کد خبر: 486374
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۱۲:۱۵:۴۱
| |

مخالفان و موافقان طرح بانکداری اسلامی چه گفتند

در جریان بررسی کلیات طرح بانکداری اسلامی مخالفان و موافقان کلیات این طرح نظرات خود را در این رابطه مطرح کردند.

مخالفان و موافقان طرح بانکداری اسلامی چه گفتند
کد خبر: 486374
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۱۲:۱۵:۴۱

اعتمادآنلاین| محمدرضا صباغیان به عنوان مخالف کلیات این طرح گفت: در این طرح اهداف تقویت بانک مرکزی، کمک به بانک مرکزی، الزام بانک ها به سرمایه گذاری و کمک به کارهای عمرانی و توسعه ای، کنترل تورم و کاهش التهابات اقتصادی عنوان شده اما مگر الان غیر از این وظایف دنبال می شود؟ مشکل اصلی بانک مرکزی چیز دیگری است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سود بانکی و ربایی که در جامعه ریشه دوانده مشکل اصلی نظام بانکداری است که در این طرح در مورد آن حرفی زده نشده است و ما به راحتی از کنار آن نمی گذریم شما ببینید موسسات مالی چه بر سر مردم و بیت المال آوردند. ما باید ربا را حذف کنیم. اگر سود بانکی ربا نیست، ربا را برای ما تعریف کنید.

جعفر قادری نماینده شیراز نیز به عنوان موافق کلیات این طرح گفت: آقای دکتر بحرینی در طول مجالس نهم تا یازدهم برای به ثمر رساندن این طرح تلاش کردند. متاسفانه قانون بانکداری از سال 62 اصلاح نشده است.

وی افزود: ما انتظار داریم بانک مرکزی بانک حاکمیت باشد و ارزش پول ملی و اشتغال را دنبال کند و صرفا در محدوده چهار سال عمر دولت برایش برنامه ریزی نشود.

قادری با بیان اینکه منافع دولت ها اجازه نمی دهد طرح های کلیدی و اساسی در مجلس رقم بخورد یادآور شد: ما باید عملا اشتغال، درآمد و توسعه پایدار را دنبال کنیم.

محسن زنگنه به عنوان مخالف کلیات این طرح گفت: این قانون به هیچ عنوان در مسیر حمایت از تولید نیست بلکه به دنبال بستن دست بانک های خصوصی و ... است و یک کپی برداری از قوانین حاکم در ساختار بانک مرکزی حکومت فدرال آمریکاست.

وی افزود: کجای این قانون در جهت تولید است؟ جز اینکه تنها در بخش اهداف یک جمله در حمایت از تولید آمده است اما در وظایف شوراها اثری از حمایت از تولید وجود ندارد بلکه ساختار دچار به هم ریختگی است. همچنین یک هیات عالی پیش بینی شده که تمام اختیارات به آن داده شده و متشکل از شش اقتصاددان دانشگاه رفته بدون رابطه استخدامی با دولت است که توسط رئیس جمهور انتخاب می شود و رئیس بانک مرکزی و دو معاون وی هم در این شورا هستند. لذا این اختیارات به 9 انسان حقیقی داده می شود.

نماینده مردم تربت حیدریه همچنین نسبت به در دستور کار قرار گرفتن کلیات این طرح در جلسه امروز مجلس انتقاد کرد و خواستار موکول کردن رای گیری کلی آن به جلسه سه شنبه شد که قالیباف در این باره گفت: هیات رئیسه در این زمینه طبق آئین نامه عمل کرده و بعد از تصویب کلیات، طرح دو شوری می شود.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی نیز در موافقت با کلیات این طرح گفت: آیا وضعیت فعلی قابل قبول است؟ در ارتباط با کسری بودجه چه آثار و پیامدهایی رقم می خورد؟ دولت و رئیس جمهور همه کاره بانک مرکزی هستند و دولت مستقیم و غیر مستقیم از بانک مرکزی استقراض می کند.

وی همچنین گفت که در صورت تصویب کلیات این طرح نظرات متخصصین مربوطه در کمیسیون اقتصادی استماع خواهد شد.

حسین زاده بحرینی نیز به عنوان طراح این طرح با بیان اینکه تدوین این طرح چند سال زمان برده، گفت: در این زمینه مطالعه تطبیقی در حوزه بانکداری با نظام های موفق صورت گرفته اما اینکه گفته شود این طرح کپی برداری از بانکداری آمریکاست جفاست. ما طرح دقیقی را مطابق شرایط ایران طراحی کرده ایم. در ادامه کلیات این طرح به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان به آن رای دادند.

محسن زنگنه پس از تصویب کلیات این طرح در تذکری گفت: از دوستان کمیسیون اقتصادی انتظار می رود که مجددا برای تصویب این طرح به مشهد نروند و آن را یک هفته ای اصلاح کنند و برگردند بلکه جلسات را در مجلس برگزار کنند و طرح را اصلاح کنند.

وی افزود: آقای بحرینی در گروه فراکسیون انقلاب نوشته بودند که مدیران بانکی تلاش گسترده ای برای ممانعت از اصلاح نظام بانکی توسط مجلس آغاز کردند و در این زمینه به رهبری نامه نوشته و خواستار این شدند که از مجلس خواسته شود این طرح را از دستور کار خارج کند.

وی با اشاره به اظهارات پورابراهیمی و بحرینی درباره مخالفان این طرح گفت: نباید همکاران را به غفلت و جهالت متهم کنیم.

نیکزاد که اداره جلسه را بر عهده داشت نیز در این رابطه گفت: نمایندگان مطالب را می خوانند و اینطور نیست که نخوانده رای بدهند.

وی همچنین گفت: آقای پورابراهیمی خواسته اند اعلام کنیم که کمیسیون اقتصادی آماده شنیدن نقطه نظرات متخصصین، صاحبنظران، بخش خصوصی و دولتی، حوزه علمیه و اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه بانکداری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها