کد خبر: 485747
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۰۵:۵۲:۰۰
| |

امروز وزارت کشور، روز حضور ژنرال‌هاست

دیروز در میان چهره‌های نام‌آشنا، عباسی ، افشار و تاجزاده آمدند امروز کاندیداهای اصلی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای نام‌نویسی می‌آیند.

امروز وزارت کشور، روز حضور ژنرال‌هاست
کد خبر: 485747
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۰۵:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| می‌گویند توفان برای وقوع بیش از هر چیز به سکون و سکوت نیاز دارد. آب و هوایی مرطوب و توام با آرامش پیش از سر و صدا و تلاطمی عظیم. این مثال کوتاه شاید توصیفی جامع باشد از روز جمعه‌ای که بر وزارت کشور گذشت.

ستاد انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران دیروز هم در حالی از 8 صبح کار خود را آغاز کرد که گمانه‌زنی‌ها و اخبار جسته گریخته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین از حضور کاندیداهای اصلی و به‌خصوص چهره‌های سرشناس جریان اصولگرا در وزارت کشور برای اعلام رسمی حضور در انتخابات حکایت داشت اما در نهایت نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه عملا یکی از آرام‌ترین روزها در وزارت کشور سپری شد تا همه ‌چیز به روز آخر _امروز_ گره بخورد.

حالا سیدابراهیم رییسی، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، علی‌اکبر صالحی و حتی محسن هاشمی سرنوشت‌شان به آخرین روز گره خورده تا مشخص شود آن‌طور که ماه‌ها پیش از این نفر آخر شنیدیم، جرات و جسارت حضور در انتخابات را، آن هم در شرایط نارضایتی جامعه از سبک و سیاق حکمرانی در ایران، دارند یا ترجیح می‌دهند در سمت‌ها و مقام‌های انتصابی و انتخابی کنونی‌ و حاشیه به ‌نسبت امن‌شان بمانند. سیدمصطفی تاجزاده، معاون وزیر کشور دولت اصلاحات اما دیروز به ستاد انتخابات آمد تا از حق و حقوق قانونی ملت برای تعیین سرنوشت خویش بگوید!


آغاز نظامی


یکی از اولین چهره‌های به‌ نسبت سرشناس حاضر شده در وزارت کشور در روز چهارم ثبت‌نام کاندیداها، یکی از چندین و چند کاندیدای دارای پیشینه نظامی بود. علیرضا افشار که سردار سپاه است و ازجمله فرماندهان دفاع مقدس، روز گذشته درحالی بدون یونیفرم نظامی و با کت و شلواری ساده در وزارت کشور حاضر شد که هنوز ابهاماتی درباره نقش او در حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 مطرح است.

انتخابات پرحاشیه و جنجالی که همچنان نوع برخوردی که آن زمان با معترضان صورت گرفت ناروشن است و درنتیجه دیروز هم پرسش از نقش افشار در آن برخوردها شد عنوان یکی از جدی‌ترین سوالات از افشار. اما او نه‌تنها حاضر به پذیرش موضوع نشد، بلکه به کل نقش خود در آن انتخابات را تکذیب کرد اما اظهارات منتشر شده از او در خبرگزاری‌های اصلی جریان سیاسی اصولگرا در باب سران اعتراضات آن سال همچنان در خبرگزاری‌هایی چون تسنیم خودنمایی می‌کند. افشار به واسطه سال‌ها دوری‌اش از صفحه اول سیاست ایران چندان شناخته شده به شمار نمی‌رفت پس در آرامش روند ثبت‌نام خود را طی کرد و با حضور در پشت تریبون، از برنامه‌هایش برای اصلاح نابسامانی‌های کنونی گفت و تلاش کرد نظر خبرنگاران را جلب کند.


ثبت‌نام تصادفی!


دیگر چهره‌ای که برای نام‌نویسی در انتخابات در وزارت کشور حاضر شد و البته نامی هم در سپهر سیاسی ایران داشت، یکی از چهره‌های جذاب مجلس یازدهم است. فریدون عباسی حدود ساعت 10 در وزارت کشور حاضر شد اما نه بی‌حاشیه. او بدو ورود و در شرایطی که خودرو همراهش مقابل وزارت کشور توقف کرده بود با برخورد اتومبیلی دیگر غافلگیر شد و شوکی را همان ابتدای امر تجربه کرد؛ شوکی که البته پایان ماجرای ثبت‌نامش نبود.

حضور فریدون عباسی، رییس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم و رییس سازمان انرژی اتمی دولت تحت مدیریت محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق ایران تقریبا همزمان شد با حضور مصطفی تاجزاده در وزارت کشور. عباسی در حال طی کردن روند ثبت‌نام خود بود و هنوز در سالن وزارت کشور برای نشست خبری‌اش حاضر نشده بود که خبر آمد تاجزاده راس ساعت 11، همان زمانی که وعده داده بود، مقابل وزارت کشور حاضر شده و همین مساله توجهات را به سمت او جلب کرد تا درنهایت عباسی بماند و سالنی به نسبت خالی از خبرنگاران. اما این مساله هم باعث نشد او نظراتش را نگوید و از روند حاکم بر فعالیت دو دولت تحت مدیریت حسن روحانی گلایه نکند و خواستار واگذاری امور به «انقلابی‌ها» نشود.


برای احیای رویای آزادی


معاون وزیر کشور دولت اصلاحات، پیش از آنکه ابلاغیه شورای نگهبان، بازداشتی‌های پس از انتخابات سال 88 را از حضور در میدان رقابت منع کند، یکی از مهم‌ترین آزمون‌های شورای نگهبان و نظارت استصوابی به شمار می‌رفت ولی حالا حداقل اصولگرایان مدعی‌اند که او دیگر شانسی برای تاییدصلاحیت ندارد. چه این مهم واقعیت باشد و چه نباشد، نمی‌توان استقبال روز گذشته خبرنگاران از تاجزاده را نادیده گرفت. او پس از طی روند ثبت‌نام‌ با همراهی همسرش - فخرالسادات محتشمی‌پور چهره سیاسی اصلاح‌طلب- در سالن وزارت کشور حاضر شد و بیانیه‌ای را قرائت کرد.

بیانیه تاجزاده به موضوعات روز سیاست ایران اشاره داشت و بیش از هرچیز به دفاع از حق و قدرت «بی‌قدرتان» اشاره داشت و تاجزاده در بخشی از آن اعلام کرد: «من گام در عرصه انتخابات نهادم تا با صدای رسا اعلام کنم که مانند اکثریت شما مخالف راهی هستم که حاکمیت در حال پیمودن است. من با قرائت انسدادی از قانون اساسی و تقلیل دادن آن به اصل ولایت فقیه مخالفم. با سیاست داخلی امنیتی و بستن دهان مخالفان و منتقدان و گرفتن حق فعالیت تشکیلاتی از هر ایرانی با هر گرایش و عقیده‌ای که ملتزم به قانون است و خشونت را نفی می‌کند، مخالفم. با نظارت استصوابی و سلب حق نامزدی از هر ایرانی واجد شرایط قانون اساسی مخالفم. من با نگاه طالبانی و داعشی به دین مخالفم. معتقد به حجابم ولی با حجاب اجباری مخالفم. من با قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان مخالفم. با سلب حقوق هر شهروندی با هر عقیده و مذهبی و قومیت و زبانی مخالفم. من با سیاست خارجی پرهزینه و امریکاستیزی و روسیه‌دوستی مخالفم. من با دخالت نظامیان در سیاست و اقتصاد و انتخابات مخالفم. با شکل‌گیری بنگاه‌های خصولتی و سپردن اموال ملت به باندهای بی‌نام و نشان مخالفم. با تبعیض در استخدام و گزینش‌های عقیدتی و سیاسی مخالفم. با حراج اموال ملی و کالایی‌ کردن آموزش و بهداشت و از میان رفتن فرصت‌های رشد و پیشرفت تک‌تک ایرانیان مخالفم. من با انحصار و تک‌صدایی در صداوسیما مخالفم. با فیلترینگ شبکه‌های مجازی مخالفم.»


کدخدایی آمد، جهرمی نیامد!


یکی از اخباری که روز گذشته توجه بسیاری را به وزارت کشور معطوف کرد، خبر حضور محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ستاد انتخابات برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم بود. شنیده‌ها تا نیمروز جمعه همچنان حاکی از آن بود که او ساعت 15 و 30 دقیقه با همراهی همسر و فرزندانش برای نام‌نویسی به وزارت کشور خواهد آمد.

شنیده‌ها‌یی که زمانی رنگ و بوی جدی‌تر به خود گرفت که خبر آمد او شامگاه پنجشنبه هم با برخی جوانان اصلاح‌طلب دیدار داشته و از بررسی شرایط حضورش در انتخابات گفته است. همین اخبار سبب شد تا نمایندگان شورای نگهبان که زودتر از عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این نهاد در وزارت کشور حاضر شده بودند، نگران تداخل زمانی حضور جهرمی و یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به آیت‌الله جنتی در وزارت کشور شوند.

از این‌رو تلاش کردند تا حضور کدخدایی در وزارت کشور پیش از ساعت 15 صورت بگیرد تا مبادا همزمانی حضور این دو، توجه رسانه‌ها را از سخنگوی شورای نگهبان به سمت وزیر جوان ببرد. پس کدخدایی زودتر در وزارت کشور حاضر و به بازدید از ستاد انتخابات مشغول شد. او درجریان این بازدید بر اجرای ابلاغیه شورای نگهبان تاکید کرد و خواستار عدم نام‌نویسی افراد فاقد شرایط شد؛ درخواستی که احتمالا پیامی غیرمستقیم بود برای آذری‌جهرمی. وزیر ارتباطات صغر سن دارد و از حداقل سن درنظر گرفته شده در ابلاغیه شورای نگهبان کوچک‌تر است. هرچند دبیر این نهاد پیش‌تر از امکان استثنا بودن برخی افراد گفته بود اما باز هم اظهارات کدخدایی از قرار معلوم موثر واقع شد و براساس شنیده‌های خبرنگار روزنامه «اعتماد»، وزیرجوان در شرایطی که عزم کاندیداتوری کرده بود، پس از اطلاع از این گفته‌ها از حضور در وزارت کشور منصرف شد و قید شرکت در انتخابات را زد تا احتمالا پایگاه رای خود را به ‌سمت یکی از گزینه‌های اعتدالی در صحنه گسیل کند. چه این اتفاق رخ دهد و چه خیر، هنوز برای پیش‌بینی درباره سرنوشت رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری سیزدهم باید یک روز دیگر منتظر ماند و دید تکلیف روز آخر چه خواهد شد.

معادلات همچنان چند مجهولی است و غیرقابل حل اما مجهولات رفته رفته عیان می‌شوند و این می‌تواند فرصت را برای تحلیلگران فراهم کند. اصلاح‌طلبان هنوز کاندیدای نهایی خود را نمی‌شناسند و اصولگرایان نیز در تب و تاب حضور یا غیبت رییسی هستند، پس چاره‌ای جز صبر نیست و آمدن کاندیداهای روز شنبه!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها