کد خبر: 485617
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

خطر ابتلا به کرونا در مردان چاق بیشتر از زنان چاق است؟

در تحقیقی که به‌ تازگی در آمریکا انجام گرفت مشخص شد میزان ابتلای مردان با کلاس چاقی 2 و 3 بیشتر از زنان است. دانشمندان هنوز در حال بررسی صحت این موضوع هستند تا دریابند چه کسانی باید در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند.

خطر ابتلا به کرونا در مردان چاق بیشتر از زنان چاق است؟
کد خبر: 485617
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- پژوهش جدیدی که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد چاقی یکی از عوامل خطرساز برای بیماری کووید-19 است. در این مقاله که توجه رسانه‌های زیادی را به خود معطوف کرده ذکر شده: «خطر چاقی مردان در ابتلا به کرونا بیشتر از زنان است.» این خبر بسیار بحث‌برانگیز شد و مطالعاتی در پی آن صورت گرفت.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، روش‌های مختلفی برای بررسی صحت این مساله وجود دارد که چگونه چاقی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. شاخص توده بدن یا BMI یکی از معیارهای اصلی مطالعاتی است که در زمینه پیامدهای چاقی منظور می‌شود.

ارتباط بین پیامدهای وخیم کووید-19 و چاقی از همان اوایل شیوع کرونا مشخص شد. اولین پژوهش در این زمینه در ژوئن 2020 منتشر شد که در آن بیش از 17 میلیون فرد بزرگسال انگلیسی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد که داشتن BMI بیش از 40 (چاقی مفرط) احتمالاً خطر مرگ ناشی از کرونا را 2 برابر می‌کند. با وجود این، در داده‌هایی که درباره افراد دارای شاخص توده بدنی در دامنه «اضافه وزن» یا «چاقی» موجود است این خطر گزارش نشده است.

BMI

در دومین پژوهش جامعی که در بریتانیا با شرکت حدود هفت میلیون نفر انجام شد این خلأ در مورد افرادی که اضافه‌وزن دارند یا چاق‌اند پر شد. یافته‌های این تحقیق نشان داد که کمترین خطر در افراد چاقی که شاخص توده بدنی 23 دارند گزارش شده و هر عددی بیشتر از این میزان چهار درصد خطر مرگ ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد. البته کسانی که BMI کمتر از 23 دارند نیز در خطرند.

مطالعه جدیدی که یافته‌هایی برخلاف این 2 پژوهش داشت با استفاده از داده‌های مرتبط به 3500 بیمار مبتلا به کرونا در آمریکا صورت گرفت. محققان دریافتند که کلاس چاقی 2 (شاخص توده بدنی از 35 تا 39.5) و کلاس چاقی 3 (شاخص توده بدنی 40 یا بیشتر) در مردان با خطر بیشتری همراه بوده است. در زنان نیز کلاس چاقی 3 خطرناک‌تر بوده ولی در ارتباط با کلاس چاقی 2 نتایج مشخصی دریافت نشد.

امروزه این مطلب اثبات شده که مردان بیش از زنان در معرض خطر ابتلا به کرونا و بستری شدن در بیمارستان و مرگ هستند. در پژوهشی که در آمریکا انجام شد فقط افراد بستری در بیمارستان مورد بررسی قرار گرفتند؛ پس جای تعجب نیست که مردان بیش از زنان در این تحقیق حضور داشته باشند. به همین دلیل نیز نتایج مربوط به زنان با کلاس چاقی 2 نسبت به مردان غیرقطعی‌تر می‌نمود.

اگر مطالعات دیگری نیز در این زمینه که چاقی در زنان خطرناک‌تر از مردان است انجام می‌شد، می‌توانستیم با اطمینان خاطر بیشتری درباره یافته‌های این تحقیق که در آمریکا صورت گرفته صحبت کنیم. با وجود این، از میان 2 پژوهش وسیعی که در انگلیس انجام شد پژوهش اول درباره تفاوت میزان خطر چاقی در زنان و مردان گزارشی ارائه نکرده و در تحقیق دوم نشان داده شده که خطرات مربوط به چاقی در زنان و مردان یکسان است. جالب است بدانید این تحقیق گزارش کرد که این خطرات در جوانان بارزتر است.

اطلاع از این مساله که چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-19 قرار دارند بسیار مهم است زیرا به ما کمک می‌کند تا جامعه هدف برای تزریق واکسن را بهتر شناسایی کنیم. همچنین باعث بالا بردن سطح سلامت افراد و مقابله با ویروس‌هایی شبیه به ویروس کرونا خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها