دلایل ژاپن برای عدم لغو المپیک؛ فشار IOC یا عدم پرداخت حق بیمه؟

دلایل زیادی مطرح شده تا ژاپن نتواند یک طرفه قرارداد برگزاری المپیک را لغو کند.

دلایل ژاپن برای عدم لغو المپیک؛ فشار IOC یا عدم پرداخت حق بیمه؟
کد خبر: 486221
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۸:۳۷:۴۲

اعتمادآنلاین| در حالی که کمتر از 3 ماه به برگزاری المپیک توکیو زمان باقیست اما این سوال مطرح شده با وضعیت موجود چرا ژاپن این بازی‌ها را لغو نمی‌کند؟ پاسخ ساده نیست.

به گارش فارس ، وضعیت در ژاپن اصلا خوب به نظر نمی‌رسد. افزایش شمار مبتلایان به کرونا باعث شد تا شرایط اضطراری در توکیو و 3 منطقه دیگر تمدید شود. با وجود مخالفت مردم هنوز هیچ کلمه‌ای در مورد لغو المپیک شنیده نشده است. در حالی که نزدیک به 70 درصد مردم مخالف برگزاری المپیک هستند اما کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) اصرار و تاکید به برگزاری مسابقات در تابستان امسال دارد. ژاپن نیز براین باور است که هیج مشکلی وجود ندارد و المپیک در ایمنی کامل برگزار خواهد شد.

اوایل این هفته یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن برای نخستین بار به نظر می‌رسید که برابر فشار افکار عمومی سر تعظیم فرود آورده است چرا که او گفته بود دولت "بازی‌های المپیک را اولویت قرار نمی‌دهد" اما تاکید کرد که در نهایت تصمیم IOC مهم است.

تصمیم فقط با IOC است

قرارداد بین IOC و شهر میزبان توکیو ساده است: یک گزینه در مورد لغو وجود دارد که این گزینه فقط برای کمیته بین‌المللی المپیک است نه شهر میزبان.

الکساندر میگوئل وکیل بین‌المللی ورزش در ایت باره گفت: این به این دلیل است که بازی‌های المپیک "دارایی انحصاری" IOC است و این سازمان به عنوان مالک بازی‌هاست که می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

یک دلیل برای توجیه لغو جدا از مواردی مانند جنگ یا بی نظمی مدنی، این است که اگر کمیته بین المللی المپیک بنا به صلاحدید خود منطقی باشد که ایمنی شرکت کنندگان در این بازی‌ها در خطر است، می‌تواند المپیک را لغو کند. به همین دلیل می‌توان همه گیری کرونا را چنین تهدیدی دانست.

منشور المپیک همچنین تاکید کرده است که IOC باید سلامت ورزشکاران را تضمین کرده و ورزش‌های ایمن را ارتقا دهد.

آیا ژاپن می‌تواند با کمیته بین‌المللی المپیک مخالفت کند؟

پروفسور جک اندرسون از دانشگاه ملبورن گفت: طبق بندهای مختلف این قرارداد، اگر ژاپن به طور یک جانبه قرارداد را لغو می‌کرد پس به طور کلی خطرات و ضررها به عهده کمیته سازماندهی بازی‌ها بود.

این کارشناس حقوق ورزش یادآور شد: این قرارداد کاملاً معمولی است و البته توکیو می‌دانست چه قراردادی امضا کرده است، آنچه که نمی‌دانست این است که یک همه گیری جهانی وارد تصویر می‌شود. قراردادها می‌توانند موارد احتمالی خاصی را پیش بینی کنند اما ماهیت وضعیت فعلی بدیهی است که بی سابقه است.

المپیک یک رویداد ورزشی است که اسپانسرها میلیاردها دلار برای آن هزینه می‌کنند، کاملا مشخص است که لغو آن چه خطرات و آسیب‌هایی می‌تواند به دنبال داشته باشد. از این رو تنها سناریوی واقع‌بینانه این است که ژاپن دوشاخه را به طور مشترک با IOC بکشد و در چارچوب قرارداد خود بماند.

پرداخت غرامت تا چه اندازه؟

در صورت برگزاری المپیک، IOC، کمیته برگزاری بازیهای توکیو و حامیان مالی بیمه خواهند داشت.

پروفسور اندرسون گفت: احتمالاً به راحتی می‌توان گفت که اگر بازی‌های المپیک توکیو لغو شود، بزرگترین پرداخت بیمه برای خود رویداد خواهد بود.

بیمه هزینه‌های مشخصی را که توسط برگزارکنندگان تأمین می‌شود، پرداخت می‌کند اما به سختی تمام هزینه‌های غیرمستقیم ناشی از سرمایه گذاری در سراسر کشور را با پیش بینی این منظره تأمین خواهد کرد.

راه سختی است؛ المپیک یکسال به تعویق افتاد، حمل مشعل در خیلی از مناطق بدون حضور عموم برگزار شد، عدم حضور تماشاگران خارجی به تصویب رسید و حالا بسیاری از ستاره‌های جهان درباره عدم اطمینان از حضور در المپیک صحبت می‌کنند. دادخواست آنلاین به امضای بیش از 350 هزار نفر در جهان رسیده و افزایش شمار مبتلایان به کرونا ژاپن را بر سر دوراهی قرار داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها