کد خبر: 485221
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۰۲:۱۵:۰۰
| |

رئیس کمیسیون امنیت ملی: ظریف نزدیک بود سکته کند!

موضع نمایندگان به قدری محکم بود که برخی می‌گفتند نگران سکته وزیر هستیم. ذوالنور یادآور شد نمایندگان از حق ملت، مظلومیت میدان و منافع ملی دفاع کردند و دغدغه‌های خود را نسبت به این موضوع مطرح کردند

رئیس کمیسیون امنیت ملی: ظریف نزدیک بود سکته کند!
کد خبر: 485221
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۰۲:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| بخشی از بگو - مگوی نمایندگان مجلس در جلسه‌ی علنی سه شنبه 21 اردیبهشت به آن چه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گذشته بود، اختصاص یافت.

از یک سو، محمود احمدی بیغش نماینده‌ی حوزه‌ی انتخابیه‌ی شازند می‌گوید: «آیا باید صریح‌تر و گستاخ‌تر از این بگویند که کشور را به سمت فروپاشی پیش می‌بریم؟ با کمال تاسف کمیسیون امنیت ملی با مشورت رئیس مجلس فردی که به کشور خیانت کرده را دعوت و او هم از سرخودخواهی تمام نمایندگان حاضر در کمیسیون را کاهی در برابر خود می‌دید.»

به گزارش آفتاب یزد، گرچه به نقل از احمدی بیغش نوشته‌اند که «ظریف نمایندگان مجلس - اعضای کمیسیون امنیت ملی - را کاهی در برابر خود می‌دیده...» اما وی در گفت و شنودی که درست پس از اتمام جلسه‌ی کمیسیون با ظریف انجام شد، «آرامش و نحوه‌ی نشستن وزیر امور خارجه و نیز «خنده‌های از زیر ماسک» که آن را تعبیر به بی‌خیالی می‌کند و همچنین نگاهِ به تعبیر ایشان «عاقل اندر سفیه» ظریف را توهین‌آمیز می‌داند اما در آن گفتگوی کوتاه حرفی از چرایی حضور یا دعوت وزیر امور خارجه به آفتاب یزد نگفت. نکته‌ی بسیار مهم در گفته‌های احمدی بیغش، عدم برخورد متناسب با حرف‌هایی است که زده شده و توسط فایل لو رفته در ابعادی وسیع توسط رسانه‌های معاند منتشر شده است.


ذوالنوری: شان کمیسیون را حفظ کردیم


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که وزیر امور خارجه با حضور در جلسه این کمیسیون برای توضیح درباره فایل صوتی منتشره وی از ساحت ملت عذرخواهی کرده است.

حجت الاسلام ذوالنور در جلسه علنی سه شنبه 21 اردیبهشت و در تذکری مستند به ماده 75 آئین نامه داخلی مجلس در واکنش به اظهارات محمود احمدی بیغش گفت: من وظیفه خود می‌دانم که از حیثیت کمیسیون امنیت ملی دفاع کنم.

اینکه ما جایگاه‌های قانونی را تضعیف کنیم و زیر سوال ببریم کار درستی نیست. روزی که آقای ظریف به کمیسیون امنیت ملی آمدند عزیزان اعتراض داشتند که نباید ایشان را راه می‌دادیم. تحقیق و تفحص در کمیسیون و در حضور آقای ظریف تصویب شد. اینکه استیضاح در دستور کار قرار گیرد یا نه تشخیص هیئت رئیسه است اما کمیسیون به وظیفه خود عمل کرده است.

وزیر را احضار کرده و از او توضیح خواسته است. وی افزود: مجلس و کمیسیون‌ها باید وظیفه خود را انجام دهند. اینکه ما وزیر را راه ندهیم پاک کردن صورت مسئله است. در غیر اینصورت چطور باید از ایشان توضیح بخواهیم و مواخذه‌شان کنیم. لذا کمیسیون به وظیفه خود عمل کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: در آن جلسه علاوه بر اعضای کمیسیون نمایندگان دیگر هم شرکت کردند و حرف‌های خود را زدند. احترام طرفین نیز حفظ شد و جواب هم شنیدند. البته نمایندگان از هیچ کدام از توضیحات وزیر قانع نشدند.

موضع نمایندگان به قدری محکم بود که برخی می‌گفتند نگران سکته وزیر هستیم. ذوالنور یادآور شد نمایندگان از حق ملت، مظلومیت میدان و منافع ملی دفاع کردند و دغدغه‌های خود را نسبت به این موضوع مطرح کردند و گفتند که تا آخر پای منافع ملت هستند و اجازه نمی‌دهند کلاه دیگری سر ملت برود، پس کمیسیون به وظیفه‌اش عمل کرده، ما وظیفه دفاع از منافع ملت را داریم، وزیر هم در مقابل منطق قاطع و محکم نمایندگان هم به اشتباه خود اقرار و از ساحت ملت عذرخواهی کرد. وی در پایان با بیان اینکه کمیسیون‌ها باید به تکلیف خود عمل کنند از نمایندگان خواست حرمت‌ها را در چارچوب قانون و شرع حفظ کنند.

تکذیب می‌کنم!


ابوالفضل عمویی نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران در پاسخ به این پرسش؛ «یکی از مواردی که به صورت متناقض در رسانه‌ها درج شده، سوگند آقای ظریف در مورد کاندیداتوری وعدم کاندیداتوری است آیا این موضوع در آن جلسه اتفاق افتاد یعنی آقای ظریف سوگند یاد کرد که کاندیدا نشود؟» می‌گوید: «آقای ظریف در توضیحات خودشان در جلسه گفت که «نمی خواهد رئیس جمهور شود.» هیچ بحث سوگند و قسمی در جلسه نبود و گزارش‌ها در قسم دادن ایشان را تکذیب می‌کنم. »


عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی جو جلسه را «چالشی و انتقادی» ذکر کرده می‌گوید: «جلسه‌ی تشکیل شده با حضور وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور 12 نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سایر کمیسیون‌ها برگزار شد که در این جلسه‌ی پر چالش، نمایندگان به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند از جمله بر ایجاد «دوقطبیِ دیپلماسی و میدان» در جامعه، ضربه زدن به روابط ایران با برخی کشورهای دوست و همسایه ازجمله روسیه، توهین به جایگاه رفیع شهید سپهبد سلیمانی و هم راستا نبودنِ محتوای این فایل با منافع ملی تاکید شد. »


این نماینده‌ی مجلس خاطرنشان می‌کند: «ظریف موضوع دوقطبی ایجاد شده را در تناقض با تمایل و اعتقاد شخصی خود دانست و بر همراستایی و هماهنگی دیپلماسی و میدان تاکید کرد و اظهار داشت سابقه‌ی همکاری بنده با شهید سپهبد سلیمانی نیز این موضوع را تایید می‌کند که من به عنوان وزیر امور خارجه اعتقادی به جدایی و در تقابل یکدیگر بودن دیپلماسی و میدان ندارم.»


عمویی که پیشتر و در بین سال‌های 1392 تا 1396، به عنوان دبیر دوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو ژاپن فعالیت داشته‌است در ادامه با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف در جلسه مذکور بیان داشت: «وزیر امورخارجه تاکید کرد این گفتگو اصلا قرار نبوده منتشر شود بلکه در نهایت و با کسب رضایت از مصاحبه شونده بین 60 تا 90 دقیقه از فایل قابلیت انتشار عمومی پیدا می‌کرده است.» وی افزود: «کتباً از مصاحبه‌کننده تعهد گرفته شده بود که محتوای این فایل منتشر نشود که متاسفانه و برخلاف تعهد کتبی این گفتگو در اختیار رسانه‌های معاند قرار می‌گیرد.»


عمویی خاطرنشان کرد: «در این جلسه ظریف بر«رفاقت دیرینه‌ی خود با شهید سپهبد سلیمانی» تاکید داشته و سخنان مقام معظم رهبری را پایانی بر مباحث کارشناسی می‌داند. »


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش: «در نهایت پاسخ آقای وزیر و جمعبندی کمیسیون امنیت ملی در مورد فایل صوتی چیست؟ عمدی بوده یا سهوی و با متخلفان احتمالی در هر مقام و جایگاهی چه برخوردی خواهد شد؟» می‌گوید: «تصمیم نهایی کمیسیون امنیت ملی برای بررسی ابعاد موضوع انتشار فایل، این بود که با جدیت، تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های ریاست جمهوری برای تعیین مقصران موضوع را دنبال کند.»


نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران در ادامه به برخی دیگر از دستورات آن جلسه اشاره کرد و گفت: «خانم محمد بیگی در مورد تاخیر در روند راه‌اندازی کنسول‌گری ایران در حلب سوالی را مطرح کرد که وزیر امور خارجه در پاسخ گفت موضوع در حال پیگیری است و حتی سرکنسول‌های ایران در حلب و لاذقیه نیز تعیین شده اند.»

وی در ادامه گفت در جلسه‌ی فوق العاده‌ی کمیسیون درخواست سه مورد تحقیق و تفحص از «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» در بازه زمانی 92 تا این لحظه ارائه شد که در یک جمع‌بندی این سه درخواست در قالب یک درخواست به صحن علنی ارائه شد که مورد تصویب نمایندگان نیز قرار گرفت. »


عمویی دیگر موضوع جلسه‌ی مورد اشاره را سوال آقای سلیمی از وزیر امور خارجه در مورد خسارت‌های وارد آمده به ایران به سبب خروج یک جانبه‌ی آمریکا از برجام بود که علی رغم توضیحات آقای ظریف قرار بر این شد تا سوال فوق به صحن علنی برای بررسی‌های دقیق‌تر ارسال شود. »

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها