انتخابات 1400| احمدی‌نژاد آب در هاون می‌کوبد؟

محمود احمدی‌نژاد علی‌رغم نهی صریح رهبری در سال 96 یک‌بار برای انتخابات نام‌نویسی کرد. همان سال مطابق پیش‌بینی‌ها ردصلاحیت و دومین رییس‌جمهوری بود که پس از پایان حضورش در پاستور ازسوی نهاد نظارتی دوباره صلاحیتش تایید نشد.

انتخابات 1400| احمدی‌نژاد آب در هاون می‌کوبد؟
کد خبر: 486963
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۰۷:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ هنوز چند روز تا مشخص شدن وضعیت احراز صلاحیت کاندیدا‌ها زمان باقی است. براساس جدول زمان‌بندی که وزارت کشور اعلام کرده، پنجم و ششم خرداد ماه نتیجه نهایی احراز صلاحیت‌ کاندیداها مشخص و تبلیغات نامزدها رسما از هفتم خرداد ماه آغاز خواهد شد. نامزدهای انتخاباتی نیز منتظرند تا تکلیف احراز صلاحیت‌ها مشخص شود و رسما و علنی فعالیت‌های انتخاباتی‌شان را آغاز کنند. در میان نامزدها تنها کسی که بدون درنظر گرفتن نتیجه، مدت‌هاست سفرهای استانی و سخنرانی‌ها و به قول معروف کمپین انتخابات را آغاز کرده، کسی نیست جز «معجزه هزاره سوم» که همواره صدر تا ذیل سیاست‌ورزی‌اش با سایر سیاستمداران متفاوت بوده است.


به گزارش روزنامه اعتماد، درحالی که دیروز اسحاق جهانگیری به عنوان معاون اول رییس‌جمهوری درخواست مرخصی کرده، سیدابراهیم رییسی نسبت به عدم پخش سخنرانی‌هایش در صداوسیما واکنش داشته و سایر کاندیداها فعلا درپی سر و سامان دادن به ستادهای انتخاباتی هستند، محمود احمدی‌نژاد که از مدت‌ها قبل، کارزار انتخاباتی‌اش را با سفرهای استانی شروع کرده، در میان جمعی از مردم برنامه انتخاباتی برگزار کرد. ولنجک محل برگزاری این مراسم بود که فریم‌های عکس آن در کانال تلگرام «دولت بهار» منتشر شد. همچنین احمد علیرضابیگی که هم‌اکنون ازجمله نمایندگان اصولگرای مجلس است، به عنوان مسوول ستاد مردمی احمدی‌نژاد معرفی شد. جمعی که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنار هم با احمدی‌نژاد بدون ماسکی بر صورت عکس یادگاری می‌گرفتند. محمود احمدی‌نژاد البته در زمان حضور در وزارت کشور نیز نه از ماسک استفاده کرد، نه پروتکل‌های درنظر گرفته شده برای کاندیداها را رعایت کرد. او با چندین همراه به سالن نام‌نویسی آمد و بعد از آن هم در جمع هوادارانش روبه‌روی وزارت کشور سخنرانی کرد.


درست در زمان برگزاری این مراسم و انتشار عکس‌های آن در رسانه‌های نزدیک به جریان احمدی‌نژاد بود که خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه حوالی محل زندگی او را جو و شرایط امنیتی فرا گرفته و گارد ویژه در آن منطقه مستقر شده است. البته پس از آن اتفاق ویژه یا دستگیری و درگیری پیش نیامد و خبر هم به‌صورت رسمی تایید نشد. با این حال برخی تحلیلگران و سیاسیون با نگاهی به کنش‌های محمود احمدی‌نژاد معتقدند که او اساسا تمایل دارد که دستگاه‌های انتظامی و امنیتی با او برخورد کنند تا از خود قهرمان بسازد. در عین حال محمدرضا باهنر نیز معتقد است که بهترین کاری که می‌شود در حق او انجام داد، این است که دستگیرش کنند. محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری اخیرا در گفت‌وگویی که با «خبرفوری» داشت، گفت: «من احساس می‌کنم احمدی‌نژاد الان به موقعیتی رسیده که دارد فریاد می‌زند که بیایید من را بگیرید؛ دستگیری آقای احمدی‌نژاد بهترین اتفاق برای اوست. اما نظام بزرگوارتر و زیرک‌تر از آن است که به احمدی‌نژاد این فرصت را بدهد.» در واقع او نیز در خلال اظهاراتش درمورد احمدی‌نژاد به این تحلیل اشاره کرده که احمدی‌نژاد برای قهرمان‌سازی به دستگیری و بازداشت نیاز دارد و البته در ادامه تاکید کرده که برخورد با او زیرکانه‌تر از این حرف‌ها صورت می‌گیرد.

راه دشوار احراز صلاحیت


محمود احمدی‌نژاد علی‌رغم نهی صریح رهبری در سال 96 یک‌بار برای انتخابات نام‌نویسی کرد. همان سال مطابق پیش‌بینی‌ها ردصلاحیت و دومین رییس‌جمهوری بود که پس از پایان حضورش در پاستور ازسوی نهاد نظارتی دوباره صلاحیتش تایید نشد. این‌بار هم بعد از نام‌نویسی کاندیداها بسیاری بر این باور هستند که محمود احمدی‌نژاد بازهم تایید نخواهد شد. البته روزنامه جمهوری اسلامی نیز اخیرا در سرمقاله خود به رفتارها و کنش‌های سیاسی احمدی‌نژاد اشاره کرده و نوشته‌ بود که چطور کسی را که به قانون بی‌اعتناست و می‌گوید اگر صلاحیتش تایید نشود، انتخابات را قبول ندارد، به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآورده‌اند تا مصلحت را تشخیص دهد؟! با همه این اوصاف اغلب سیاسیون معتقدند و شاید به بیانی بهتر پیش‌بینی می‌کنند که احمدی‌نژاد قرار نیست یکی از چند نامزد انتخابات سال 1400 باشد. محمد نعیمی‌پور نیز اخیرا در مصاحبه‌ای که با آرمان ملی داشت، گفته است: «احمدی‌نژاد یک مهره سوخته با سابقه بسیار بد در اداره کشور است. روش‌های پوپولیستی ایشان تعدادی هوادار برای‌شان به وجود آورده است. حکومت نیز به دلیل مهره سوخته بودن احمدی‌نژاد، اجازه می‌دهد تا عرض اندام کند اما علی‌القاعده احمدی‌نژاد را تایید صلاحیت نخواهند کرد و او نیز به نوعی تلاش می‌کند تا همچنان در صحنه سیاسی مطرح باشد.»


همان‌طور که انتظار می‌رفت این رییس دولت نهم و دهم هر کجا که می‌رود با خود حاشیه به همراه دارد، فرقی ندارد سالن ثبت‌نام کاندیداها باشد یا صحن مجلس نهم، فرقی ندارد دوران عضویتش در مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد یا دوران دور و زمان عضویتش در انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت. به هر حال حضورش هر روز مترادف است با یک حاشیه‌. اخیرا مصطفی میرسلیم در یکی از برنامه‌های صداوسیما در جریان صحبت از اهمیت نهاد ریاست‌جمهوری، به تلاش برخی برای حذف این نهاد از گذشته تاکنون پرداخته و گفته است: «انجمن اسلامی علم و صنعت این موضوع را مطرح کرد به این عنوان که ما وقتی رهبر و امام داریم، انتخابات ریاست‌جمهوری را برای چه می‌خواهیم؟! انجمن اسلامی علم و صنعت در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد این موضوع را مطرح کرد به این عنوان که ما وقتی رهبر و امام داریم، انتخابات ریاست‌جمهوری را برای چه می‌خواهیم؟ که به گوش امام رسید و ایشان خیلی قاطع با آن برخورد کردند و آن حرکت خاموش شد. البته این را بگویم که آن موقع فرد تاثیرگذار آن انجمن آقای احمدی‌نژاد بود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها