مجید رحمانی، فعال محیط زیست:

سگ‌های بلاصاحب شناسنامه‌دار شوند / عقیم‌سازی تاثیر دائمی برای مهار جمعیت سگ‌های بلاصاحب ندارد

یک فعال محیط زیست گفت: سگ عقیم شده را می‌توان به باغدار، کارخانه‌دار و چوپان واگذار ‌کرد. باید با شناسنامه‌دار کردن سگ‌ها را رصد کرد. با این اقدامات کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب را شاهد هستیم.

سگ‌های بلاصاحب شناسنامه‌دار شوند / عقیم‌سازی تاثیر دائمی برای مهار جمعیت سگ‌های بلاصاحب ندارد
کد خبر: 487056
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۱۰:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| قضیه سگ‌های بلاصاحب تمامی ندارد. هر از گاهی اخباری درباره نحوه رفتار ضد محیط زیستی با آنها رسانه‌ای می‌شود، اما این مسئله بعد از گذشت مدتی فراموش و دوباره دومینو وار تکرار می‌شود. در روزهای اخیر هم بحث دار زدن سگ‌ها رسانه‌ای و با واکنش‌های فراوان همراه بوده است.

به گزارش برنا، مجید رحمانی، فعال محیط زیست درباره کم و کیف پوشش‌دهی سگ‌های بلاصاحب گفت: چندین ذینفع همچون شهروندان عادی، حامیان حیوانات و فعالان محیط زیست در مقوله رسیدگی به سگ‌های بلاصاحب فعالیت می‌کنند.

او افزود: نوعی گونه پرستی نیز در رفتارهای حامیان محیط زیست مشاهده می‌شود. برخی حامی یک گونه خاص هستند. برای مثال برخی به گونه پلنگ علاقه داشته و دیگر گونه‌ها را فدای علایق خود می‌کنم!

این فعال محیط زیست تصریح کرد: از عملکرد حامیان حیوانات به دلیل عدم شناخت وضعیت سگ و گربه مشکلات متعدد بروز می‌کند. برخی از حامیان هم از طریق حیوانات ارتزاق می‌کنند. البته برخی از آنها هم به دنبال احقاق حقوق حیوانات هستند.

رحمانی افزود: دستورالعمل کنترل سگ‌های بلاصاحب اجرایی نمی‌شود.

او ادامه داد: دستورالعمل کنترل سگ‌های بلاصاحب از سال 86 ابلاغ شده است، اما هیچ یک از استان‌ها آن را اجرایی نکرده‌اند.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: بر اساس این دستورالعمل در گام نخست باید محل‌های تجمع سگ‌ها و دلایل تجمع را شناسایی و آن را از بین برد. برای مثال رهاسازی زباله یکی از دلایل افزایش سگ‌های بلاصاحب است. به طور روزانه در شهر تبریز 600 تن زباله‌تر تولید می‌شود. این مقوله به معنی در اختیار قرار گذاشتن غذا برای گربه‌ها، سگ‌ها، کلاغ‌ها و افزایش جمعیت آنها است.

رحمانی ادامه داد: باید در هر روز، ساعت و منطقه مشخص محل نگهداری سگ‌های بلاصاحب مورد بررسی قرار بگیرد. باید برای این حیوانات شناسنامه صادر و نوع قفس، ابعاد و نوع آن مشخص و قفس را به یک پناهگاه یا ندامتگاه تبدیل کرد. در این اقدام حیوانات به دلیل ابتلا به بیماری لاعلاج و حیواناتی که امکان ادامه حیات برایشان وجود ندارد از چرخه خارج می‌شوند.

این فعال حقوق حیوانات درباره چگونگی از بین بردن سگ‌ها نیز گفت: این امر باید با روش مرگ با ترحم انجام شود، به این معنا که سگ را بی‌هوش و در محل مشخص دفن شود. برخی از این سگ‌ها را می‌توان واگذار کرد. البته واگذاری با عقیم‌سازی سگ‌ها امکان‌پذیر است.

رحمانی افزود: سگ عقیم شده را می‌توان به باغدار، کارخانه‌دار و چوپان واگذار ‌کرد. باید با شناسنامه‌دار کردن سگ‌ها را رصد کرد. با این اقدامات کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب را شاهد هستیم.

او تصریح کرد: طی دو سال گذشته اقدامات برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب انجام شده و همچون صدور شناسنامه، کم و کیف نگهداری و ... مورد توجه قرار نگرفته است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه هیچ سازمان مردم نهادی موظف به عقیم‌سازی حیوان نیست، گفت: افراد در سازمان‌های مردم نهاد بر اساس کدام تحقیق و بررسی می‌توانند به عقیم‌سازی یک گونه بپردازند؟! در کشورهای مختلف مقوله عقیم‌سازی تجربه شده و جواب نداده است. برای مثال هندوستان بزرگترین جمعیت سگ‌ها را دارد اما بعد از 5 سال هیچ نتیجه موثر به دنبال نداشت. عقیم‌سازی تاثیر دائمی برای کنترل جمعیت سگ‌ها ندارد.

رحمانی افزود: برای ارتقای وضعیت باید مطالعات در زمینه رفتارشناسی حیوانات و جمعیت‌شناسی سگ‌ها داشته باشیم و بر روی نوع گونه‌ها و رفتار سگ‌ها مطالعه شود.

به گفته او سازمان حفاظت محیط زیست به طور سالانه حداقل دوبار کارگروه سگ‌های بلاصاحب به سازمان حفاظت محیط زیست داده و تاثیرات در اکوسیستم‌های شهری را مورد بررسی قرار داده است. این در حالی است که تاکنون در تبریز یک گزارش از سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نشده است. سازمان محیط زیست باید در این زمینه مستقیم ورود کند.

رحمانی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت کشور سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات کل محیط زیست جزو کارگروه کنترل سگ‌های ولگرد هستند. این مقوله را نمی‌توان انکار کرد.

او افزود: بر اساس مستندات و عملکرد مطالبه‌گری باید بر اساس دستورالعمل باشد. این اقدامات با نتایج دائمی همراه است، اما نتایج آنی و لحظه‌ای با اعتراضات میدانی مناسب است.

این اظهارات فعال محیط زیست در حالی مطرح می‌‌شود که داوود قاسم زاده، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی درباره آخرین تذکرات به شهرداری در زمینه اقدامات محیط زیستی برای نگهداری و صیانت از حقوق از حیوانات به خبرنگار برنا گفت:بر اساس قانون شهرداری مسئول نگهداری حیوانات شهری است. در صورت عدم انجام اقدامات مناسب در راستای نگهداری از حیوان در شهرداری باید فرمانداری وارد عمل شود. البته نظارت عالیه بر عهده سازمان محیط زیست است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها