طیبه سیاوشی، نماینده پیشین مجلس:

شعارهای همیشگی نمی‌تواند مردم را مجاب به انجام کاری کند / در شرایط سخت فعلی ائتلاف صورت گیرد

نماینده پیشین مجلس گفت: اید امیدوار بود که در شرایط سخت فعلی ائتلاف صورت گیرد. نمی‌توان به صورت قطع گفت که چه کسانی ائتلاف خواهند کرد؛ اما امید است این ائتلاف بین عقلای میانه‌رو و اصلاح‌طلب شکل گیرد. این شخصیت‌ها می‌توانند با ائتلاف تنور انتخابات را گرم و آرای مردم را جذب کنند.

شعارهای همیشگی نمی‌تواند مردم را مجاب به انجام کاری کند / در شرایط سخت فعلی ائتلاف صورت گیرد
کد خبر: 486254
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۹:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| روز پایانی ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 همچون گذشته تبدیل به مهمترین روز در این عرصه شد و چهره‌های اصلی این انتخابات شامل اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی و سید‌ابراهیم رئیسی در این روز اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند. حضوری که از ماه‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد اما در خصوص قطعیت آن اما‌و‌اگرهای زیادی وجود داشت؛ اما‌و‌اگرهایی که می‌توان ریشه‌های آن را در صحبت‌های کاندیداها نیز یافت. مشخصا پس از این مرحله شورای نگهبان به کانون اصلی توجهات بدل می‌شود تا نامزدهای نهایی انتخابات مشخص شود؛ نامزدهایی که این سه نفر به احتمال زیاد در میان آنها خواهند بود و با توجه به سوابقی که دارند مورد تایید قرار خواهند گرفت. پس از این مرحله اما آنچه بار دیگر بر سر زبان‌ها خواهد افتاد، مساله ائتلاف و کنار رفتن برخی نمایندگان به نفع سایر نمایندگان است؛ اتفاقی که به احتمال زیاد در جبه اصولگرایان رخ خواهد داد. اتفاقاتی که هر‌کدام می‌تواند جریان انتخابات را به کلی تغییر دهد و حتی میزان مشارکت مردم در انتخابات را افزایش دهد. اتفاقی که شاید در جناح دیگر انتخابات تبدیل به یک ائتلاف شود؛ ائتلافی که در ماه‌های گذشته با آن مخالفت‌هایی می‌شد اما به نظر می‌رسد با توجه به ترکیب پیش آمده در انتخابات پیش‌رو بار دیگر شاهد این امر باشیم.

به گزارش روزنامه آرمان ملی، در راستای بررسی مسائل مربوط به انتخابات 1400، گفت‌و‌گویی با طیبه سیاوشی، نماینده پیشین مجلس شده است که در ادامه می‌خوانید.


* با توجه به ترکیب پیش آمده در انتخابات 1400 آیا شاهد مشارکت بیشتر مردم در این عرصه خواهیم بود؟


مساله اصلی در انتخابات این است که مردم باید شاهد تغییراتی باشند تا در پای صندوق‌های رای حاضر شوند. باید دلایلی عینی و ملموس برای مشارکت وجود داشته باشد. شعارهای همیشگی دیگر نمی‌تواند مردم را مجاب به انجام کاری کند. مردم دیگر فریب کمپین‌ها تبلیغاتی را نخواهند خورد. مردم برای سیاست‌هایی به پای صندوق‌های رای خواهند آمد که از قبل آن را در عمل کاندیداها دیده باشند. امروز پس از 40 سال مردم به بلوغ فکری رسیده‌اند، بنابراین دیگر به هر کسی رای نخواهند داد و به راحتی پای صندوق رای حاضر نمی‌شوند. مردم به قدری پخته شده‌اند که ابتدا به پیشینه کاندیدای مورد نظر توجه کرده و بعد اقدام می‌کنند. آن تغییری که نیاز است مردم را به سمت صندوق‌های رای بکشاند تا این لحظه مشاهده نشده است؛ مگر اینکه در روزهای آینده اتفاقی بیفتد که شور و هیجان را به انتخابات تزریق کند.


*ترکیب مدعیان اصلی پیروزی در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا می‌توان پیش‌بینی‌ای در این خصوص داشت؟


کشور ما یک کشور لحظه‌آخری است. بارها دیده‌ایم در آخرین لحظات افرادی در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی حضور آنها نمی‌شده است یا شاهد بوده‌ایم در لحظات آخر شخصی رای می‌آورد که پیش‌بینی پیروزی او را نداشته‌ایم. متاسفانه یک اقدام سیستماتیک در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران رقم نمی‌خورد. به نظر می‌رسید در انتخابات 1400 ما با کمبود کاندیدا مواجه شویم اما روز آخر به‌گونه‌ای ثبت‌نام‌ها شکل گرفت که ازدیاد کاندیداها، سردرگمی ایجاد کرده است. برخی شخصیت‌ها که احتمال حضور آنها در انتخابات کم بود، روز گذشته در وزارت کشور حاضر شده و ثبت‌نام کرده‌اند. این رویه برای مردم خوشایند نیست. در سیاست بین حرف تا عمل فاصله زیادی وجود دارد و بارها شاهد بوده‌ایم که صحبت‌هایی بر سر زبان آمده اما به مرحله عمل نرسیده است. حضور برخی کاندیداها در انتخابات دور از ذهن بوده اما دیدیم که حاضر شده‌اند و سوالات زیادی را در ذهن ایجاد کرده‌اند. همین اتفاقات لحظه آخری است که امر پیش‌بینی در خصوص انتخابات را سخت کرده است.


* احتمال ائتلاف در انتخابات ریاست‌جمهوری جاری تا چه میزان است؟


باید امیدوار بود که در شرایط سخت فعلی ائتلاف صورت گیرد. نمی‌توان به صورت قطع گفت که چه کسانی ائتلاف خواهند کرد؛ اما امید است این ائتلاف بین عقلای میانه‌رو و اصلاح‌طلب شکل گیرد. این شخصیت‌ها می‌توانند با ائتلاف تنور انتخابات را گرم و آرای مردم را جذب کنند. باید ائتلاف به نفع مردم شکل گیرد تا رویه بهتری شکل گیرد و نتیجه بهتری حاصل شود. این به آن معنا نیست که با هر شخصیتی یا هر حزبی باید ائتلاف کرد. نباید تحت هر شرایطی ائتلاف کرد. امید است در وهله اول در جبهه اصلاح‌طلبان ائتلاف صورت گیرد تا بتوان به نتیجه بهتر دست یافت. ما در گذشته این مساله را تجربه کرده‌ایم و شاهد ائتلاف میانه‌روها و اصلاح‌طلبان در گذشته بوده‌ایم. من سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان نیستم. در ماه‌های گذشته به این جمع‌بندی رسیده بودیم که جبهه اصلاح‌طلبان نماینده مستقل خود را در انتخابات داشته باشد اما شاید در هفته‌های آینده اتفاقاتی بیفتد که این تصمیم دچار تغییر شود. تا روز انتخابات ممکن است اتفاقات و تغییرات زیادی رخ دهد. شرایط هر روز دچار تغییر می‌شود و به‌واسطه این تغییرات نیز ممکن است تصمیم‌های جدیدی حاصل شود. نسبت به ائتلاف هراس و ترسی وجود ندارد اما برخی معتقد هستند تجربه ائتلاف موفق نبوده و به همین علت ممکن است صورت نگیرد. نباید فراموش کرد که سهم بزرگی از موفقیت رئیس‌جمهوری فعلی مدیون جبهه اصلاحات و شخصیت‌های این جریان است. بزرگان اصلاح‌طلب در سال‌های گذشته جریانی ایجاد کرده‌اند که مردم به پای صندوق رای آمده و به ایشان رای داده‌اند اما اتفاقات دیگری در ادامه افتاد. باز هم باید توجه داشت که ممکن است منافع ملی کشور به‌گونه‌ای دیگر باشد و برای قدم برداشتن در این مسیر شاید نیاز باشد تصمیم دیگری گرفته شود و ائتلاف صورت گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها