کد خبر: 486420
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۱۳:۳۵:۴۶
| |

معاون معدنی وزارت صنعت مطرح کرد:

فعالیت 148 معدن مس در کشور

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مجموع معادن مس در کشور 225 معدن است که 148 فقره آن فعال بوده و 100 میلیون تن ظرفیت استخراج در سال دارد.

فعالیت 148 معدن مس در کشور
کد خبر: 486420
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۱۳:۳۵:۴۶

اعتمادآنلاین| «اسدالله کشاورز» امروز (یکشنبه) در نخستین کنفرانس آنلاین فرصت‌های پنهان سرمایه‌گذاری در صنعت مس با نگاهی بر بازار و معدن در محل هتل المپیک، افزود: افزایش قیمت جهانی در ماه‌های گذشته سبب شده تا پتانسیل‌های راکد مانده از 20 سال قبل در کشور نیز فعال شوند.

به گزارش ایرنا، وی با پیش‌بینی افزایش قیمت جهانی مس به 15 هزار دلار تا سال 2025 میلادی، این مساله را نویدبخش شکوفا شدن بیشتر این صنعت در کشور برشمرد.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد: با سیاست‌های وزارتخانه در آینده واحدهای پایین‌دستی بیشتری در این صنعت شکل بگیرد.

کشاورز اظهارداشت: مجموع معادن مس در کشور 225 فقره است که 148 فقره آن فعال بوده و از نظر استخراج کان‌سنگی 100 میلیون تن ظرفیت در سال دارد، همچنین در حال حاضر 16 معدن در حال تجهیز در کشور وجود دارد و 65 معدن نیز غیر فعال است.

وی با اشاره به صنایع معدنی وابسته به این صنعت، خاطرنشان‌کرد: اکنون 67 واحد کنسانتره مس با ظرفیت اسمی یک میلیون و 257 هزار تن در سال در استان‌های مختلف کشور از جمله آذربایجان و کرمان در حال فعالیت است، همچنین پنج فقره طرح جدید در حال اجرا است.

این مقام مسوول گفت: اکنون 4 واحد کاتد مس به ظرفیت 512 هزار تن در کشور وجود دارد که تولید آنها در سال گذشته 290 هزار تن بوده است.

لزوم توسعه سرمایه‌گذاری‌ها

در این همایش، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به افزایش سهم و نقش مصرف برق در انرژی های جهانی از 19 درصد فعلی به 49 درصد تا سال 2050، بر لزوم توسعه سرمایه گذاری‌ها در این حوزه تاکید کرد.

"اردشیر سعد محمدی" گفت: امروز دنیا به سمت معادن زیرزمینی حرکت کرده و در کشور ما نیز باید این تعریف را قائل شویم.

وی خاطرنشان کرد: در ایران در دو چشم انداز 1403 و 1410 سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری در این عرصه پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع ایران گفت: در افق 1404 به میزان 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای رساندن تولید مس محتوی به 246 هزار تن با میانگین سرمایه‌بری هشت هزار و 800 دلاری پیش‌بینی شده است که در قیاس با کشورهای پیشرو در این زمینه از جمله شیلی، آمریکا و پرو، قابل قبول و منطقی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه گفت: در فضای امروز جهانی نزدیک به 39 درصد انرژی تولید جهان از نفت و جریان الکتریسیته 19 درصد از انرژی جهان را تامین می‌کند.

وی بیان داشت: مطابق پیش‌بینی‌ها در سه دهه آینده برنامه‌ریزی‌ها به سمتی است که 13 درصد تامین انرژی از نفت و 49 درصد از الکتریسیته خواهد بود که مهمترین عنصر در این تغییر رویکرد با توجه به قیمت‌ها و قابلیت بالا در انتقال جریان الکتریسیته، مس است.

سعدمحمدی ادامه‌داد:‌ همچنین در 10 سال آینده دست‌کم 35 درصد خودروها در سطح جهان برقی خواهند شد که به این ترتیب، مصرف چهار تا هفت کیلوگرمی مس در خودروهای امروزی به بیش از 89 کیلوگرم افزایش خواهد یافت؛ بر این اساس بازار بسیار مناسبی برای فلز مس ایجاد خواهد شد.

وی اضافه‌کرد: سرانه فعلی مصرف مس در جهان 3.2 کیلوگرم است که پیش‌بینی می‌شود طی دو دهه آینده با افزایش 1.3 میلیارد نفری جمعیت جهان، تقاضای اضافی پنج میلیون تنی برای آن ایجاد شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها