کد خبر: 486441
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۱۴:۱۱:۵۱
| |

کناره‌گیری کره شمالی چقدر به ضرر تیم ملی کشورمان در رسیدن به جام جهانی است؟

امروز به صورت رسمی کناره گیری تیم ملی کره شمالی از رقابت‌های راه‌یابی به جام جهانی 2022 قطر منتشر شد و حالا باید دید این کناره‌گیری چه تاثیری می‌تواند روی صعود تیم ملی ایران به جام جهانی بگذارد.

کناره‌گیری کره شمالی چقدر به ضرر تیم ملی کشورمان در رسیدن به جام جهانی است؟
کد خبر: 486441
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۱۴:۱۱:۵۱

اعتمادآنلاین| امروز پس از یک ماه مکاتبه کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم ملی کره شمالی رسماً از مسابقات مقدماتی راه یابی به جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین کناره‌گیری کرد و از حضور در این مسابقات انصراف داد. علت آن را خبرگزاری‌های کره جنوبی، ترس سران کره شمالی از ویروس کرونا و ابتلا به کووید 19 ذکر کردند. این کشور حتی از حضور در المپیک توکیو 2020 نیز کناره‌گیری کرده است.

به گزارش فارس، اما سوال اینجاست که کناره گیری کره شمالی در گروه هشتم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی قطر چه تاثیری می‌تواند روی صعود تیم‌ها و مخصوصا شرایط کنونی تیم ملی ایران بگذارد. در گزارش زیر سعی داریم به بررسی ضرر احتمالی تیم ملی کشورمان از این اتفاق بپردازیم.

ابتدا ذکر این نکته لازم است که بدانیم برای رسیدن به جام جهانی، تیم‌ها در 2 مرحله به رقابت می‌پردازند. در قاره آسیا 40 تیم در 8 گروه پنج تیمه با هم به رقابت می‌پردازند و از بین آنها 12 تیم به مرحله بعدی صعود می‌کنند. شرایط صعود این 12 تیم به این شکل است که 8 تیم به عنوان صدرنشین به مرحله بعدی صعود می‌کنند و 4 تیم برتر رتبه‌های دوم در میان 8 گروه به آن تیم‌ها اضافه خواهند شد.

جدول

تیم ملی کشورمان که روزهای خوبی را با «مارک ویلموتس» نگذارند در گروه C مسابقات از 4 بازی به 2 برد و 2 باخت دست یافت و اکنون شرایط خوبی در جدول ندارد. تیم ملی مقابل کامبوج در آزادی و هنگ کنگ به برتری رسید و در برابر بحرین و عراق، حریف‌های اصلی خود شکست تلخی را تجربه کرد.

در جدول گروه C، تیم ملی عراق با 5 بازی و 11 امتیاز صدرنشین، تیم ملی بحرین با 5 بازی و 9 امتیاز دوم و تیم ملی ایران با 4 بازی و 6 امتیاز سوم است. پس بنابراین تیم ملی ایران باید بتواند در 4 بازی باقی‌مانده که خرداد ماه آینده برگزار می‌شود بتواند به برتری دست یابد تا شانسی برای رسیدن به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی داشته باشد.

البته که امیدوار هستیم تیم ملی کشورمان با کسب 4 پیروزی در مسابقات ماه آینده و لغزش تیم‌های عراق و بحرین به صدر جدول برسد و خیال ما را برای رسیدن به مرحله بعدی راه یابی به جام جهانی راحت کند اما باید به این نکته اشاره کرد که ممکن است تیم ملی ایران با اسکوچیچ به مقام دوم برسد و آنجاست که ماجرای «اما و اگر» آغاز خواهد شد.

با توجه به شرایط دیگر تیم‌ها در 7 گروه دیگر تیم ملی ایران باید بتواند در جمع 5 تیم نخست قرار گیرد. (علت قرار گرفتن 5 تیم این است که با صعود احتمالی قطر، یک تیم جانشین تیم ملی این کشور خواهد شد زیرا صعود قطر به دلیل میزبانی در جام جهانی قطعی است و این تیم نباید در مقدماتی بعدی حضور داشته باشد)

با فرض اینکه تیم ملی کشورمان در رده دوم قرار گیرد، حالا باید به این نکته اشاره کرد که کناره گیری کره شمالی از رقابت‌های راه یابی به جام جهانی می‌تواند برای ما و 6 تیم دوم دیگر گران تمام شود. هنوز گزارش‌هایی در خصوص پیامد کناره گیری تیم ملی کره شمالی در گروه هشتم مسابقات منتشر نشده که فیفا و AFC چه تصمیمی برای بازی‌های تیم ها مقابل این نماینده دارند. اما احتمال می رود که فیفا دستور به لغو بازی‌ و کناره گیری تیم ملی کره شمالی بدهد و بازی‌ها 3 بر صفر تمام شود که اگر چنین اتفاقی رخ بدهد به ضرر 7 تیم دوم جدول خواهد بود. زیرا هم 3 امتیاز و تفاضل مثبت 3 می‌تواند تیم دوم جدول را به خوبی در جدول تیم‌های دوم پیش بیاندازد.

کره شمالی در گروه H مسابقات با 8 امتیاز در رده چهارم قرار دارد و این گروه بسیار نزدیک با صدرنشینی ترکمنستان با 9 امتیاز دنبال می شود. تیم‌های کره جنوبی و لبنان نیز با 8 امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار دارند و به همین دلیل کناره‌گیری کره شمالی و رسیدن 3 امتیاز رایگان به آن تیم‌ها می‌تواند منفعت زیادی برای رسیدن به مرحله بعدی جام جهانی برای آنها داشته باشد.

جدول

از بازی های کره شمالی در این رقابت تنها 3 بازی مقابل نماینده های کره جنوبی، ترکمنستان و سریلانکا باقی مانده است و این مطلب می‌تواند کمک زیادی به کره جنوبی برای قرار گرفتن در رده‌های بالایی رتبه دوم کند.

در حال حاضر ایران با 6 امتیاز و قرار گرفتن در رتبه سوم شانسی برای رسیدن به جام جهانی ندارد ولی امیدواریم تیم ملی کشورمان در صورت نرسیدن به صدر، در رده دوم قرار بگیرد و بتواند از آن طریق به مرحله بعدی جام جهانی برسد. البته باید امیدوار باشیم که رای فیفا به ضرر ما و 7 تیم دیگر دوم صادر نشود که آن موقع شرایط سخت‌ ایران، سخت‌تر خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها