کد خبر: 486173
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۷:۳۵:۰۰
| |

علی لاریجانی؛ رقیب جدی دو جناح/ اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی که می‌گویند «مستقل» کاندیدا شده‌اند

ظاهرا در انتخابات پیش‌رو نیز همچون ادوار قبل شاهد رقابتی میان یک اصلاح‌طلب و یک اصولگرا خواهیم بود، البته با این تفاوت که این‌بار علی لاریجانی هم جایی میان این دو، رقیبی جدی است.

علی لاریجانی؛ رقیب جدی دو جناح/ اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی که می‌گویند «مستقل» کاندیدا شده‌اند
کد خبر: 486173
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۷:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری تنها به فهرست‌های از پیش‌تعیین شده دو جریان مسلط اصولگرا و اصلاح‌طلب محدود نیست و دیروز در آخرین روز نام‌نویسی همچون روزهای قبل، علاوه بر چهره‌هایی که رسما از آنان به عنوان گزینه‌های اولیه دو جناح شنیده بودیم، سیاسیونی به وزارت کشور آمدند که نام‌شان نه در فهرست 14 جبهه اصلاحات بود و نه آن کسانی که مخاطب نامه‌های شورای وحدت اصولگرایان بودند.

به گزارش روزنامه اعتماد، اما بعضا می‌توانند نه‌تنها بر معادلات انتخاباتی این دو جناح، بلکه بر کلیت و سرنوشت انتخابات اثرگذار شوند. چهره‌هایی که احتمالا شاخص‌ترین‌شان علی لاریجانی است که به باور طیفی از ناظران قطبی جدی در چندقطبی 1400 خواهد بود. نکته‌ای که باعث شد از صبح دیروز که به ستاد انتخابات رفت و ثبت‌نام کرد، طیفی از تندروهای جریان اصولگرا رسما علیه او اعلام جنگ کنند. چنانکه علیرضا زاکانی که ادوار هشتم و نهم را کنار لاریجانی گذرانده و اکنون در غیاب او، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس است و اساسا انگیزه خود از کاندیداتوری را مقابله با لاریجانی عنوان کرد و نصرالله پژمانفر، دیگر نماینده منتسب به جبهه پایداری در مجلس کنونی و مجالسی که لاریجانی ریاستش برعهده داشت، مدعی شد که به‌ زودی اسنادی علیه او منتشر می‌کند. اما پرسش اساسی این است که لاریجانی به‌واقع چقدر شانس پیروزی دارد؛ چراکه اگرچه «جبهه اصلاحات» باتوجه به کاندیداهایی که در میدان دارند، قاعدتا از او حمایت نمی‌کنند اما لاریجانی، هم در بخشی از اصولگرایان سنتی و هم نزد طیفی از اصلاح‌طلبان که به دولت نزدیکند، جایگاه و پایگاه دارد. او البته درحاشیه ثبت‌نام گفته که «با گروه‌های سیاسی رایزنی نداشتم» و علت ورودش صرفا این بوده که «رهبر انقلاب اخیرا فرموند هرکس فکر می‌کند می‌تواند کاری انجام دهد، کاندیدا شود.» با این حال احتمال حمایت طیفی از حامیان دولت از او دور از ذهن نیست. هرچند باتوجه به احتمال مشارکت حداقلی، بعید است این پایگاه رای چندان پای کار انتخابات باشد. آن‌ هم در حالی که پایگاه رای رقبای اصولگرایش معمولا ثابت است.


اما جز لاریجانی دیروز بودند دیگر سیاسیونی متمایل به این یا آن جناح که اگرچه نام‌شان در دو فهرست اصلی نبود ولی وارد صحنه شده و اعلام کاندیداتوری کردند. ازجمله محمدجواد حق‌شناس، از اعضای ارشد حزب اعتماد ملی که دقایق پایانی روز آخر به وزارت کشور رفت؛ آن‌ هم در حالی که این اعتمادملی به‌رغم حفظ همکاری با «جبهه اصلاحات ایران» رسما کسی را به عنوان نامزد حزبی خود به این نهاد معرفی نکرده است. محسن رهامی دیگر اصلاح‌طلبی که پس ازسال‌ها، کرسی دبیرکلی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها را به محمود صادقی واگذار کرده، درحالی چنانکه از مدت‌ها قبل گفته بود، مستقل از «جبهه اصلاحات ایران» وارد انتخابات شد که حالا صادقی یکی از چند گزینه ثبت‌نام کرده جبهه اصلاحات است.

روحانی اصلاح‌طلب دیگری که دیروز همچون رهامی، مستقل از جبهه اصلاحات وارد گود شد، رسول منتجب‌نیا بود. البته با این تفاوت نسبت به رهامی که پیشاپیش، از این تصمیم صحبت نکرده بود. در جمع اصولگرایان هم محمد خوش‌چهره نماینده اسبق مجلس، سیدابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین و البته ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز که نامش با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گره خورده، وارد گود رقابت شدند. همچنین علاوه بر مسعود زریبافان، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران دولت احمدی‌نژاد، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد هم، بی‌توجه به دسته‌بندی‌ها و فهرست‌های انتخاباتی وارد میدان شد. درحالی که برخی اعضای کابینه روحانی و دولتمردانی هم که هنوز پس از 8 سال نمی‌توان با قطعیت درباره گرایش سیاسی برخی از آنان اظهارنظر کرد، طی این چند روز وارد گود انتخابات شدند، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی هم دیروز ثبت‌نام کرد. ظاهرا در انتخابات پیش‌رو نیز همچون ادوار قبل شاهد رقابتی میان یک اصلاح‌طلب و یک اصولگرا خواهیم بود، البته با این تفاوت که این‌بار علی لاریجانی هم جایی میان این دو، رقیبی جدی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها