کد خبر: 485405
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۳ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

جنگ جدید در غزه؛ چه کسی قواعد بازی را تعیین می‌کند؟

از روز دوشنبه جنگ به معنای واقعی آن بین رژیم اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطینی و در رأس آنها حماس آغاز شد.

جنگ جدید در غزه؛ چه کسی قواعد بازی را تعیین می‌کند؟
کد خبر: 485405
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۳ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| از روز دوشنبه جنگ به معنای واقعی آن بین رژیم اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطینی و در رأس آنها حماس آغاز شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، در این روز بود که موشک‌های مقاومت چند روز بعد از روز قدس در واکنش به اقدامات جنایتکارانه‌ای که اسرائیلی‌ها علیه فلسطینیان در کرانه باختری مرتکب شده بودند، به سوی مناطق اشغالی شلیک شد.

از هر منظری که به این شرایط نگاه کنیم وقوع آن امری حتمی و غیر قابل پیشگیری بود.

بن‌بست سیاسی در اسرائیل، بحران سیاسی میان محمود عباس و حماس به دلیل لغو انتخابات، جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان در شیخ جراح و دیگر مناطق کرانه باختری و بن‌بست شکل گرفته در ادامه روند سازش هر یک به تنهایی می‌توانستند شعله‌های این آتش را به نقطه اوج خود برسانند.

گرچه منطقه شیخ جراح جرقه اصلی این انفجار بود، اما به اعتراف تحلیلگران اسرائیلی گروه‌های مقاومت خود را به طور کامل برای این نبرد آماده کرده بودند، امری که به شدت اسرائیلی‌ها را غافلگیر کرد.

با نگاهی به تحلیل‌های منتشر شده در رسانه‌های اسرائیلی شاهد آن هستیم که اسرائیلی‌ها از اینکه اینگونه در چنین تهاجمی دچار غافلگیری شده‌اند، سردرگم هستند.

اینکه یکی از اضلاع محور مقاومت که شاید ضعیف‌ترین ضلع آن هم محسوب می‌‌شود بتواند به این راحتی سامانه‌های پدافندی اسرائیل به ویژه گنبد آهنین را دور زده و به اهداف بسیار دورتر از نوار شهرک‌های احداث شده در اطراف نوار غزه برسد، خود یک غافلگیری بزرگ محسوب می‌شود.

اینکه موشک‌های نه چندان پیشرفته گروه‌هایی همچون حماس و جهاد اسلامی بتوانند سامانه‌های پیچیده و چند میلیون دلاری را دور زده و موشک‌های زمین به هوای این سامانه‌ها که شلیک هر کدام از آنها چند ده هزار دلار برای خزانه اسرائیل هزینه دارد نتوانند موشک‌های چند صد دلاری فلسطینیان را سرنگون کند هم امری تامل‌برانگیز است.

امروز 21 سال بعد از انتفاضه مسجد الاقصی مجدداً شاهد شکل‌گیری انتفاضه‌ای در فلسطین اشغالی هستیم. انتفاضه‌ای با ابعادی جدید و جامع‌تر که حضور میدانی در کرانه باختری را همانند انتفاضه 1987 (یا انتفاضه سنگ) به همراه داشته و حضور مسلحانه مبارزان فلسطینی را هم همانند انتفاضه مسجد الاقصی با خود یدک می کشد. این روند همانند انتفاضه‌های سابق توانسته به نوعی جوامع عربی و اسلامی و حتی شماری از جریان‌های غربی را هم با خود همراه کرده و در عین حال ابزارهای سایبری را نیز به شکل قابل توجهی با خود بسیج کرده است.

اینکه فرار به جلوی بنیامین نتانیاهو تا مرز جنون به حمله زمینی به نوار غزه منجر شده یا آنکه هیات مصری فشار خود را بر رهبران گروه‌های فلسطینی جهت پذیرش آتش‌بس اعمال خواهد کرد، نقش چندان مهمی در معادلات فعلی نخواهد داشت، چرا که طی چند روز گذشته مشخص شد این بار ابتکار عمل در اختیار گروه‌های فلسطینی است و آنها قواعد بازی را تعیین می‌کنند تا به نوعی سال 2021 سال خروج مساله فلسطین از انفعال لقب بگیرد. چنین تحولی در تاریخ کشمکش فلسطینی-اسرائیلی امری بسیار حائز اهمیت محسوب می‌‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها