کد خبر: 487438
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۰۹:۵۸:۴۳
| |

رئیس جمهور لبنان:

پارلمان برای تشکیل دولت مداخله کند

میشل عون رئیس جمهوری لبنان در نامه خود به پارلمان این کشور تاکید کرده که تاخیر در تشکیل دولت جدید بعد از گذشت بیش از شش ماه نه تنها بر رویه نهاد اجرایی و نظم عملکرد نهادهای قانونی لبنان تاثیر منفی گذشته، بلکه بر ثبات امور سیاسی و امنیت بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی، مالی و خدمات عمومی به مردم لبنان و رسیدگی به پرونده های حساس تاثیر منفی داشته است.

پارلمان برای تشکیل دولت مداخله کند
کد خبر: 487438
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۰۹:۵۸:۴۳

اعتمادآنلاین| رئیس جمهوری لبنان در نامه ای به پارلمان این کشور با انتقاد از تاخیر در تشکیل دولت جدید، خواستار بررسی این موضوع در مجمع عمومی پارلمان لبنان شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری دولتی لبنان، ژنرال «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در نامه خود به پارلمان این کشور تاکید کرده که تاخیر در تشکیل دولت جدید بعد از گذشت بیش از شش ماه نه تنها بر رویه نهاد اجرایی و نظم عملکرد نهادهای قانونی لبنان تاثیر منفی گذشته، بلکه بر ثبات امور سیاسی و امنیت بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی، مالی و خدمات عمومی به مردم لبنان و رسیدگی به پرونده های حساس تاثیر منفی داشته است.

وی تاکید کرده که جایز نیست دلایل تاخیر همچنان باقی بماند و در معرض گمانه زنی ها در سطح داخلی یا خارجی قرار گیرد و تشکیل دولت جدید اسیر یک افق نامشخص باشد، بویژه که دولتی که انتظار تشکیل آن می رود، دولت نجات لبنان از بحران های شدید کنونی است و تشکیل این دولت یک عمل قانونی اجباری است و نه اختیاری و تجملی.

ژنرال عون افزود: علاوه بر این، اکثر هنجارهای قانون اساسی در چارچوب تعهدات اساسی و محوری قانونی بوجود می آیند که به موجب آن، رئیس جمهوری که پاسداری قانون اساسی به او سپرده شده است، باید اطمینان حاصل کند که هنگام ایجاد نهادهای قانونی، هنجارهای اشتباه قانونی بوجود نیاید.

وی تصریح کرده، اکنون ثابت شده که (سعد حریری) نخست وزیر مامور تشکیل دولت ناتوان از تشکیل دولتی است که قادر به نجات و تماس سودمند با نهادهای مالی خارجی و صندوق های بین المللی و کشورهای کمک کننده به منظور تدوین برنامه کمک به لبنان برای نجات این کشور از وضعیت ناگوار فعلی باشد. او همه مهلت های معقول برای تشکیل دولت را نادیده گرفته است.

در همین راستا، روزنامه «الاخبار» لبنان امروز نوشت: انتظار می رود که «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در طول روزهای آینده خواهان برگزاری جلسه ای برای بحث درباره این نامه ژنرال عون شود. این نامه خواهان اتخاذ تصمیم یا اقدامی علیه «سعد حریری» نخست وزیر مامور تشکیل دولت به خاطر اخلال در تشکیل دولت شده است.

به نوشته این روزنامه، نامه عون هم اکنون در اختیار پارلمان است و رئیس پارلمان براساس اساسنامه داخلی ملزم می باشد که در طول سه روز جلسه ای برگزار کرده و نامه را برای نمایندگان قرائت کند تا اینکه بحث درباره آن فورا یا در مهلتی 24 ساعته آغاز شود و سپس جلسه دیگری برای پاسخ به این نامه برگزار گردد.

سعد حریری با صدور بیانیه ای به این نامه ژنرال عون اعتراض کرده است. حریری که رئیس حزب المستقبل لبنان است، هفت ماه پیش مامور تشکیل کابینه لبنان شده، اما وی همچنان به خاطر اصرار بر موضع خود در قبال ترکیب کابینه و نادیده گرفتن خواست دیگر تشکل های سیاسی دچار اختلافات شدید با آنها شده و از تشکیل دولت لبنان طفره می رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها