عضو اتاق بازرگانی:

کاهش 40 درصدی تقاضا در بازرگانی داخلی/ چرخه اقتصاد دوباره در برزخ قرار گرفت/ بازار به کاهش قیمت دلار اهمیت نمی‌دهد

نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بازرگانی داخلی آسیب جدی دیده و کاهش تقاضا نسبت به پیش از کرونا بیش از 40 درصد بوده است.

کاهش 40 درصدی تقاضا در بازرگانی داخلی/ چرخه اقتصاد دوباره در برزخ قرار گرفت/ بازار به کاهش قیمت دلار اهمیت نمی‌دهد
کد خبر: 485647
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۴ ۱۰:۲۲:۰۷

اعتمادآنلاین| اسماعیل یزدان پناه در مورد وضعیت بازرگانی داخلی اظهار کرد:‌ بازرگانی داخلی بسیار به توانایی‌ مردم وابسته بوده که متاسفانه قدرت خرید بسیار کم شده است و با افزایش حقوق‌ها در سال 1400 شاید بتوان آن را تا حدودی جبران کرد. در کل دو موضوع مهم به بازرگانی داخلی ما آسیب زد؛ نخست کرونا است که به بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل آسیب زده و برخی از مشاغل تا 95 درصد آسیب را متحمل شده‌اند و برخی نیز از این فرصت به نوعی استفاده کرده‌اند.

وی افزود: دوم نرخ ارز است، البته بازار به این کاهش قیمت دلار اهمیت نمی‌دهد چراکه می‌داند این کاهش قیمت واقعی نیست و نگاه سیاسی در آن وجود دارد. بازار به راحتی نسبت به چنین چیزی واکنش نشان نمی‌دهد، مگر اینکه واقعا این دلار ارزان‌تر موجب واردات ارزان‌تر شود.

نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران در ادامه بیان کرد: چرخه اقتصاد داشت با کرونا و تحریم‌ها کنار می‌آمد، الان باز در یک برزخ قرار گرفته است. باز همه منتظر مذاکرات برجام هستند و کسی نمی‌تواند برنامه‌ریزی و کار کند. ما چند سال در این انتظار بودیم و بعد به این نتیجه رسیدیم که نباید انتظار بکشیم و شروع به کار کردیم ولی باز یک وقفه ایجاد شد.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: با توجه به اینکه موضوع انتخابات را در پیش داریم، وضعیت بازار کمی آرام‌تر پیش می‌رود اما همچنان در رکود است، تقاضا نیز کاهش داشته است. کرونا و تورم عوامل مهمی برای کاهش تقاضا بوده‌اند برای مثال وقتی مجالس و رفت‌وآمدها کاهش داشته حتی بر مصرف و تقاضای پوشاک هم تاثیرگذار است. در بخش‌های مختلف همین تاثیر وجود دارد، از طرف دیگر قدرت خرید مردم کم شده و سعی می‌کنند در زمان اپیدمی با توجه به اینکه درآمدشان کم شده و تورم بیشتر شده، هزینه‌های خود را مدیریت کنند. طبیعی است که این مساله باعث رکود در بازار خواهد شد.

یزدان پناه اضافه کرد: بازرگانی داخلی آسیب جدی دیده و کاهش تقاضا نسبت به پیش از کرونا بیش از 40 درصد رسیده است. کسب‌وکارهای خرد که محصولات آنها نیاز اساسی نیست واقعا آسیب جدی دیدند. البته در همه جای دنیا به این شکل بوده اما در کشور ما به واسطه تحریم و تورم آسیب‌ها بیشتر بوده است.

وی افزود: ما نیاز به یک همدلی داریم، لازمه مواجهه با تحریم این است که قوانین دست‌و پاگیر و بوروکراسی‌های پیچیده که خود به عنوان یک تحریم مضاعف عمل می‌کند را کنار بگذاریم و در امور تسهیل ایجاد کنیم تا در جامعه آرامش به وجود آمده و این بحران را پشت سر بگذاریم. ضمن اینکه تحریم‌ها بی‌تاثیر شده و با نگاه به داخل می‌توانیم از این پیچ عبور کنیم، امیدوارم تا پایان سال بتوانیم از بحران کرونا هم عبور کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها