کد خبر: 487792
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۰ ۰۸:۵۹:۵۱
| |

آیا نامه عون به بری گره تشکیل دولت لبنان را باز می کند؟

عون روز سه شنبه این هفته در نامه ای به بری، با اشاره به درازا کشیدن روند تشکیل دولت، اعلام کرد که سعد الحریری قادر به تشکیل دولت نیست و تاکید کرد که نباید این روند بدون هیچ افق زمانی همچنان نامشخص باشد و از پارلمان خواست تا درباره این موضوع تصمیم گیری کند.

آیا نامه عون به بری گره تشکیل دولت لبنان را باز می کند؟
کد خبر: 487792
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۰ ۰۸:۵۹:۵۱

اعتمادآنلاین| هفت ماه از ماموریت «سعد الحریری» برای تشکیل کابینه لبنان در حالی می گذرد که او نتوانسته این ماموریت را به سرانجام برساند، در چنین شرایطی آیا نامه اخیر «میشل عون» رئیس جمهوری به «نبیه بری» رئیس پارلمان می تواند گره تشکیل دولت را باز و گشایشی در فضای این کشور ایجاد کند؟

به گزارش ایرنا، عون روز سه شنبه این هفته در نامه ای به بری، با اشاره به درازا کشیدن روند تشکیل دولت، اعلام کرد که سعد الحریری قادر به تشکیل دولت نیست و تاکید کرد که نباید این روند بدون هیچ افق زمانی همچنان نامشخص باشد و از پارلمان خواست تا درباره این موضوع تصمیم گیری کند.

ساختار سیاسی لبنان بر اساس محوریت پارلمان است و نخست وزیر پس از کسب حمایت اکثریت اعضای پارلمان، از سوی رئیس جمهوری این کشور مامور تشکیل کابینه می شود.

از نوزدهم مرداد پارسال یعنی پنج روز پس از انفجار مهیب بندر بیروت که «حسان دیاب» از سمت نخست وزیری استعفا کرد، لبنان در وضعیت خلا دولت قرار دارد. پس از ناکامی «مصطفی ادیب» در تشکیل دولت، سعد الحریری از آبان ماه پارسال با کسب اکثریت پارلمانی مامور تشکیل کابینه شده اما او نیز نتوانسته تاکنون این ماموریت را به نتیجه برساند.

اختلافات عون و الحریری بر سر تعداد و ترکیب کرسی های وزارتی مانع اصلی به درازاکشیدن روند تشکیل دولت بوده است.

طی ماه های اخیر تلاش های زیادی برای کاهش اختلافات میان دو طرف صورت گرفت اما هیچ کدام به نتیجه نرسید. فشارهای بین المللی از جمله از سوی فرانسه هم نتوانست یخ فضای سیاسی لبنان را آب کند.

نامه اخیر عون به بری را هم می توان در ادامه اختلافات او با الحریری دانست. البته گفته می شد، پیش از این فشارهایی بر الحریری وجود داشته تا خود از ماموریت تشکیل دولت انصراف دهد اما او این کار را نکرده است.

برخی از ناظران می گویند عون با این نامه این بار توپ تشکیل دولت را به زمین پارلمان انداخته تا بلکه این نهاد حمایت خود را از الحریری در ماموریت تشکیل دولت، بردارد و فرد دیگری را جایگزین او کند.

در مقابل اما سعد الحریری در واکنش به نامه عون در توئیتی، او را به وارونه جلوه دادن حقیقت و فرار به جلو متهم کرد.

از طرفی نبیه بری هم از نمایندگان مجلس لبنان خواسته است تا بعد از ظهر جمعه این هفته برای بررسی نامه رئیس جمهوری تشکیل جلسه دهند.

نبیه بری خود از کسانی است که از تشکیل دولت توسط الحریری دفاع می کند و در تقابل با عون، به الحریری نزدیک تر است.

روزنامه «الجمهوریه» لبنان روز چهارشنبه به نقل از منابع مطلع خود نوشت که نبیه بری هنوز نسبت به قانونی بودن هر اقدامی که به کنار زدن الحریری از ماموریت تشکیل دولت بیانجامد، قانع نشده است.

بر این اساس به نظر می رسد سیاست نبیه بری و اکثریت نمایندگان پارلمان لبنان مبتنی بر حمایت از الحریری و تلاش برای نوعی آشتی دادن میان او و عون باشد.

به نظر می رسد شکاف های سیاسی در لبنان به اندازه ای بالاست که تشکیل دولت، در چشم انداز کوتاه مدت بسیار بعید به نظر می رسد.

بحران سیاسی در لبنان در حالی عمق یافته که وضعیت اقتصادی و معیشتی نیز در این کشور در وضعیت بحران زده و بی سابقه ای قرار دارد.

در همین حال بسیاری در لبنان امیدوارند، برخی گشایش های احتمالی در منطقه، از جمله احتمال احیای برجام و نیز پیشرفت در روند مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی بر فضای لبنان هم اثر مثبت بگذارد و مسیر برای تشکیل دولت فراهم شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها