کد خبر: 487659
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۱۴:۵۱:۵۳
| |

کارت بازرگانی در منطقه آزاد هیچ کارایی ندارد!

یک تولید کننده در منطقه آزاد چابهار از سوله‌های بلااستفاده تا مشکل ثبت سفارش و عدم کارایی کارت بازرگانی در منطقه آزاد می‌گوید.

کارت بازرگانی در منطقه آزاد هیچ کارایی ندارد!
کد خبر: 487659
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۱۴:۵۱:۵۳

اعتمادآنلاین| یکی از تولید کنندگان در منطقه آزاد چابهار درباره موانع و چالش‌های این قشر در مناطق آزاد گفت: در مناطق آزاد مشکلات تولید هم از لحاظ سیستم اداری و دریافت مجوز‌ها بسیار است. هیچ امکاناتی داده نمی‌شود و هر مواد اولیه‌ای را که بخواهیم حمل کنیم باید از سرزمین اصلی وارد شویم که هزینه‌ها را به میزان بالایی افزایش می‌دهد. هیچ همکاری با تولید کننده انجام نمی‌شود. یکی از مشکلات اصلی که تولید کنندگان در مناطق آزاد با آن مواجه هستند مشکلات ارزی است. برای حل این مشکل تولید کننده باید به سرزمین اصلی مراجعه کند، زیرا در منطقه آزاد هیچ کمکی نمی‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او ادامه داد: اگر بخواهیم مواد اولیه وارد کنیم از طریق کارت بازرگانی مناطق آزاد هیچ کاری نمی‌توان انجام داد و مجبور شدیم از کارت بازرگانی کشوری استفاده کنیم که مشمول دارایی و تامین اجتماعی سرزمین اصلی شده ایم و تنها منطقه آزاد را یدک می‌کشیم. شرکتی که ابتدا در منطقه آزاد شروع به فعالیت می‌کند کارت بازرگانی منطقه آزاد اخذ می‌کند. قبل‌تر مشکلات ارزی به اندازه حالا نبوده است و می‌توانستند به راحتی ارز خود را مبادله کنند.بانک‌ها به تولید کنندگان ارز می‌دادند، اما حالا در مناطق آزاد محدود کار می‌کنند.

او گفت: قبل‌تر مشکلات ارزی به اندازه حالا نبوده است و می‌توانستند به راحتی ارز خود را مبادله کنند. بانک‌ها به تولید کنندگان ارز می‌دادند، اما حالا بانک‌ها در مناطق آزاد محدود کار می‌کنند.

شعب ارزی برخی بانک ها در مناطق آزاد غیرفعال هستند


این تولید کننده افزود: حتی بسیاری از بانک‌ها شعبه‌های ارزی شان در مناطق آزاد فعال نیست. به عنوان مثال بانکی شعبه ارزی در منطقه آزاد چابهار نداشته است و ما با شعبه کیش این بانک کار می‌کردیم و بانک‌هایی هم که شعبه ارزی داشتند ارز نمی‌دادند، بواسطه اینکه می‌گفتند برای دریافت ارز باید ثبت سفارش انجام دهید. قبلا در منطقه آزاد ثبت سفارش انجام نمی‌شد ولی این قانون اضافه شده، اما همچنان تخصیص ارز مشکل است. از سال 97 دولت شرایط را تغییر داد و ثبت سفارش اجباری شده است. در همان سال حتی هیچ ارزی داده نشد. برای گرفتن تسهیلات هم پاسکاری می‌شدیم.

او ادامه داد: ما در تولیدی بسته بندی چای انجام می‌دهیم و از کشور‌های سریلانکا و هندوستان به صورت فله‌ای چای خارجی را وارد می‌کنیم و در بسته بندی‌های کوچک به فروش می‌رسانیم.

او با اشاره به چالش‌های پیش روی تولید کنندگان در منطقه آزاد چابهار گفت: سالم کار کردن در مناطق آزاد سخت است. کسی بخواهد در منطقه آزاد کار کند باید سرمایه گذاری هنگفت کند و نتیجه‌ای هم نمی‌گیرد. در چند سال اخیر حتی یک مسئول از مناطق آزاد از مشکلات تولید کنندگان سراغی نگرفته است.

این تولید کننده افزود: بیشترین مشکل تولید کننده گرفتن تسهیلات است. بانک‌های منطقه آزاد از ما حمایت نمی‌کنند و تسهیلاتی که به واحد‌های تولیدی در سرزمین اصلی به تولید کنندگان می‌دهند را به مناطق آزاد اختصاص نمی‌دهند. اگر هم بخواهند تسهیلات بدهند تولید کنندگان باید پروسه استانداری و اداری را طی کنیم؛ و در نهایت می‌گویند ما چندین میلیارد طرح داریم. بانک‌ها می‌گفتند چندهزار میلیارد درخواست دادیم و اختصاص داده نشده و فقط وقت تلف کردن است. او ادامه داد: به دلیل اینکه محصول ما وارداتی است و صادرات مجدد هم محدودیت داریم به دلیل ارزی که تعلق می‌گیرد و باید در دراخل مصرف شود.

او با اشاره به زمین خواری در منطقه آزاد چابهار گفت: زمانی میزان قابل توجهی زمین در اختیار تعدادی قرار گرفت که در این زمین‌ها سوله ساختند. سوله‌ها به عنوان انبار بود، اما وقتی داد و ستدی در حجم بالا در منطقه انجام نمی‌شود این حجم سوله هم مورد نیاز نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها