کد خبر: 486249
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۹:۰۸:۰۰
| |

پروانه مافی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت:

جبهه اصلاحات بر سر یک نفر توافق کند/ فکر نمی‌کنم روند ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان باز هم انجام شود / شورای نگهبان منطقی‌تر عمل خواهد کرد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: تایید صلاحیت شورای نگهبان نیز امری تعیین کننده است. شاید نیاز باشد شیوه 96 دوباره تکرار شود یا چنین اتفاقی رخ ندهد. فکر نمی‌کنم روند رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان باز هم انجام شود. افراد باید ابتدا شرایط احراز صلاحیت را به دست بیاورند و در جبهه رای بگیرند. به نظر می‌آیند شورای نگهبان منطقی‌تر عمل خواهد کرد.

جبهه اصلاحات بر سر یک نفر توافق کند/ فکر نمی‌کنم روند ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان باز هم انجام شود / شورای نگهبان منطقی‌تر عمل خواهد کرد
کد خبر: 486249
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۹:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پروانه مافی، فعال سیاسی اصلاح طلب یادداشتی با اشاره به ثبت‌نام اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نظرات خود درباره عملکرد شورای نگهبان را مطرح کرد.

به گزارش روزنامه آرمان ملی، مشروح این یادداشت به شرح زیر است:

بسیاری از اعضای لیست پیشنهادی اصلاح‌طلبان سوابق کلان اجرایی مانند نمایندگی مجلس دارند. به طور مثال آقای پزشکیان 4 سال در دوره مجلس دهم نایب رئیس مجلس بودند و شرایط احراز صلاحیتی که اخیرا شورای نگهبان به وزارت کشور ابلاغ کرد را نیز دارند. بعد از بررسی‌هایی که شورای نگهبان درباره صلاحیت افراد پیشنهاد شده انجام می‌دهد، می‌توانند از بین افرادی که سمت‌های کلانی مانند وزارت یا استانداری را در کارنامه خود دارند، می‌توانند پس از تایید صلاحیت جبهه اصلاحات تایید صلاحیت شوند.

البته فرایندی نیز در خود جبهه اصلاحات وجود دارد که در یک یا دو مرحله افراد پالایش شده و برنامه‌های ارائه شده آنان در جبهه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر برنامه افراد مورد تایید قرار گرفت و تایید صلاحیت شدند، به عنوان نامزد جریان اصلاحات به جامعه معرفی خواهند شد.

زمانی که این فرایندها طی شد، کسی که بیشترین آرا را در نظرسنجی‌ها کسب می‌کند و در عین حال شرایط احراز صلاحیت شورای نگهبان را نیز داشته، باید به عنوان نامزد واحد اصلاح‌طلبان به رقابت بپردازد و همه نامزدهای دیگر نیز از او حمایت کرده و به نفع او کنار بروند، حتی اگر تایید صلاحیت شده باشند.

این اتفاق باید رخ بدهد تا در مجموع همه جبهه اصلاحات بر یک نفر توافق کنند و رای بدهند. اگر این فرایند طی شده و این راهبرد از سوی جبهه اصلاحات اتخاذ شود، توفیق مناسبی در انتخابات 1400 در جبهه اصلاحات به وجود می‌آید. باید دید این مراحل یعنی، ارائه برنامه، دفاع از آن در جبهه اصلاحات، تایید شورای نگهبان چگونه طی خواهد شد. طی این مراحل مسیرهایی باز می‌شود و ممکن است، جبهه‌اصلاحات به این شیوه‌ها مانند نامزد پوششی اتکا کند. گاهی نیز ممکن است، وضعیت با این روش جلو نرود و سیاست دیگری اتخاذ شود. باید ببینیم، فرایندها چگونه طی می‌شود، جبهه اصلاحات بر چه کسی توافق خواهد کرد و پس از آن چه کسی از جایگاه بهتری در نگاه مردم برخوردار است.

تایید صلاحیت شورای نگهبان نیز امری تعیین کننده است. شاید نیاز باشد شیوه 96 دوباره تکرار شود یا چنین اتفاقی رخ ندهد. فکر نمی‌کنم روند رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان باز هم انجام شود. افراد باید ابتدا شرایط احراز صلاحیت را به دست بیاورند و در جبهه رای بگیرند. به نظر می‌آیند شورای نگهبان منطقی‌تر عمل خواهد کرد. تایید صلاحیت شوراها در اختیار مجلس شورای اسلامی بود و انصافا در روند احراز صلاحیت با سخت‌گیری انجام گرفت اما شورای نگهبان معتدل‌تر ورود خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها