کد خبر: 486164
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۷:۲۲:۰۰
| |

اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی که با انصراف از نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری خبرساز شدند

تنها اصلاح‌طلبان نبودند که روز آخر ثبت‌نام را برای اعلام انصراف انتخاب کردند. علی نیکزاد، نایب‌رییس مجلس یازدهم و از جمله اصولگرایانی که مخاطب نامه شورای وحدت بودند هم دیروز انصراف خود از انتخابات را اعلام کرد.

اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی که با انصراف از نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری خبرساز شدند
کد خبر: 486164
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۷:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته اگرچه مسیر وزارت کشور برای حضور کاندیداهای متعدد پرترافیک بود اما از میان چند ده نفری که نام‌شان به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 مطرح بود و با ثبت‌نام در روز آخر تیتر اخبار شدند، بودند چهره‌هایی که نیامدن و پرهیزشان از ورود به صحنه، خبرساز شد. محمدرضا عارف، صادق خرازی، محمد ناظمی‌اردکانی، علی نیکزاد و البته یکی، دو چهره از حزب موتلفه ازجمله کاندیداهای احتمالی این انتخابات بودند که با پایان مهلت نام‌نویسی، از انصراف خود گفتند.


به گزارش روزنامه اعتماد، محمدرضا عارف که سابقه ریاست بر فراکسیون امید مجلس دهم، معاون اولی دولت دوم خاتمی، وزارت و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه دارد، احتمالا شاخص‌ترین چهره در این جمع بود که دیروز در بیانیه‌ای با هشدار نسبت به «شیوع فساد سیاسی در بخش‌هایی از جریان‌های سیاسی کشور» عدم کاندیداتوری خود را اعلام و تاکید کرد که «حضورم در شرایط فعلی در عرصه انتخابات قطعا بر پیچیدگی انتخابات می‌افزاید.» او که پیش از این و در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 هم کاندیدای ریاست‌جمهوری شده بود اما به‌دلیل آنچه «تمکین از اجماع» با محوریت خاتمی اعلام شد، به نفع حسن روحانی کنار کشید، این‌بار پیش از ثبت‌نام از این عرصه کنار رفت.


صادق خرازی هم از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلبی بود که همچون عارف ازجمله 14 گزینه پیشنهادی جبهه اصلاحات بود اما در واپسین ساعات ثبت‌نام، بیانیه‌ای صادر کرد و از کاندیداتوری انصراف داد. دبیر کل حزب ندای ایرانیان که سابقه مشاور ارشدی خاتمی را در کارنامه خود دارد و مدتی سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل و مدتی در فرانسه بوده، علت انصرافش را «حفظ آرمان‌ها و تلاش برای پیروزی جریان اصلاحات در انتخابات پیش‌رو» اعلام کرد و وعده داد که کنار جوانانِ حزب ندای ایرانیان مسیرِ پاسداری از جمهوریت نظام را ادامه دهد تا این به‌ گفته او «نهالِ نوپا» تبدیل به «درختی تناور» شود. علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران هم برخلاف عارف و خرازی ازجمله گزینه‌های پیشنهادی جبهه اصلاحات نبود و زمزمه‌های کاندیداتوری‌اش، به‌طور جدی‌تر در همین چند روز گذشته به گوش می‌رسید، دیروز در بیانیه انصراف خود، «ثبت‌نام تعداد قابل‌توجهی از شخصیت‌های عالم، وارسته و برخوردار از تجارب ارزنده در خدمت‌رسانی شایسته به ایران عزیز و نظام اسلامی» را علت این تصمیم عنوان کرد.


اما این تنها اصلاح‌طلبان نبودند که روز آخر ثبت‌نام را برای اعلام انصراف انتخاب کردند. علی نیکزاد، نایب‌رییس مجلس یازدهم و ازجمله اصولگرایانی که مخاطب نامه شورای وحدت بودند هم دیروز انصراف خود از انتخابات را اعلام کرد. او که جز ریاست بر ستاد رییسی در انتخابات 96، چند صباحی استاندار اردبیل بوده و چند سالی وزیر مسکن و شهرسازی احمدی‌نژاد، در توییتی از دغدغه‌هایش گفت و با اعلام حمایت از رییسی نوشت: «اکنون که سیدابراهیم رییسی با همین دغدغه‌ها پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند، این تکلیف انقلابی را از دوش خود برداشته می‌پندارم و انصراف خود را از نامزدی در انتخابات اعلام می‌دارم.» علاوه بر نیکزاد، محمد ناظمی اردکانی هم یکی از کاندیداهای اصولگرای حاضر در کابینه احمدی‌نژاد بود که دیروز به نفع رییسی کناره‌گیری کرد. همچنین درحالی که اسدالله بادامچیان در نخستین روز اردیبهشت‌ماه از خود، میرسلیم، نیکنام، انواری و ترقی به عنوان 5 کاندیدای حزبی موتلفه خبر داده بود، حمیدرضا ترقی دیروز و در آخرین روز نام‌نویسی داوطلبان در توییتی با تاکید بر حمایت قاطع از رییسی، از انصراف این 5 چهره اصولگرایی خبر داد که البته بعضا به‌ دلیل کبر سن، از نگاه شورای نگهبان مجاز به ورود نبودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها