«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چرا بعد از متوقف کردن تمرینات ورزشی تناسب اندام خود را از دست می‌دهیم؟

افراد زیادی پس از متوقف کردن تمرینات ورزشی دچار اضافه‌وزن می‌شوند. این اتفاق دلایل مختلفی دارد و میزان از دست دادن تناسب اندام به سطح آمادگی افراد نیز وابسته است.

چرا بعد از متوقف کردن تمرینات ورزشی تناسب اندام خود را از دست می‌دهیم؟
کد خبر: 487365
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- به دست آوردن تناسب اندام ساده نیست، اما سوال اینجاست که پس از تمرین‌های سخت ورزشی تا چه مدت می‌توانیم این تناسب اندام را حفظ کنیم؟ گاهی پس از آنکه تمرینات ورزشی را کنار گذاشتیم، خیلی زود تناسب اندام‌مان را از دست می‌دهیم و دوباره زمان زیادی طول می‌کشد تا به شرایط قبل خود بازگردیم.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، برای درک این مساله که چطور تناسب اندام‌مان را از دست می‌دهیم، ابتدا می‌بایست بفهمیم که چگونه این تناسب اندام را به دست آورده‌ایم. نکته مهمی که برای رسیدن به اندام مناسب مطرح می‌شود این است که می‌بایست از «عادت‌های همیشگی» فاصله بگیریم. این جمله بدین معناست که باید فراتر از چیزی که بدن‌مان به آن عادت کرده گام برداریم و عادت‌های پیشین را تکرار نکنیم. استرس مفیدی که در نتیجه این موضوع به ما وارد می‌شود، باعث سازگاری و تحمل بیشتر و در نتیجه موجب افزایش سطح سلامت‌مان می‌شود.

زمانی که برای رسیدن به تناسب اندام باید در نظر بگیریم به عوامل مختلفی چون سطح آمادگی جسمانی، سن، میزان انجام تمرینات و حتی محیط بستگی دارد. برخی از پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد حتی 6 جلسه تمرین متناوب می‌تواند حجم جذب اکسیژن را افزایش دهد و میزان سوخت‌وساز بدن را بالا ببرد.

وقتی تمرینات استقامتی انجام می‌شود ممکن است برخی از افراد در بازه زمانی 2 هفته تغییراتی در قدرت عضلانی خود حس کنند ولی اندازه عضلات تا حدود هشت الی 12 هفته پس از تمرین تغییر نخواهد کرد.

سلامت قلب و عروق

ورزش

متوقف کردن تمرینات ورزشی و ارتباط آن با از دست دادن تناسب اندام به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها نوع تناسب اندام (میزان قدرت جسمانی یا سلامت قلب و عروق) است؛ مثلاً اگر بخواهیم یک دونده ماراتن را بررسی کنیم که در اوج دوران ورزشی خود است و می‌تواند 2 ساعت و 30 دقیقه در یک ماراتن بدود، این فرد پنج تا 6 روز را صرف تمرینات ورزشی می‌کند تا بتواند 90 کیلومتر بدود. این دوندگان نزدیک به 15 سال ورزش می‌کنند تا بتوانند به این سطح از آمادگی جسمی برسند.

حالا اگر چنین شخصی تمرینات خود را متوقف کند، دیگر آن تنشی که بر اثر فشارهای تمرین بر بدن او وارد می‌شد وجود نخواهد داشت و در نتیجه طی چند هفته کم‌کم تناسب اندامش را از دست می‌دهد. سلامت قلب و عروق نیز در چهار هفته اول پس از توقف تمرینات حدود 10 درصد کاهش می‌یابد. این میزان کاهش با سرعت کمتر و طی دوره‌های طولانی‌ همچنان ادامه خواهد داشت.

ورزشکاران حرفه‌ای مثل دونده ماراتن که ذکر کردیم، در این مواقع شاهد کاهش شدید حداکثر اکسیژن مصرفی (V02 max) در چهار هفته اول‌اند، اما این کاهش باز هم از سطح اکسیژن افراد عادی بالاتر است؛ یک فرد عادی حداکثر اکسیژن مصرفی‌اش در کمتر از هشت هفته به شدت کاهش پیدا می‌کند و به سطح تناسب اندام پیش از ورزش خود بازمی‌گردد.

دلیل کاهش اکسیژن مصرفی به دلیل کم شدن حجم خون و پلاسماست که در چهار هفته ابتدایی پس از متوقف کردن تمرینات حدوداً تا 12 درصد کاهش می‌یابد. حتی ممکن است حجم پلاسما در 48 ساعت اول پس از توقف تمرینات تا حدود پنج درصد کاهش پیدا کند. البته بیشتر ما دونده ماراتن نیستیم ولی این تاثیرات که ناشی از متوقف کردن ورزش بر بدن‌ ماست کم‌وبیش در همه افراد صادق است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها