کد خبر: 487895
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۰ ۱۲:۵۳:۰۰
| |

جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

سرمایه فرهنگی خانواده بیشترین اثرگذاری را بر کودکان دارد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سرمایه فرهنگی خانواده بیشترین اثرگذاری را بر کودکان را دارد و این میزان از اثرگذاری مدرسه بیشتر است.

سرمایه فرهنگی خانواده بیشترین اثرگذاری را بر کودکان دارد
کد خبر: 487895
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۰ ۱۲:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر این که در 18 قسمت سند تحول بنیادین بر مشارکت خانواده‌ها در نظام تعلیم و تربیت تأکید شده است، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت است و به همین دلیل نیز بسته تعلیم و تربیت خانواده محور در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

به گزارش تسنیم، وی افزود: هدف از تدوین و اجرای این بسته، مشارکت اولیا در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر این که منشأ اصلی تعلیم و تربیت خانواده است، اظهار کرد: سرمایه فرهنگی خانواده بیشترین اثرگذاری را بر کودکان را دارد و این میزان از اثرگذاری مدرسه بیشتر است.

وی افزود: اندیشمندان اعتقاد جدی دارند مشارکت اولیا در تعلیم و تربیت بالاصاله است و بالوکاله نیست و با همین دیدگاه نیز انجمن‌های اولیاومربیان در مدارس تشکیل شده است.

حسینی با بیان این که هنوز ارتباط تنگاتنگ بین اولیا و مدارس برقرار نشده است، اظهار کرد: کرونا نقش والدین را در نظام تعلیم و تربیت برجسته کرد و این فرصتی استثنایی است که باید در جهت گسترش آن حرکت کنیم.

وی افزود: برای گسترش ارتباط اولیا با مدارس در آموزش و پرورش استثنایی، پارلمان مشورتی اولیا دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با حضور 62 نفر از منتخبین اولیا راه اندازی شده است و این ساختار نیاز به پیگیری جدی‌تر دارد.

حسینی با بیان این که مشارکت اولیا در آموزش با طرح «اولیای همیار معلم» در آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است، اظهار کرد: مشارکت اولیا در مدیریت مدرسه نیز از طریق طرح «اولیای مدرسه یار» در آموزش و پرورش استثنایی پیگیری می‌شود.

وی افزود: در راستای توانمندسازی اولیا هفت دبیرخانه کشوری برای آموزش اولیای هفت طیف تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی نیز در استان‌های کشور راه اندازی شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع‌رسانی ویژه اولیاء، «ایجاد خط ویژه مشاوره» و «سامانه ندای همراه»، «راه اندازی 52 مرکز مشاوره ویژه والدین و دانش‌آموزان در آموزش و پرورش استثنایی» و «مددکاری اجتماعی مبتنی بر توانمند سازی محلی» از دیگر اقداماتی است که در راستای اجرایی سازی «بسته تعلیم و تربیت خانواده محور » در آموزش و پرورش استثنایی پیگیری می‌شود.

حسینی یکی از برنامه‌های دیگر «بسته تعلیم و تربیت خانواده محور » را آموزش سبک‌های فرزندپروری به اولیای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دانست و افزود: در راستای اجرای این برنامه با مشارکت انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان، 157 مدرس کشوری،آموزش‌های لازم را خواهند دید.

با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای هیئت‌مدیره انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک آموزش‌وپرورش استثنایی با انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان با هدف تأمین و آموزش مدرسین سبک‌های فرزندپروری اولیای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به امضا رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها