کد خبر: 486161
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۷:۱۹:۰۰
| |

آرایش اردوگاه اصولگرایان بعد از ثبت نام در انتخابات 1400 چگونه خواهد بود؟

یک داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مورد محسن رضایی که باز هم کاندیدای انتخابات شده، گمانه‌زنی‌های لحظه‌ای وجود داشت تا اینکه بالاخره بعدازظهر دیروز وارد ستاد انتخابات شد و نام‌نویسی کرد. او یک بیانیه اعتراضی خواند و خواست با تاکید بر اینکه در همه این سال‌هادر قوا نبوده خود را از سیل مشکلات مبرا کند.

آرایش اردوگاه اصولگرایان بعد از ثبت نام در انتخابات 1400 چگونه خواهد بود؟
کد خبر: 486161
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۷:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| همه آمدند. اغلب اصولگرایانی که طی یک ماه گذشته صحبت از آمدن یا نیامدن‌شان بود، دیروز در آخرین روز و ساعات مهلت قانونی نام‌‌نویسی وارد ستاد انتخابات کشور شدند و رسما اعلام کاندیداتوری کردند. جالب اینکه تک‌تک کاندیداهای اصولگرا خود را مستقل خواندند و برخی حتی مستقیما از به کار بردن صفت اصولگرا در مورد خود امتناع کردند و البته اغلب بر این نکته تاکید داشتند که تمایلی به حضور نداشتند و مطابق معمول حس تکلیف در قبال مردم پای آنها را به عرصه انتخابات گشوده است. تا پیش از روز آخر نام‌نویسی بسیاری از اصولگرایان در یک نمایش انتخاباتی مشترک اعلام می‌کردند که اگر رییس قوه قضاییه برای حضور بر مسند ریاست قوه مجریه اعلام آمادگی کند، کنار خواهند کشید اما روز موعود که رسید، مشخص شد که جنگ قدرت میان اصولگرایان بالا گرفته است.

به گزارش روزنامه اعتماد، برخی معتقدند که بیانیه رییسی که از همان ابتدای کار تلاش کرد نشان دهد وام‌دار هیچ جریان و گروهی نیست و نخواهد بود، سیل کاندیداهای اصولگرا را روانه ستاد انتخابات کرده است تا جایی که ساعاتی از دیروز حتی صحبت از کاندیداتوری احتمالی محمدباقر قالیباف یا علی‌اکبر ناطق‌نوری هم به میان آمد که البته تکذیب شد. اواخر فروردین‌ ماه بود که سخنگوی شورای وحدت از ارسال نامه موحدی‌کرمانی برای 10 کاندیدای احتمالی اصولگرا گفت و از سیدابراهیم رییسی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، رستم قاسمی، امیرحسین قاضی‌زاده، علی نیکزاد، سعید محمد، حسین دهقان و عزت‌الله ضرغامی با این عنوان نام برد. جمعی که همین دیروز 4 نفر دیگرشان هم ثبت‌نام کردند تا عملا تنها 2 نفر پای وعده عدم ورود در صورت کاندیداتوری رییسی بمانند. آن ‌هم درحالی که دست‌کم یکی از این 8 کاندیدا رسما از عدم همراهی با گزینه اجماعی شورای وحدت گفته است.


کاندیدای از ابتدا پیروز


سیدابراهیم رییسی شاید مهم‌ترین چهره‌ای بود که یکی، دو روز پایانی همه منتظر آمدنش بودند. تایید و تکذیب اخبار کاندیداتوری‌اش، لحظه‌ای و فراوان بود تا اینکه بالاخره ظهر دیروز وارد ستاد انتخابات شد. او که ابتدای نطق اعلام کاندیداتوری‌اش را به گروه‌هایی اختصاص داد که از او خواسته ‌بودند وارد این کارزار سیاسی شود، در ادامه گفت که اگرچه مبارزه با فساد از طریق قوه قضاییه ممکن است اما راه اصلی از قوه مجریه می‌گذرد. آنچه در بیانیه انتخاباتی رییسی همه را شگفت‌زده کرد، تاکید او بر مستقل بودن بود. رییسی که ظاهرا نمی‌خواهد وامدار هیچ گروه و جریانی باشد، تاکید کرد که حضورش نافی حضور هیچ‌کس نیست و کسانی که احساس تکلیف کردند در این عرصه حاضر باشند. برخی معتقد بودند که او تلاش دارد از خود چهره نامزدی جامع‌الاطراف نشان دهد و سخنرانی‌اش را نیز در این راستا تحلیل کردند. او مطابق معمول همه نامزدها وعده‌هایی در مورد معیشت و سیاست خارجی داد و در پاسخ به پرسش خبرنگار «اعتماد» که از احتمال شکست او پرسید، صراحتا گفت:«برای کسی که وارد میدان می‌شود تا انجام وظیفه کند، شکست معنا ندارد. انجام وظیفه نتیجه‌ای جز پیروزی ندارد.» همزمان با ورود رسمی رییسی به کارزار انتخابات برخی این پرسش را مطرح کردند که در صورت پیروزی، چه کسی تا روز تحلیف این دستگاه را اداره می‌کند.


چهره متفاوت یک کاندیدای کارکشته


در مورد محسن رضایی که باز هم کاندیدای انتخابات شده، گمانه‌زنی‌های لحظه‌ای وجود داشت تا اینکه بالاخره بعدازظهر دیروز وارد ستاد انتخابات شد و نام‌نویسی کرد. او یک بیانیه اعتراضی خواند و خواست با تاکید بر اینکه در همه این سال‌ها در قوه مقننه، مجریه و قضاییه نبوده خود را از سیل مشکلات مبرا کند؛ غافل از آنکه این نوع اعلام حضور فقط نشانی از بی‌تجربگی حوزه مدیریت اجرایی تلقی خواهد شد. اما نکته عجیب و تازه در اظهارات محسن رضایی که پیش از این، بارها هم او و هم سایر کاندیداها گفته‌اند، خودداری از عقب‌نشینی در دقیقه 90 بود و پرهیز پرده‌پوشی در جریان رقابت. سخنانی که نشان می‌دهد او به عنوان یکی از کاندیداهای دارای پیشینه نظامی، این ‌بار بنای کناره‌گیری ندارد و احتمالا در مناظرات روی دیگری از او را خواهیم دید.


کاندیدایی بدون کاریزما


سعید جلیلی، کاندیدای جبهه پایداری هم سوژه گمانه‌های فراوانی بود؛ کاندیدایی که در انتخابات 92 گزینه اول مصباح‌یزدی شد، تا پایان رقابت ماند و همه ‌چیز را به نفع رقیب تغییر داد. پایداری‌ها البته گفته ‌بودند اگر سیدابراهیم رییسی نیاید، گزینه‌شان جلیلی است اما جلیلی باز هم آمد تا کاندیدای طیف تندروتر باشد. او اگرچه این 8 سال نقدهای تندوتیزی خصوصا در حوزه سیاست خارجی مطرح کرده اما نطق و بیانیه انتخاباتی‌ دیروزش چندان تاثیرگذار نبود و واکنش رسانه‌ای چندانی هم به‌ دنبال نداشت. او هم مثل باقی کاندیداها از مشکلات معیشتی و گرانی و تحریم گفت و ابراز امیدواری کرد که 4 سال گذشته تکرار نشود. شاید جلیلی را بتوان از جمله کاندیداهای غیرکاریزماتیک این دوره توصیف کرد.


ناکامی در القای تفاوت


عزت‌الله ضرغامی، یکی از آن 10 چهره مخاطب نامه‌های شورای وحدت که پیش‌تر از خروج از این سازوکار گفته بود، دیروز به ستاد انتخابات رفت. ضرغامی وعده داده‌ بود که با یک کار تازه و نو نام‌نویسی خواهد کرد و برای برخی این سوءتفاهم ایجاد شده‌ بود که او می‌خواهد با پوششی متفاوت وارد ستاد انتخابات شود اما آنچه میان ضرغامی با سایر کاندیداها تفاوت ایجاد کرد، تنها معرفی چند مشاور بود که تلاشش را برای القای تفاوت ناکام گذاشت. در میان این مشاوران نام طاهره قیومی پرحاشیه جلب‌ توجه می‌کرد؛ از مدیران اسبق صداوسیما که از سوی نهاوندیان به دولت یازدهم راه یافت، پس از مدتی درحالی که شایعه شده ‌بود خواهرزاده حسن روحانی است به اتهام جاسوسی و ارتباط با آمدنیوز بازداشت اما چندی بعد آزاد شد. ضرغامی که قبلا از او دلجویی کرده ‌بود، این ‌بار هم در سالن وزارت کشور به تعریف و تمجید از او به عنوان کارشناسی در حوزه ارتباطات و رسانه پرداخت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها