید است

وی درباره رایزنی فدراسیون قایقرانی برای کسب 2 سهمیه روئینگ، اظهار داشت: این یک درخواست است. با توجه به 2 عنوان دومی، فدراسیون این درخواست را داشته اما فدراسیون جهانی براساس ضوابط تصمیم‌ می‌گیرد. به نظرم افزایش سهمیه بعید است،فقط ممکن است در لیست انتظار قرار بگیرد. با کسب سهمیه تا اواخر هفته آینده فکر می‌کنم حقوق ورزشکاران واریز شود.

سرپرست کاروان ایران در المپیک درباره نظارت روی تمرینات و اردوهای المپیکی‌ها، یادآور شد: برنامه‌ریزی برای اردوها و شرکت در مسابقات برعهده فدراسیون‌های هر رشته است. اینجا کمیته در چارچوب نظارت کلی را خواهد داشت. البته به خاطر کرونا محدودیت‌هایی برای حضور بوده است. مثلا کشتی برای مسابقات کسب سهمیه تیم را قرنطینه کرده بود و من حتی نتوانستم بچه‌ها را ببینم و با دبیر صحبت کردم. کسی که سهمیه گرفته قطعا انگیزه زیادی دارد در المپیک خوب ظاهر شود.

رزرو اولیه انجام شده است

سجادی درباره شرایط پرواز کادر به توکیو، خاطرنشان کرد: 9 گروه پرواز رفت و 11 گروه پرواز برگشت ما خواهد بود که شامل همه می‌شود. تاکید شده حداکثر هر رشته ورزشی 5 روز زودتر می‌تواند در دهکده پذیرش شود و 48 ساعت بعد باید خارج شود. به فدراسیون‌ها زمان‌ها را اعلام کرده‌ایم و کسی زمان زودتر نخواست. یکی دو رشته بودند مانند والیبال برای بازی تدارکاتی که امکان‌پذیر نبود. ورزشکاران ما 24 ساعت پس از مسابقه برمی‌گردند چون کاری برای ماندن ندارند. ما تقریبا رزور اولیه را انجام داده‌ایم.

نام پرتوآذر در لیست هست

وی درباره اینکه پرتوآذر ورزشکار دوچرخه‌سواری گفته شانس حضور در المپیک را دارد، عنوان کرد: او هنوز شانس کسب سهمیه دارد و کمیته برگزاری هم اطلاع داشت. اسم او هست و اگر در مسابقات کسب سهمیه شرکت کند انشالله می‌تواند حضور پیدا کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها